تاریخ انتشار: نوامبر 5, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک, عمومی
تأثیر استرس والدین بر کودکان

امروز می خواهیم در مورد تأثیر استرس والدین بر کودکان صحبت کنیم. خوب است که بدانید رفتارهای پدر و مادر بر کودکان تاثیر می گذارد. استرس هم جزو یکی از عامل های رفتاری است که مطمئناً به کودک منتقل می شود.

پدر و مادر جزو اولین کسانی هستند که با کودک ارتباط دارند و ارتباط عاطفی با او برقرار می کنند. به همین خاطر باید مراقب حالات رفتاری خود باشیم.

توجه داشته باشید که عکس العمل شما در مورد موضوعات متفاوت توسط کودک دیده می شود و بر روی شکل گیری او کاملاً تاثیر گذار است. حال اگر فضای خانه یک فضای استرس زا و پرتنش باشد این موضوع می تواند کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

لذا ما در این متن یک بررسی کلی از تاثیر استرس والدین به کودک خواهیم داشت.

بررسی تأثیر استرس والدین بر کودکان

وجود یک فضای مضظرب و استرس زا در خانه، باعث می شود که کودک متصور شود که محیط زندگی او یک محیط ناامن است. کودک فکر می کند خطرات همواره در کمین او هستند و همین هم باعث آسیب های روحی و روانی متعددی به کودک می شود.

تحقیقات زیادی در مورد استرس والدین به کودکان انجام شده. این تحقیقات نشان از پیامدهای بسیار بد برای کودکان دارد. گفته می‌شود، جوانانی که به اعتیاد رو می آورند و یا دچار اختلالات روانی و یا رفتاری می شوند.

در یک فضای مضطرب و استرس زا بوده‌اند. این فضای استرس زا می تواند هر چیز باشد. در بعضی از اوقات مشکلات کاری والدین، در بعضی از اوقات مشکلات زناشویی و یا حتی مراقبت های شدید از کودکان، می توانند این فضای استرسی را برای او به وجود آورد.

بسیاری از والدین تا زمانی که مشکلات حاد برای کودکشان به وجود نیامده، متوجه رفتار استرسی خود نیستند. آن ها زمانی متوجه اشتباه خود می‌شوند که متاسفانه کار از کار گذشته است.

پس سعی کنید در آغاز تولد تا زمان شکل‌ گیری شخصیت کودک از ایجاد استرس در خانه بپرهیزید. ما در ادامه اطلاعاتی را از تأثیر استرس والدین بر کودکان و نیز علائم استرس کودکان به شما خواهیم داد.

بررسی تاثیر استرس والدین بر کودکان

 

بررسی علائم تأثیر استرس والدین بر کودکان

شاید تصور کنید که تاثیر استرس والدین به کودکان فقط با بد اخلاقی و یا گریه کردن نمایان می ‌شود. اما این موضوع کاملاً اشتباه است. کودک رفتارهای متفاوتی را برای نشان دادن استرس بروز می دهد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

عطسه های متعدد، خمیازه کشیدن غیر نرمال، تماس چشمی نادرست، درد در ناحیه سینه، بی خوابی، شب ادراری، سردرد های گاه و بی گاه، مشکلات معده، از بین رفتن اشتها همه این ها می توانند از علائم استرس کودکان باشد.

اما بیایید باهم بررسی کنیم چه عواملی می تواند بر روی استرس کودک تاثیرگذار باشد:

از عوامل تاثیرگذار بر استرس کودکان می توان به تولد فرزند جدید، فوت یکی از عزیزان، ابتلا به یک بیماری، طلاق پدر و مادر، رفتن به مدرسه، تنبیه بیش از حد پدر مادر، تغییر محل سکونت، درگیری بین اعضای یک خانواده و یا توجه نکردن به خواسته های کودک اشاره کرد. همه این ها می تواند بر روی استرس کودکان تاثیر گذار باشد.

پس تنها استرس والدین به کودکان بر روی مضطرب شدن آن ها تاثیر گذار نیست. گاهی اوقات عوامل دیگر هم می تواند این استرس را در آن ها به وجود آورد. اما باز هم این وظیفه پدر و مادر است که برای کاهش این اضطراب های اقدام کند. لازم به ذکر است در این راه می توانید از یک پرستار کودک هم استفاد کنید.

همچنین در این ویدیو می توانید تاثیرات مثبت سلامت روان والدین بر کودکان را مشاهده کنید.

پیشنهاد مقاله : بهترین روانشناس کودک در تهران

سخنی باوالدین

خوب است که والدین به حالات روحی خود کاملا آگاه باشند. استرس ‌ها و ترس های خود را کاملاً بشناسند تا در زمان بروز مشکلات بزرگ و کوچک آن را کنترل کنند.

شاید شما از دیرباز با کوچکترین مشکلی دچار اضطراب یا استرس می شوید که البته این موضوع یک بیماری به حساب می آید و چه بسا ریشه آن در کودکی شما باشد. اما بهتر است از شرایط امروز خود درس بگیرید و نگذارید که کودکتان با این مشکلات رشد کند.

بهتر است که زمینه های استرس را در فرزند خود از بین ببرید تا در آینده دچار مشکلات نشود. در این راه باید نکات تربیتی و روانشناسی را در نظر بگیرید تا شاهد بروز مشکلات حاد در فرزند خود نباشید.

در پایان باید گفت تاثیر استرس والدین بر کودکان، می تواند زمینه ساز اتفاقات بدی برای کودک باشد. پس بهتر است با توجه به نکاتی گفتیم بهترین رفتار را با کودک خود داشته باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.