تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, عمومی
آیا کاهش چربی خون در سالمندان خوب است؟

همه ما با مضرات چربی خون بالا و عوارض خطرناک آن برای تمام ارگان های بدن آشنایی، اما سوال مهم اینجاست که آیا کاهش چربی خون در سالمندان خوب است؟

در واقع باید گفته شود که با توجه به ساختار هرم غذایی، چربی باید به حد نرمال مورد استفاده قرار ، اما نه اینکه از تغذیه سالمندان به طور کامل حذف شود، مصرف چربی در سالمندان باید تحت یک محدوده مشخصی مصرف گردد.

به همین دلیل پرستار سالمند باید توجه داشته باشد یک رژیم غذایی ایده آل که هیچگونه ضرری برای سالمند ندارد، تهیه کند، در ادامه مطالب سعی داریم اطلاعات بیشتری در مورد چربی خون در سالمندان را در اختیارتان قرار دهیم، تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

آیا کاهش چربی خون در سالمندان خوب است؟

بدن تمام انسان ها برای ادامه حیات به میزان معینی چربی لازم دارد، زیرا چربی یک مخزن بزرگ جهت ذخیره انرژی محسوب می‌شود، که انرژی لازم برای انجام فعالیت های مختلف از این طریق به دست می آید،

برخی از افراد بر این باورند که تنها وظیفه چربی تامین انرژی است اما باید گفته شود که علاوه بر این مورد چربی ها مهمترین نقش در جذب اکثر مواد مورد نیاز بدن را نیز دارند،

به طور مثال اکثر ویتامین و مواد معدنی برای اینکه جذب بدن شوند، باید درون چربی حل شوند، چربی ها که در تمام بافت های بدن موجود می باشند.

به صورت یک عایق برای متعادل سازی دمای بدن فعالیت می کنند، همچنین چربی مانند یک محافظ از ارگان های گوناگون بدن در برابر آسیب و ضربه محسوب می‌شود.

خانواده ها می توانند برای نگهداری از سالمند خود بهترین پرستار سالمند در منزل را استخدام کنند تا با توجه به شرایط سالمند میزان مصرف چربی آنها را تحت کنترل قرار دهد.

برای اندازه گیری چربی خون در سالمندان آزمایش خون انجام میشود، که برای هر گروه سنی محدوده متفاوتی دارد، بنابراین میزان چربی خون سالمندان نباید کمتر از حد نرمال باشد، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

علائم کمبود چربی خون در سالمندان

کمبود چربی خون در سالمندان

کاهش چربی خون در سالمندان ممکن است ابتدا بدون هیچ علامتی باشد، به همین علت محققان تاکنون علائم قطعی برای کاهش چربی در سالمندان را معرفی نکرده‌اند، اما در ادامه مطالب برخی از علائمی که امکان دارد نشان دهنده کاهش چربی در سالمندان باشد بیان شده است:

  • خستگی مفرط و عدم داشتن انرژی کافی
  • مشکلات خلقی مثل عصبی و زود رنج بودن یا ناامیدی
  • مشکلات ذهنی و عدم تمرکز حواس
  • تغییر الگوی غذا خوردن
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
  • احساس گرسنگی شدید
  • احساس سرما
  • گیجی
  • درد مفاصل

همانطور که مستحضر هستید چربی خون بالا در سالمندان موجب بروز بیماری‌های زیادی می‌شود که کاهش چربی خون بیش از اندازه نیز برای سالمندان خوب نیست.

پزشکان معتقدند که کلسترول خوب و بد به حد نرمال برای بدن الزامی است و حتی کمبود کلسترول بد نیز زمینه‌ساز مشکلات زیاد است، بهترین روش برای تشخیص میزان چربی خون انجام آزمایش است.

با توجه به اینکه سالمندان به مرور زمان توانایی انجام برخی از فعالیت ها را از دست می دهند، پرستار در منزل موظف است طبق یک برنامه مشخص سالمندان را برای انجام آزمایش خون آماده کنند، تا در صورت کاهش چربی خون در آنان اقدامات لازم انجام شود و از عوارض جبران‌ناپذیری جلوگیری گردد.

ما به خانواده ها پیشنهاد می کنیم برای نگهداری از سالمندان خود، به موسسه پرستاری که تحت نظارت وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شده است، مراجعه کرده و با تجربه ترین پرستاران را استخدام کنند.

درمان کاهش چربی خون در سالمندان

اگر پس از انجام آزمایش خون پزشک کاهش چربی خون در سالمندان را تایید کرد، باید درمان های لازم را شروع کرد، لازم به ذکر است که تنها استفاده از یک رژیم غذایی پرچرب راه حل این مشکل نیست.

حتی در صورت درمان خودسرانه مشکلات بیشتری به وجود می آید، هنگام مراجعه به پزشک ابتدا دلیل مشکل شناسایی می شود، سپس میزان پیشرفت و عوارض به وجود آمده در بدن سالمندان شناسایی می گردد.

سخن پایانی

در برخی موارد امکان دارد دلیل مشکل بیماری جسمی یا روحی مثل افسردگی و پوکی استخوان باشد، که برای رفع کاهش چربی خون باید هریک از آن ها به طور جداگانه درمان ، سپس دارو و مکمل های لازم تجویز می‌شود، که در صورت توصیه پزشک یک رژیم غذایی متناسب با وضعیت سالمند باید تهیه گردد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.