تاریخ انتشار: نوامبر 21, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری های واگیردار را بیشتر بشناسیم

بیماری های واگیردار شامل مجموعه ‌ای از بیماری‌ ها است که اگر فرد بیمار با دیگر افراد در تماس باشد آن ها را نیز بیمار خواهد کرد. در این مطلب تصمیم داریم پیرامون بیماری های واگیردار اطلاعاتی را ارائه دهیم عزیزانی که درصدد کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستند می ‌توانند تا انتهای مطلب به همراهی خود با ما ادامه دهند.

بیمارهای واگیر دار را بیشتر بشناسیم

بیماری واگیردار چیست

بیماری های واگیردار یا به عبارت دیگر بیماری های عفونی اختلالاتی هستند که به موجب نفوذ عوامل بیماری زا نظیر ویروس‌ ها، انگل ها، قارچ ‌ها و باکتری ها در بدن انسان ها به وقوع می پیوندد.

به طور طبیعی موجودات زیادی هستند که در بدن و همچنین روی بدن ما انسان ها زیست دارند. اکثر آنها بی ضرر و حتی برخی نیز مفید می باشند. اما برخی از موجودات خطرناک هستند و هنگامی که به بدن ما نفوذ کنند می ‌توانند منجر به بروز برخی بیماری‌ ها شوند.

برخی از بیماری‌ های عفونی مخصوصاً بیماری های ناشی از ویروس ها دارای واگیر هستند. به این ترتیب اشخاص مبتلا در صورت ارتباط با دیگر اشخاص می توانند آن ها را نیز بیمار کنند. البته بیماری های واگیردار فقط از طریق انسان به انسان منتقل پیدا نمی کنند.

بلکه در برخی موارد نیز ممکن است حشرات و حیوانات نیز عامل انتقال بیماری واگیردار شود همچنین مصرف آب و غذای آلوده نیز از دیگر مواردی است که در انتقال بیماری های واگیردار می توانند نقش داشته باشند. ناگفته نماند که پرستار بیمار نیز برای پیشگیری از ابتلا باید از ماسک استفاده کند.

علائم و نشانه های بیماری های واگیردار چیست

بسته به نوع بیماری واگیردار علائم و نشانه های آن نیز می ‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی شایع ترین علائم بیماری های واگیردار شامل تب، خستگی، عفونت های خفیف و شدید می باشد. در اکثر موارد علائم و نشانه های بیماری های واگیردار با استراحت برطرف می‌ شود.

اما گاهی اوقات نیز اگر بیماری واگیردار به موقع تحت درمان قرار نگیرد جان و سلامتی اش به خطر می افتد. بنابراین برخی از بیماری های واگیردار مخصوصاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند جهت درمان حتی نیاز به بستری در بیمارستان نیز دارند. خوشبختانه در حال حاضر برای پیشگیری از انتشار بسیاری از بیماری های واگیردار نظیر سرخک، آبله مرغان و سل از واکسن استفاده می شود.

ناگفته نماند که برخی از بیماری های واگیردار با علائمی نظیر اسهال، دردهای عضلانی و سرفه بروز پیدا می‌ کنند. از این رو می ‌توان گفت موارد نام برده نیز در لیست علائم بیماری های واگیردار قرار دارند.

بیمارهای واگیر دار را بیشتر بشناسیم

برای درمان بیماری واگیردار چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که گفتیم در برخی از موارد علائم بیماری های واگیردار با استراحت و رعایت برخی نکات پزشکی به خودی خود برطرف می‌ شود. اما گاهی اوقات جهت درمان فرد بیمار باید به پزشک مراجعه کند. جای سوال اینجاست فردی که به بیماری واگیردار مبتلا می شود چگونه باید تشخیص دهد که نیاز دارد به پزشک مراجعه کند.

به طور کلی کسانی که به علت بیماری های واگیردار دچار مشکلات تنفسی شدید می ‌شوند باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند. همچنین تداوم سرفه بیشتر از یک هفته نیز از جمله مواردی است که افراد بیمار را مجاب می کند جهت درمان سریع به پزشک مراجعه کنند.

تب شدید به همراه سردرد، بثورات و تورم پوستی نیز از نشانه های شدید درگیری با بیماری های واگیری است و برای درمان نیاز است که فرد بیمار به دکتر برود. افرادی که به دلیل بیماری های واگیردار به اختلالات شدید سیستم گوارشی نظیر اسهال می شوند نیز در صورتی که دوره درمان آن ها طولانی شود باید برای دریافت خدمات درمانی به پزشک مناسبی مراجعه کنند.

در گاهی اوقات نیز پرستار در منزل برای مراقبت از فرد بیمار موثر است و روند درمان را به دلیل تجارب بالای پرستار تسریع می کند.

نتیجه گیری

بیماری های واگیردار شامل بیماری هایی هستند که از فردی به فرد دیگر قابل انتقال هستند. همچنین حشرات و حیوانات و همچنین مواد غذایی نیز می ‌توانند به عنوان عاملی برای انتشار بیماری های واگیردار به شمار بروند. کسانی که دچار بیماری های واگیردار می شوند علائمی نظیر تب، خستگی، سردرد، مشکلات گوارشی و تنفسی را تجربه کنند اما در صورتی که مشکلات آن‌ ها جدی تر باشد باید خیلی سریع برای دریافت درمان به پزشک مراجعه کنند.

شما در این مطلب با درمان اسهال با روشهای فوری و خانگی آشنا شدید؛ در صورتیکه نیاز به ارائه خدمات پرستاری، اعزام پرستار و یا استخدام پرستار کودک، پرستار بیمار، پرستار سالمند و پرستار در منزل دارید می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول نسبت به این موضوع اقدام کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.