تاریخ انتشار: جولای 13, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات
بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان

با توجه به اینکه یبوست در بسیاری از کودکان مشکل ساز می شود و به درمان آن نیاز است، به کار بردن بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان توسط پرستار کودک می تواند حائز اهمیت باشد. به این منظور در مجموعه پرستار اول این مطلب را تحت بررسی قرار می دهیم تا دریابیم که پرستار کودک در منزل و یا والدین او از چه غذاهایی برای درمان یبوست کودک باید استفاده کنند.

 

تعریف یبوست

همان طور که می دانید یبوست یک نوع بیماری بسیار شایع در بین مردم است که در بسیاری از مواقع کودکان نیز با آن مواجه خواهند شد. یبوست در واقع به خشکی مزاج نیز شهرت دارد زیرا در این بیماری دفع مدفوع با مشکل مواجه می شود و مدفوع سفت می گردد.
از این رو ابتلا به یبوست در کودکان و یا بزرگسالان با درد در حین دفع مدفوع و یا حتی برخی از مواقع خونریزی از مقعد همراه است که شرایط بسیار ناخوشایندی ایجاد می شود.

راهکار درمان یبوست

در چنین مواقعی باید از غذاهای ملین استفاده کرد تا خشکی روده برطرف شود و با نرم شدن روده مشکل یبوست برطرف گردد. به همین دلیل می خواهیم بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان را تحت بررسی قرار دهیم.

بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان

انواع غذاهای ملین و نرم کننده که می توان برای درمان یبوست کودکان مورد استفاده قرار داد، از قبیل زیر هستند:

مواد غذایی حاوی غلات سبوس دار

غلات سبوس دار از بهترین گزینه ها برای درمان این بیماری در کودکان است که منظور از غلات سبوس دار مواد غذایی تولید شده از گندم و جو است به گونه ای که در آن سبوس نیز وجود داشته باشد.
به عنوان مثال: در میان انواع نان ها می توان گفت که نان سنگک از جمله غلات سبوس دار محسوب می شود که می توان یک غذای مناسب برای کودکان باشد.

 

بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان

عدسی

عدسی که غذای ملین و بسیار پر خاصیت برای کودکان محسوب می شود که با قرار دادن آن در لیست مواد غذایی و غذاهای مورد نیاز کودک می توانید هم در تامین ویتامین های مورد نیاز کودک موثر واقع گردید و هم از بروز یبوست در کودک جلوگیری کرد و یا به درمان آن بپردازید.
خوراک عدسی را می توانید به همراه سیب زمینی طبخ کنید و در وعده غذایی کودک قرار دهید.
لازم به ذکر است که در خوراک عدسی می توانید از نان هم استفاده کنید و نان که سبوس دار را در داخل آن تیلیت کنید تا موجب سیر شدن کودک هم بشوید.

 درمان یبوست کودکان

سبزیجات و میوه جات

سبزیجات و میوه جات نقش بسیار مهمی در رفع یبوست هستند که نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان نیز باید از آنها استفاده کنند تا از ابتلا به یبوست جلوگیری شود و یا یبوست درمان گردد.
بهترین انواع میوه و یا سبزی برای درمان این مشکل را می توان به عنوان مثال: آلو، زرد آلو، کیوی، کلم بروکلی، ترب، توت،گوجه، سیب، انگور و …. در نظر گرفت که مصرف آنها برای کودک مشکل ساز نیست و میتوانید به عنوان بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان از انها استفاده کنید.

 درمان یبوست کودکان
آبمیوه

چنانچه کودکی که پرستاری از او را به عهده دارید، بد غذا باشد و به سختی مواد غذایی را مصرف کند، می توانید برای درمان یبوست او از آبمیوه ها استفاده کنید. بهترین انواع آبمیوه برای این مشکل را میتوان آب هلو، آب انبه و … در نظر گرفت.

سیب زمینی و هویج پخته

بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان را میتوان سیب زمینی و هویج پخته در نظر گرفت که به کمک آن می توان فیبر مورد نیاز و ویتامین های مورد نیاز بدن کودک را فراهم کرد و به عنوان یک وعده غذایی سالم و روننده برای کودکان استفاده کرد که در درمان یبوست نیز موثر است.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در خصوص بهترین غذا برای درمان یبوست کودکان مطرح کردیم، می توان گفت که استفاده از این مواد غذایی نه تنها برای درمان یبوست در کودکان مفید است بلکه از جمله مواد غذایی بسیار مقوی و مغذی برای کودکان محسوب می شود که مواد مورد نیاز برای بدن آنها را فراهم می کند و باعث رفع گشنگی انها می شود. از این رو توصیه می کنیم که پرستاران کودک حتما این مواد غذایی را در برنامه روزانه کودکان قرار دهند.

 

 

سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید:

 

بوست چیست؟

بوست در واقع به خشکی مزاج است و یک نوع بیماری بسیار شایع در بین مردم است که در بسیاری از مواقع کودکان نیز با آن مواجه خواهند شد.

 

درمان فوری یبوست چیست؟

در چنین مواقعی باید از غذاهای ملین استفاده کرد تا خشکی روده برطرف شود و با نرم شدن روده مشکل یبوست برطرف گردد.

 

درمان خانگی یبوست چیست؟

مواد غذایی حاوی غلات سبوس دار | عدسی | سبزیجات و میوه جات | آبمیوه | سیب زمینی و هویج پخته

 

بهترین سبزیجات برای درمان یبوست چیست؟

آلو، زرد آلو، کیوی، کلم بروکلی، ترب، توت،گوجه، سیب، انگور و …

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.