تاریخ انتشار: اکتبر 22, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, عمومی
گیاهخواری در سالمندان – بررسی تاثیر گیاهخواری در سالمندان

گیاهخواری در سالمندان از جمله رژیم های غذایی است که در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است. در واقع تصورات مردم درباره رژیم های غذایی در حال تغییر است. داشتن رژیم غذایی سالم می تواند سالمندان را تسبت به پرستار سالمند بی نیاز کند.به طور مثال نسل های قبل، عدم مصرف گوشت را موجب بروز مشکلات مختلف در سیستم بدن می دانستند. اما این تصور در حال حاضر تا حد زیادی تغییر یافته است.

جالب توجه است که بسیاری از جمغیت گیاهخوار، جوانان هستند. گیاهخواری انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها برخی از فرآورده های حیوانی را شامل می شود و نوع دیگر آن هیچ یک از فرآورده های حیوانی را شامل نمی شود.

بررسی رژیم های گیاهخواری مختلف

به طور کلی، رژیم های گیاهخواری زیادی وجود دارد. اما سه نوع از آن ها در مقابل با باقی آن ها شایع تر هستند. در ادامه به بررسی این سه نوع رژیم های گیاهخواری می پردازیم.

رژیم گیاهخواری پسکاتاریا چیست؟

یکی از انواع شایع رژیم گیاهخواری رژیم پسکاتار می باشد، مصرف گوشت را نیز شامل می شود! در رژیم پسکاتاریا، فرد به جهت جذب پروتئین مورد نیازش از غذاهای دریایی نیز استفاده می کند. در این رژیم فرد گیاهخوار، انواع غذای دریایی نظیر میگو و ماهی را نیز مصرف می کند. چرا که این فرآورده های حیوانی سلامت بالایی دارند.

رژیم گیاهخواری لاکتو اوو چگونه است؟

دیگر نوع گیاهخواری، نوع لاکتو اوو است. در گیاهخواری لاکتو اوو، فرد گیاهخوار از خوردن انواع گوشت حیوانات خودداری می کند. اما در این رژیم، به جهت دریافت پروتئین مورد نیاز از تخم مرغ و انواع لبنیات استفاده می شود. این رژیم، یکی از رژیم های غذایی پر طرفدار است.

رژیم گیاهخواری وگان چیست؟

اینطور بگوییم که، افرادی که در جریان رژیم های گیاهخواری هستند، می دانند که در برخی از آن ها امکان مصرف برخی از فرآورده های حیوانی وجود دارد. اما عامه مردم عموما رژیم گیاهخواری را با نوع وگان می شناسند. رژیم غذایی گیاهخواری از نوع وگان، هیچ یک از فرآورده های حیوانی را شامل نمی شود. این رژیم را بیشتر افرادی که انتخاب می کنند که حفظ حقوق حیوانات برای آن ها اهمیت دارد. در این رژیم غذایی، فرد وگان محصولات دریایی، لبنیات و تخم مرغ و حتی عسل که فرآورده حیوانی است را مصرف نمی کند.

ویژگی مشترک رژیم های گیاهخواری چیست؟

در رژیم های گیاهخواری به طور کلی، مبنای رژیم غذایی بر اساس انواع میوه، سبزیجات، حبوبات، مغز ها و … است. در این رژیم ها، بیشتر تغذیه فرد از این مواد غذایی است.

در رژیم وگان کل تغذیه از محصولات گیاهی هستند، اما در سایر رژیم های گیاهخواری، فرد گیاهخوار به جهت تامین مناسب پروتئین خود و برخی مواد ضروری دیگر، از برخی از فرآورده های حیوانی نیز استفاده می کند.

آیا گیاهخواری می تواند مواد مغذی مورد نیاز سالمندان را تامین کند؟

آیا گیاهخواری می تواند مواد مغذی مورد نیاز سالمندان را تامین کند؟

اگر بخواهیم تاثیر رژیم گیاهخواری در سالمندان را بهتر بررسی کنیم، رژیم گیاهخواری در این افراد باید اصولی باشد. این بدان معناست در رژیم آن ها باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی تامین شده باشد.

برخی تصور می کنند که از محصولات گیاهی نمی توان به این مواد رسید. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته درباره رژیم گیاهخواری، افراد گیاهخوار سلامت بهتری در مقایسه با پیش از شروع گیاهخواری دارند.

بر اساس مطالعات انجام شده، به طور کلی گیاهخواری می تواند فرد را از عارضه های مختلف دور کند. در این مطالعات، افراد گیاهخوار با افراد غیرگیاهخوار مقایسه شده اند و نتایج آن شگفت انگیز است.

چرا که در افراد گیاهخوار، فشار خون پایین تری مشاهده شده است. در این افراد بیماری های قلبی عروقی کمتر بروز داده و ابتلا به سرطان و دیابت نیز کمتر می باشد.

نکته مهم درباره گیاهخواری سالمندان

گیاهخواری در سالمندان، نیازمند دقت و بررسی مناسب است. در افراد جوان تر، گیاهخواری می تواند در هر شیوه ای شروع شود.

اما اگر افراد در سنین سالمندی قصد استفاده ار رژیم های گیاهخواری را دارند، باید با برنامه ریزی منظم و زیر نظم پزشک این کار را انجام دهند. در این افراد باید متناسب با نیاز و کمبود های بدن شان رژیم برنامه ریزی شود.

در نظر داشته باشید که تامین ویتامین های ضروری برای سالمندان از اهمیت ویژه ای برخودار است. چرا که به موجب این ویتامین ها سالمندان انرژی مورد نیاز برای فعالیت های جسمی را کسب می نمایند.

رژیم غذایی سالمندان چگونه باید باشد؟

به طور کلی، چند نکته در رژیم غذایی سالمندان حائز اهمیت است. در رژیم غذایی مناسب سالمندان، باید مصرف آب بیشتر شود. سالمندان باید میزان مصرف سبزیجات، میوه جات و انواع غله را افزایش دهند و همچنین مصرف انواع شیرینی، قهوه، غذاهای چرب با چربی های اشباع و نمک برای آن  ها محدود گردد.

سخن پایانی

پرستار سالمند می تواند بر رژیم غذایی سالمند نظارت کند. از همین رو در صورتی که در نزدیکانتان، سالمندی دارید که نیاز به بهره مندی از خدمات پرستاری دارد، می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار نمایید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.