تاریخ انتشار: اکتبر 29, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, عمومی
نیازهای عاطفی سالمندان، برطرف کردن نیاز عاطفی سالمندان

سالمندان تنها نیاز به خوراک و پوشاک و یا پرستار سالمند برای نگهداری ندارند. یکی از مهمترین نیاز ها در سالمندان نیازهای عاطفی سالمندان است. چرا که انسان دارای دو بعد جسم و روح است، هرچند رفع نیازهای مادی توسط اطرفیان یک سالمند خود میتواند تا حدودی  عاطفه آفرین باشد.

انسان در هر سنی نیازهایی از قبیل نیازهای اساسی مثل خوراک و پوشاک و…و نیازهای ثانویه مانند ، آموزش، ازدواج و… دارد. اگر خود شخص  توانایی رفع نیاز را داشته باشد تا حدودی می تواند آن را برطرف سازد و یا با فراهم کردن زمینه کمک گرفتن از دیگران برای رسیدن به آن کوشش کند.

در غیر اینصورت وظیفه اطرافیان و نزدیکان اوست که به رفع نیازهایش توجه کنند

انسان در اوایل و اواخر زندگی به دلیل نداشتن توانایی کافی برای رفع نیازهایش بیشتر از هر سنی باید مورد توجه باشد، در اوایل زندگی چونکه والدین کودک خود را بیشتر از هر کس دیگری موظف به رفع نیازهای او میدانند طبیعتا کمبودی نخواهد داشت.

اما در زمان کهولت معمولا بخاطر مشغولیت های زندگی و ازدواج و جداشدن فرزندان و گاها فوت همسر ، نیازهای شخص سالمند کمتر مورد توجه می باشد.

همانطور که تغذیه جسم مهم است تغذیه روح هم اهمیت دارد، روح انسان نیازمند عاطفه است، بخصوص در زمان کهولت.

نیاز عاطفی سالمندان چیست؟تفاوت نیازهای عاطفی سالمندان با جوانترها

بطور عامیانه نیاز عاطفی عبارت است  نیاز به روابط معنوی با اطرفیان و همنوعان ، که باعث داشتن احساس خوشایند و امید به زندگی میگردد ، اما تفاوت این حس نیاز در سالمندان با دیگر اقشار جامعه در داشتنِ احساس ترد شدن از سوی دیگران ،غیر مفید بودن ، سربار بودن ، زشت شدن و نداشتن طراوت جوانی و دلایلی از این قبیل می باشد.

بطور کلی نیاز عاطفی یک سالمند، عاملی است که باعث گردد شخص سالمند از احساسات منفی به دور باشد، اما چگونه؟ و چه اقداماتی و از طرف چه کسانی لازم است؟

راه های برطرف کردن نیازهای عاطفی در سالمندان

برطرف کردن نیازهای عاطفی در سالمندان

در ابتدا هر شخصی در دوران جوانی باید همانطور که خود را بیمه عمر میکند، خود را بیمه عاطفی نماید، یعنی اینکه  با ازدواج با همسر داری تفاهم و اختلاف سنی کم ، تربیت صحیح فرزندان ،همچنین محبت به همسر،فرزندان ارحام و آشنایان، به عبارتی برای پیریِ خویش،عاطفه را پس انداز نماید، که باعث گردد در زمان سالمندی اطرفیانش بیشتر به فکر جبران محبتهایش باشند.

علاوه بر این هر شخصی باید با مطالعه و تفکر بداند که انسان همیشه به یک اندازه معین مورد محبت قرار نمیگیرد و زندگی فراز و نشیب دارد، یا اینکه بداند در زمان سالمندی انسان رنجور تر میشود و ممکن است احساس دیدن بی عاطفگی از سوی دیگران بخاطر  تفکرات و توقعات و یا مشکلات جسمی زمان سالخوردگی مثل ضعف بینایی و شنوایی که باعث  سو تفاهم  در ارتباطات میشود، باشد.

اگر هر شخصی با این تفکر خود را برای سالمندیش آماده کند ، قطعا مشکلات عاطفی کمتری خواهد داشت. اما منظور این نیست که شخص توقع هیچ عاطفه ای از دیگران نداشته باشد،

شخص سالمند بیش از هر فردی تشنه توجه و احترام دیگران، بخصوص فرزندان و اطرافیان نزدیک است، نیاز به همدمی که او را درک کند یکی از نیازهای لازم اوست که میتواند باعث آرامش هر دو طرف شود.

چه بسا یک همدم خوب باعث شود که یک سالمند بسیاری از نیاز های عاطفی خود را نادیده بگیرد، پس باید دقت کرد که ازدواج برای سالمندان بدون همسر و یا زندگی در نزدیکی سالمندان دیگر فامیل میتواند بسیار مفید باشد.

فرزندان و اطرافیان نزدیک هم باید توجه کنند که والدین و سالمندان یک عمر زندگی خود را برای  آنها گذاشته اند، و نباید به دلایلی مثل مشغله زیاد خود یا ثروتمند نبودن والدین و سالمندان آنها را ترد کنند ، و بدانند که طبق آموزه های دینی ما، بعد از عبادت خداوند بالاترین ثواب رضایت والدین از فرزندان و صله رحم است.

در این کلیپ عاطفی به موضوع نیازهای عاطفی سالمندان بیشتر اشاره شده است.

بعلاوه با این محبت میتوانند محبت فرزندان خود را در زمان سالمندی نسبت به خویش بیشتر کنند، به عنوان مثال فرزندان پذیرای درد دلهای والدین باشند ، در مهمانی ها و تفریحات آنها را با خود همراه کنند و به نصایح و تجربیات انها گوش دهند.

سخن پایانی

دولت و اجتماع هم در قبال نیازهای عاطفی سالمند وظایفی دارد به عنوان مثال دولت باید از طریق رسانه ها برنامه هایی برای فرهنگ سازی محبت به سالمندان داشته باشد. همین که یک جوان در مترو جایش را به بزرگتر بدهد، و یا به یک سالمند برای عبور از خیابان کمک نماید خود باعث خوشحالی سالمندان میگردد.ممکن است با توجه به مشغله کاری خود نتوانید از سالمند خود مراقبت کرده و به او توجه کافی را داشته باشید. در این موارد می توانید از موسسه پرستاری ما درخواست پرستار سالمند نموده و از خدمات پرستار اول بهره مند شوید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.