تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
توانبخشی در سالمندان | روش های توانبخشی در سالمندان

آیا می دانید توانبخشی در سالمندان چیست؟ آیا اصول توانبخشی در سالمندان آشنایی دارید؟ جهت بهبود عملکرد و توانمندسازی سالمندان تیمی هماهنگ از چند رشته تشکیل می شود تا سالمند یک زندگی با کیفیت داشته باشد.

همانطور که می‌دانید افراد به مرور زمان و با افزایش سن در انجام برخی از عملکرد ها دچار ضعف می‌شوند و در پی آن امکان دارد به بیماری مبتلا شوند.

بنابراین توانبخشی سالمندان مهمترین بخش مراقبت پزشکی محسوب می‌شود.

خانواده‌ها می‌توانند برای توانبخشی سالمندان خود به موسسه پرستاری مراجعه کرده و پرستار سالمند در منزل را استخدام کنند انتهای مطالب همراه ما باشید، تا درباره اصول توانبخشی در سالمندان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

راه و روش های موثر توانبخشی سالمندان

بخشی به معنای قادر سازی سالمند برای به دست آوردن توانایی و عملکرد ذهنی، روانی، حسی، جسمی و حفظ آنها میباشد. بعضی از سالمندان ممکن است به دلایل گوناگونی مانند سکته مغزی، زوال عقل، تصادف، آلزایمر توانایی ذهنی و جسمی خود را از دست بدهند.

بنابراین پرستار سالمند می‌تواند با به کارگیری اصول توانبخشی در سالمندان، عملکرد ذهن و جسم آنها را بهبود دهد، طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که توانبخشی سالمندان در بیمارستان موجب بهبود عملکرد فیزیکی آنان و کاهش مرگ و میر میشود.

اصول توانبخشی در سالمندان

با توجه به اهمیت توانبخشی در سالمندان، سه اصل برای آن در نظر گرفته شده است که در ادامه مطالب به آنها اشاره شده

تنوع توانبخشی در سالمندان

بیشترین فعالیت سالمندان، زیرا سلامت مطلوب این افراد با توانایی عملکردی آنان رابطه تنگاتنگی دارد.
احترام به سالمندان و برخورد با آنان به عنوان یک کل است.همانطور که می‌دانید سالمندان در مقایسه با سایر گروه‌های سنی روحیه حساس تری دارند.

اهداف توانبخشی سالمندان

توانبخشی در سالمندان به منظور بهبود سطح فعالیت آنان انجام می‌شود، کلید اصلی توانبخشی سالمندان بهینه سازی فعالیت است، که اکثر تغییرات به وجود آمده در آنان به عدم فعالیت آنان مربوط می شود.

زمانی که سالمند در شرایط حاد قرار می گیرد، امکان دارد توانبخشی ابتدا جهت تثبیت مشکلات اولیه، جلوگیری از به وجود آمدن عوارض بعدی و در نهایت برای برگرداندن عملکردهای از بین رفته انجام شود.

فواید توانبخشی سالمندان

توانبخشی برای سالمندان با مزایای زیادی به همراه است موسسه پرستاری با در نظر گرفتن یک برنامه درمانی شخصی به سالمندان کمک می کند تا به موارد زیر دستیابی داشته باشند:

  • به دست آوردن تعادل و راه رفتن
  •  بازیابی استقلال
  •  حفظ قدرت عضلانی
  •  افزایش ایمنی
  •  به دست آوردن توانایی برای انجام فعالیت های روزمره
  •  کاهش خطر سقوط
  •  بهبود فعالیت در داخل و خارج از منزل
  •  افزایش بهبود کیفیت زندگی

فواید توانبخشی در سالمندان

 حفظ اعتماد به نفس

پرستار سالمند بهترین شخص برای بازیابی عملکرد جسمی و روحی سالمند محسوب می‌شود، زیرا در این زمینه اطلاعات لازم را فرا گرفته است و می‌تواند بهترین خدمات را به سالمند ارائه دهد.

ورزش های مناسب برای توانبخشی سالمندان

ساده ترین روش های توان بخشی سالمندان انجام ورزش‌های مناسب است، که پرستار موظف است سالمندان را به انجام این ورزش ها تشویق کرده و همراه ایشان باشد، در ادامه مطالب در مورد از نتیجه بخش ترین ورزش ها ذکر شده است:

راه رفتن روشی موثر برای توانبخشی سالمندان

یکی از بهترین فعالیت‌ها برای توانبخشی سالمندان پیاده روی است که توصیه می شود این کار در هوای آزاد به مدت زمان ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط انجام شود، هدف از پیاده روی بهبودسرعت جریان خون و تغذیه سلولهای مغزی سالمندان است، که ورزش گلف یکی از بهترین ورزش های شناخته شده برای توانبخشی سالمندان محسوب می شود.

انجام حرکات یوگا برای توانبخشی سالمندان

یکی از ورزش های توصیه شده پزشکان برای توانبخشی سالمندان یوگا است که سبب نیروبخشی عضلات، مفاصل و اکثر  ارگانهای داخلی می گردد، این ورزش برای تقویت جسم و روان تاثیر زیادی دارد در واقع این فعالیت نیازمند فعالیت و حرکت زیاد بدن می باشد و تنها در حالت سکون  حرکت انجام میشود.

شنا کردن از روش های موثر دیگر توانبخشی در سالمندان

برای بهبود گردش خون در سالمندان شنا بسیار مفید است برای دامنه حرکتی مفاصل و طول طبیعی عضلات شنا در آب گرم بسیار تاثیرگذار است، لازم به ذکر است که برای سالمندان می تواند بسیار لذت‌بخش باشد و در روحیه آنان نیز تاثیر بگذارد.

دوچرخه سواری از روش های مفید توانبخشی در سالمندان

دوچرخه سواری نه تنها برای سالمندان بلکه برای تمام گروه های سنی مناسب است این ورزش موجب بهبود فعالیت تمام بدن می شود اما سالمندانی که دچار زانو درد هستند باید از انجام آن پرهیز کنند یا دوچرخه های ثابت را انتخاب کنید.

بدن سازی نیز برای توانبخشی سالمندان مفید است

اگر حرکات بدنسازی سبک بوده و فشاری به سالمند وارد نشود می تواند مفید باشد. برای حفظ قدرت و استقامت بدن بعضی ازحرکات بدنسازی بسیار تاثیرگذار هستند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.