تاریخ انتشار: آگوست 1, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات
علت تلخی دهان | بررسی دلایل تلخی دهان

آیا با علت تلخی دهان آشنا هستید؟ آیا می دانید این مشکل به چه دلیلی ایجاد می شود؟ با ما در پرستار اول همراه باشید و مطالعه این مطلب را ادامه دهید تا از این موضوع مطلع گردید.
تلخی دهان یکی از مشکلاتی است که به وفور در سالمندان به وجود می آید و باعث آزار انها می شود. این مشکل می تواند ناشی از بروز بیماری های مختلف در سالمندان باشد که یک پرستار سالمند در منزل باید بتواند این مشکلات را برطرف کند و علل آنها را بداند.

 

 

همچنین بخوانید: پرستار کودک، نگهداری سالمند، موسسه پرستاری

 

علت تلخی دهان در سالمندان و نحوه برطرف کردن آنها

شایع ترین عللی که باعث ایجاد تلخی در دهان می شوند و سالمندان را آزار می دهند از قبیل زیر شناخته می شوند که پرستار سالمند در منزل می تواند برای برطرف کردن آنها اموری را انجام دهد:

 

خشکی دهان

خشکی دهان از جمله مشکلاتی است که در سالمندان و سایر افراد به وجود می آید که این مشکل به دلیل کاهش بزاق دهان اتفاق می افتد. با کاهش یافتن میزان بزاق دهان افراد علاوه بر تلخی دهان احساس چسبندگی در دهان خود نیز خواهند داشت.
برای برطرف شدن این مشکل توسط پرستار سالمند در منزل بهتر است تا پرستار مایعات را به میزان زیاد برای سالمند تهیه کند و او را تشویق کند تا مایعات بیشتری مصرف کند.
با افزایش مصرف مایعات این مشکل برطرف می شود و سالمند شرایط بهتری پیدا می کند. علاوه بر آن مصرف مواد غذایی ترش مانند: ابلیمو که باعث افزایش بزاق دهان می شود و غدد ترشح بزاق را تحریک می کند نیز در این زمینه توصیه می شود.

 

 

 

تلخی دهان

مصرف داروهای مختلف

بسیاری از سالمندان به دلیل مصرف داروهایی که به علت بیماری های انها توسط پزشک برایشان تجویز شده است، به تلخی دهان مبتلا می شوند. زیرا هر دارویی عوارضی را به همراه دارد که یکی از این عوارض می تواند خشک شدن و یا تلخی دهان باشد.
چنانچه پرستار سالمند در منزل احساس کند که علت ابتلا به تلخی دهان در سالمند مصرف داروهای تجویز شده برای او است، در صورتی که امکان تعویض دارو وجود داشته باشد باید با پزشک معالج سالمند مشورت کند و برای تعویض داروی او اقدام نماید تا داروی دیگری برای او جایگزین گردد.
اما در صورتی که هیچ جایگزینی در این زمینه وجود نداشته باشد، پرستار می تواند مواد غذایی خوشمزه و یا نوشیدنی های خوش طعم را برای سالمند به کار ببرد که احساس تلخی دهان را در او کاهش دهد.

پیشنهاد مقاله : مراقبت از بیماران شیمی درمانی در منزل

تلخی دهان

استعمال سیگار و دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات نیز به عنوان علت تلخی دهان شناخته می شود که این مشکل برای سالمندانی که سیگار و دخانیات مصرف می کنند، به وجود می اید. وظیفه یک پرستار سالمند در چنین شرایطی این است که در ابتدا مصرف دخانیات را در سالمند متوقف کند تا از آسیب رسیدن به سلامتی او جلوگیری به عمل آید.
زیرا در قدم اول مصرف سیگار و دخانیات برای سلامتی سالمندان مضر هستند. پس از آن با کاهش مصرف دخانیات و یا کنترل آن در سالمند می توانند ابتلا به تلخی دهان را نیز کاهش دهند و مانع از بروز آن در سالمند شوند.

 

 

شیمی درمانی و پرتو درمانی

بسیاری از سالمندانی که به بیماری سرطان مبتلا هستند و تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار می گیرند، با تلخی دهان مواجه می شوند. زیرا انجام این روش های درمانی باعث تحریک شدن جوانه های چشایی سالمندان می شود و این مشکل را به وجود می اورد.
در صورت بروز تلخی دهان در چنین شرایطی باید مصرف مایعات قرمز رنگ توسط پرستار سالمند برای او تجویز شود که با مصرف این مایعات و نوشیدنی ها علاوه بر اینکه مزه دهان او کنترل می شود، بر روی سرطان و بیماری او نیز تاثیرات مثبتی گذاشته می شود.
زیرا آبمیوه های قرمز رنگ بر روی گلبول های بدن انسان تاثیر مثبت می گذارند و برای سرطان مفید هستند.

 

کلام پایانی

علت تلخی دهان در سالمندان را با هم تحت بررسی قرار دادیم تا هم شما عزیزان با علل بروز این مشکل آشنا باشید و هم بدانید که پرستار سالمند در منزل باید چه عکس العملی در این شرایط نشان دهد و برای برطرف کردن این مشکل اقدام کند.
چنانچه میخواهید که از مهارت و تخصص بهترین پرستاران سالمند بهره مند شوید، از همکاران ما در مجموعه پرستار اول کمک و راهنمایی دریافت کنید.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.