تاریخ انتشار: اکتبر 22, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی, کودک
علت {بیماری اوتیسم در کودکان} چیست؟

بیماری اوتیسم در کودکان، یکی از اختلالاتی که در هر فرد می تواند به شکل منحصر بفردی بروز کند. به طور کلی این اختلال در شرایط عصبی-رشدی فرد ایجاد می شود. افراد مبتلا به اوتیسم، در برخی از مهارت های اجتماعی کلامی و همچنین غیر کلامی ممکن است دچار اختلال باشند.

کودکان مبتلا به اوتیسم، ارتباط سختی با دیگران برقرار می کنند. این افراد رفتار های تکراری و سختی ممکن است داشته باشند. همانطور که گفته شد، این اختلال در کودکان مختلف متفاوت است.

خصوصیات کودکان مبتلا به اوتیسم چیست؟

به طور کلی، اختلال اوتیسم طیف گسترده ای دارد.

این اختلال موجب تفاوت های دائمی در ارتباطات فرد مبتلا شده و همچنین در رابطه های فرد مبتلا اختلال ایجاد می کند. اوتیسم تعاملات اجتماعی در محیط های گوناگون را به همراه دارد که مشخصه آن ها مواردی نظیر:

عدم صحبت یا الگوهای کلامی که نرمال نیست، عدم توانایی فرد در درک ارتباطات غیر کلامی مختلف، مشکلات پیرامون پیدا کردن دوست و حفظ این دوستی و مشکل در تداوم مکالمات می باشد.

رفتار های تکرار شونده اوتیسم و برخی الگو ها و علاقه های این اختلال مواردی نظیر:

گفتن عبارات یا صداها به صورت مکرر، انجام حرکات تکرار شونده، ترجیح این افراد به یکنواختی وضعیت و همچنین مشکل داشتن در روال عادی داشتن، برخی علایقی که انعطاف پذیر نیستند و یا به شدت محدود و شدید هستند و حساسیت افراد مبتلا به اوتیسم به محرک های گوناگون و در مقابل حساسیت ناچیز به آن ها می باشد.

علت بیماری اوتیسم در کودکان چیست؟

به طور کلی به موجب طیف گسترده این بیماری، علل بروز آن نیز متفاوت بوده و در واقع علت مشخصی برای آن وجود ندارد.

اما به طور کلی این اختلال در اثر دو عامل ژنتیک و عوامل محیطی در کودکان بروز پیدا می کند. عموما این اختلال در اثر خطرات ژنتیکی همراه با شرایط محیطی در کودکان به وجود می آید.

عوامل ژنتیکی و تاثیر محیط در اختلال اوتیسم در کودکان

تحقیقات زیادی پیرامون طیف اختلال اوتیسم تابحال صورت گرفته است. بر همین اساس، ژن های مختلفی در ایجاد این اختلال نقش دارند. به طور کلی زمانی که این ژن ها در معرض برخی عوامل محیطی قرار می گیرد.

اختلال اوتیسم ممکن است بروز پیدا کند. از جمله این عوامل محیطی می توان به مواد شیمیایی و برخی از عفونت ها در زمان حاملگی اشاره داشت.

دستگاه ایمنی افراد نیز یکی از عوامل موثر در بیماری اوتیسم هستند. این موضوع در حال حاضر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

تاثیر عوامل ژنتیکی در اوتیسم کودکان

تاثیر عوامل ژنتیکی در اوتیسم کودکان

تابحال دستکم ۱۲ ژن مرتبط با این اختلال شناسایی شده اند.

ژن های مختلف مرتبط با اوتیسم، هر کدام شدت مختلفی از این بیماری را شامل می شوند. همچنین برخی از ژن ها نیز جهش یافته و موجب ایجاد تغییر در علائم این اختلال می شوند.

تاثیر عوامل ژنتیکی در اوتیسم کودکان بر اثر اوتیسم در دو قلو ها شدت گرفت. چرا که در بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۳۶ الی ۹۵ دو قلو های همسان خطر ابتلا به اوتیسم را دارند.

تاثیر ویروس و عفونت در بروز اوتیسم

عامل های محیطی نظیر ویروس ها و عفونت ها نیز در بروز اوتیسم نقش تاثیر گذاری می توانند داشته باشند. اما همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره علل ابتلا هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

با این حال، عفونت های انسفالیت بر اثر سرخک، سرخچه مادرزادی، ویروس هرپس سیمپلکس، واریسلا، اوریون، سیتومگالوویروس و ویروس‌های مخفی از جمله مواردی هستند که احتمالا در بروز اوتیسم در کودکان نقش دارند.

در صورتی که کودک اوتیسمی شما نیاز به مراقبت پرستاری دارد، از خدمات پرستاری موسسه پرستاری ما بهره مند شده و یک پرستار کودک برای او درخواست نمایید.

دلایل دیگر ابتلا به اختلال اوتیسم

ممکن است مصرف برخی داروهای خاص در زمان حاملگی مثل والپروئیک اسید و تالیدوماید، تولد زودرس، افزایش سن والدین کودک، التهاب مغزی، نقص در سیستم ایمنی فرد باشد.

همچنین پاسخ ایمنی مادر به عفونت ها، انسفالیت نوزاد بعد از تولد و همچنین سموم محیطی از دیگر علت های بروز اختلال اوتیسم در کودکان باشد.

جمع بندی

اوتیسم، طیف اختلال های مختلفی را شامل می شود. از جمله مشخصه های این اختلال مشکل در تعاملات اجتماعی و مشکل در انجام مکالمات است. همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم مشخصه رفتار های تکرار شونده نظیر تکرار کردن صدا را نیز ممکن است داشته باشند.

لازم به ذکر است که برای تشخیص این بیماری، مشخصه های اصلی آن باید در اوایل دوران کودکی بروز نماید. البته در مواردی ممکن است دیرتر این مشخصه ها شناسایی شوند.

علت بروز این اختلال به طور دقیق مشخص نیست. اما بر اثر مطالعات برخی از ژن ها روی بروز این اختلال نقش دارند. عوامل محیطی و موارد دیگری نیز می توانند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.