تاریخ انتشار: آگوست 16, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری
علت خون دماغ شدن صبحگاهی

علت خون دماغ شدن صبحگاهی چیست؟ شایع ترین مسائلی که باعث خون دماغ شدن در ابتدای صبح می شوند، چه هستند؟ مجموعه پرستاری پرستار اول که یک مجموعه ارائه دهنده خدمات پرستار در منزل است، برای کسب اطلاع بیشتر شما عزیزان در رابطه با این موضوع، به تهیه مطلب فوق پرداخت است. پس در این رابطه ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.
خون دماغ یکی از متداول ترین مشکلاتی است که در افراد با سنین مختلف پدیدار می شود که ابتلا به آن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. در واقع خون دماغ به معنای خونریزی از قسمت بینی است به گونه ای که به شکل ناگهانی خون از بینی سرازیر می شود و شدت آن نیز می تواند متفاوت باشد. خون دماغ شدن در برخی از مواقع میتواند خطرناک باشد و گاهی اوقات نیز ابتلا به آن خطرساز نیست و از بین خواهد رفت که در نگهداری از بیمار در منزل در صورت ابتلای فرد به این مسائل باید راهکارهای مورد نیاز را به کار ببرد.

پیشهاد مقاله: انواع کم خونی از علائم و راه های درمان

علت خون دماغ شدن صبحگاهی

علائم و عوارض خون دماغ

علت خون دماغ شدن صبحگاهی شامل چه مواردی می‌شود.

اصلی ترین علل خون دماغ شدن صبحگاهی به همراه وظایف پرستار در قبال آن از قبیل زیر خواهند بود:

  • آلرژی و حساسیت
  • خشک شدن مجاری تنفسی
  • آنفولانزا و سرماخوردگی
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • سرطان خون 

از علائم خون دماغ شدن صبحگاهی گفتیم و در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

پیشهاد مقاله: ترومبوسیتوپنی چیست ،چه علایمی و چگونه درمان می شود؟

آلرژی و حساسیت

از شایع ترین علت های خون دماغ شدن صبحگاهی می تواند ابتلا به آلرژی و حساسیت باشد که اگر سالمند آلرژی داشته باشد و از اسپری بینی برای حساسیت و یا آسم خود استفاده کند، باید بیشتر به این موضوع پی برد که علت خون دماغ ابتلا به آلرژی و حساسیت است.
در چنین مواقعی پرستار سالمند در منزل بهتر است که با پزشک آلرژی سالمند صحبت کند تا در صورت امکان داروهای او تعویض شوند و از داروهای دیگری به جای اسپری بینی برای سالمند استفاده شود که ابتلا به خون دماغ را در او کاهش دهد.

خشک شدن مجاری تنفسی

یکی از مهم‌ترین علت‌های خون دماغ شدن صبحگاهی خشک شدن مجاری تنفسی سالمند است که این موضوع در اقلیم های آب و هوای گرم و خشک به وفور اتفاق می افتد. بر اثر خشک بودن آب و هوا در این اقلیم ها مجاری تنفسی خشک می شوند و به دلیل خشکی آن خون دماغ اتفاق می افتد.
از این جهت پرستار سالمندانی که به این دلیل خون دماغ پیدا می کنند باید برای انها از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنند تا رطوبت مورد نیاز در محیط ایجاد شود و از بروز این اتفاق جلوگیری شود. استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا در شب و موقع خواب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

علت خون دماغ شدن صبحگاهی

علت خون دماغ شدن صبحگاهی خشک شدن مجاری تنفسی است.

آنفولانزا و سرماخوردگی

از جمله عوارض ابتلا به آنفولانزا و یا سرماخوردگی در سالمندان و یا سایر افراد خون دماغ است.
زیرا به دلیل بروز این بیماری مجاری تنفسی تحریک می شوند و التهاب در آنها پدیدار می گردد که این التهاب گاهی اوقات به شکل خون دماغ ظاهر می شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری های بسیار رایج در سالمندان است که بر اثر آن میزان فشار خون از حد نرمال بالاتر می رود و عوارضی همچون خون دماغ و تعریق شدید بدن را به وجود می اورد.
یک پرستار سالمند در منزل چنانچه مطلع باشد که سالمند به فشار خون بالا مبتلا است پس از ایجاد خون دماغ باید ابتدا فشار سالمند را بگیرند تا از فشار خون مطلع شود و در صورت نیاز داروهای فشار سالمند را به او بدهد.

پیشهاد مقاله: علائم کبد چرب، درمان کبد چرب و روش های پیشگیری از ابتلا

مصرف داروهای رقیق کننده خون

چنانچه سالمند به بیماری هایی مبتلا باشد که برای درمان و یا کنترل بیماری به مصرف داروهای رقیق کننده خون نیاز داشته باشد، این امکان وجود دارد که دچار خون دماغ صبحگاهی شود.
اگر پرستار احساس کند که علت خون دماغ، مصرف داروهای رقیق کننده او است، باید در این رابطه با پزشک معالج سالمند مشورت کند.

سرطان خون

همان طور که می دانید سرطان خون از بیماری های بسیار خطرناک در انسان ها است که از مهم ترین علائم نشان دهنده آن، خون دماغ، بدن درد و تب است. اگر سالمندی به تمامی این علائم مبتلا باشد باید فورا او را به نزد پزشک برد تا تحت کنترل و درمان قرار بگیرد.

سخن پایانی

علت خون دماغ شدن صبحگاهی در سالمندان را به همراه وظایف پرستار سالمند در منزل مورد بررسی قرار دادیم. لازم به ذکر است که علت خون دماغ شدن علاوه بر مسائل ذکر شده، به موضوعات و بیماری های دیگری نیز اختصاص پیدا می کنند اما امکان شرح همه آنها در این مطلب وجود ندارد.

سوالات متداول

علت خون دماغ شدن صبحگاهی چیست؟

آلرژی و حساسیت، خشک شدن مجاری تنفسی، فشار خون بالا، مصرف داروهای رقیق کننده خون، سرطان خون و آنفولانزا و سرماخوردگی را می‌توان از علت‌های خون دماغ در صبح نام برد.

علائم خون دماغ چیست؟

ممکن است خون دماغ از قسمت جلویی بینی و یا قسمت عقبی بینی که خلف هم می‌گویند اتفاق بیفتد. خون دماغ به انگلیسی همان nose bleeding است. خون دماغ،گاهی ممکن است همراه با  بدن درد و تب باشد.

فشار خون بالاچیست؟

فشار خون بالا یکی از بیماری های بسیار رایج در سالمندان است که بر اثر آن میزان فشار خون از حد نرمال بالاتر می رود و عوارضی همچون خون دماغ و تعریق شدید بدن را به وجود می اورد.

چگونه خشک شدن مجاری تنفسی را برطرف کنیم؟

از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنند تا رطوبت مورد نیاز در محیط ایجاد شود و از بروز این اتفاق جلوگیری شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.