تاریخ انتشار: اکتبر 18, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری های سیستم گوارشی بدن | بررسی 5 بیماری مهم

مقدمه

آیا با بیماری های سیستم گوارشی بدن آشنایی دارید؟ بیماری های سیستم گوارشی شامل بیماری های تاثیر گذار بر دستگاه گوارش، راست روده، کیسه صفرا، پانکراس و اندام های گوارشی میشود که عوارض زیادی به وجود می آورد.

برای درمان بیماری های سیستم گوارشی بدن باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه شود. خانواده ها می توانند برای نگهداری از بیمار خود به موسسه پرستاری مراجعه کنند و پرستار بیمار در منزل را استخدام کنند.

این افراد در زمینه نگهداری از بیمار اطلاعات لازم را فرا گرفته اند، و می توانند بهترین اقدامات را برای بهبود بیماری سیستم گوارش انجام دهند. تا انتهای مطالب همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه بیماری های سیستم گوارشی بدن به دست بیاورید.

بررسی 5 بیماری مهم سیستم گوارشی بدن

قبل از هر چیزی باید گفته شود که دستگاه گوارش متشکل از قسمت های پیچیده است، که بخش گسترده‌ای از بدن را در بر می‌گیرد. این سیستم از دهان تا راست روده ادامه دارد و هضم غذا به وسیله دستگاه گوارش انجام می شود، که در پی آن مواد مغذی و ضروری جذب بدن و مواد زائد از آن دفع می گردند.

بیماری های سیستم گوارش نیز مانند سایر بیماری ها دارای دو دسته حاد و مزمن است. مشکلات جزئی این سیستم که بدون توجه رها شوند، وارد مرحله مزمن و جدی می شوند.

بیماری مهم سیستم گوارشی بدن

با توجه به اینکه دستگاه گوارش بخش عظیمی از بدن را در بر میگیرد، معمولا اکثر مردم انواع بیماری ها را این سیستم را با سایر بیماری‌های جسمانی اشتباه تشخیص میدهند.

بنابراین برای درمان صحیح این بیماری و تشخیص دقیق آن باید به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه مطالب چند مورد از انواع بیماری های سیستم گوارش بیان شده است:

1-یبوست مزمن

یبوست جز بیماری های شایع سیستم گوارش محسوب می شود، که افراد مبتلا در دفع مدفوع دچار مشکل می شوند. یبوست مزمن (constipation) معمولاً زمانی رخ می دهد که روده بزرگ توانایی عبور یا حرکت مدفوع به وسیله لوله های سیستم هضم را ندارد.

افراد مبتلا به این بیماری امکان دارد علائمی مانند نفخ، درد شکم و خروج گاز کمتر همراه با درد را تجربه کنند.

2-بواسیر

در بیماری بواسیر سیاهرگ هایی به دلیل فشار عصبی و کشش در ناحیه مقعد و درون کانال رکتوم تشکیل می شود، اگر سیاهرگ های به وجود آمده در داخل رکتوم باشند، بواسیر داخلی و اگر خارج از آن باشند بواسیر خارجی اتفاق می افتد.

3-عدم تحمل غذا

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم گوارش توانایی هضم یا تحمل برخی از غذاها را نداشته باشد، برعکس آلرژی غذایی که سبب به وجود آمدن کهیر و مشکلات تنفسی میشود، این بیماری تنها بر هضم غذا متاثر است.

4-سوزش معده یا سوزش سر دل

یکی دیگر از بیماریهای گوارشی که اکثراً برای بزرگسالان اتفاق می افتد، سوزش معده و سوزش سر دل می باشد. این بیماری زمانی که اسید های معده به مری باز می گردند، رخ می دهد و علائمی مانند درد سینه و احساس سوزش دارد. اگر سوزش معده به صورت مکرر باشد امکان دارد فرد دچار رفلاکس معده و مری باشد.

5-اسهال

یکی دیگر از مشکلات شایع در بین افراد اسهال است، که مدفوع آبکی، شل و به صورت غیر عادی خارج می شود. خوشبختانه این بیماری کوتاه مدت بوده و سریع درمان میشود. اما هنگامی که افراد هفته ها به این بیماری مبتلا هستند، نشان دهنده یک بیماری دیگر است.

موسسه پرستاری پرستار اول با سابقه چندین ساله در زمینه خدمت رسانی به مردم بهترین پرستاران را که در زمینه انواع بیماری های سیستم گوارش تحصیل کرده‌اند، به منزل شخصی افراد اعزام می ‌کند.

خانواده ‌ها می ‌توانند برای نگهداری از عزیزان خود که به بیمار بیماری های سیستم گوارشی بدن مبتلا شده ‌اند با مقرون به صرفه ترین قیمت پرستار در منزل را استخدام کنند و به سایر امورات روزانه خود رسیدگی کنند.

سخن پایانی

همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید، یکی از بزرگ ترین اندام های بدن سیستم گوارش بدن است، که از دهان تا راست روده ادامه دارد، به همین دلیل افراد انواع بیماری های مربوط به این سیستم را تجربه می کنند.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری‌ های سیستم گوارشی باید توجه داشته باشند، که از مصرف هر گونه داروی خودسرانه جلوگیری کنند و برای درمان به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنند. پرستار بیمار میتواند بهترین خدمات را برای بیماران مبتلا به این بیماری ها انجام دهد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.