تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
بررسی بیماری های اعصاب و روان سالمندان

 

با گذشت عمر و رسیدن به دوران سالمندی، انسان رفته رفته بیشتر مستعد بیماریهای خاص این دوران می گردد، لذا بررسی و آگاهی از این بیماری ها می تواند جهت بهبود زندگی مفید واقع شود.

گروهی از این بیماری ها، بیماری های اعصاب و روان سالمندان هستند که در سالمندان مقداری متفاوت است، زیرا علاوه بر بیماری های عمومی اعصاب، مشکلات اعصاب و روان دوران سالمندی هم به آن اضافه می گردد.

لذا در این مقاله ما برخی از بیماریهای اعصاب و روان دوران سالمندی را بررسی می کنیم.

آلزایمر در سالمندان از علل بیماری های اعصاب و روان سالمندان

مشخصه این بیماری فراموشی است، که در ابتدا حافظه کوتاه مدت و سپس حافظه بلند مدت سالمند را درگیر می کند و در صورت پیشرفت باعث مشکلات جدی مثل از دست رفتن توان کنترل فعالیت های ارادی مثل دفع ادرار و مدفوع و حتی در صورت حاد شدن اعمال غیر ارادای مثل تنفس و ریتم قلب را مختل و باعث مرگ بیمار می گردد.

آلزایمر قابل درمان نیست اما با تغییر سبک زندگی و با فعالیت های فکری و تقویت ذهن میتوان تا حدودی از آن پیشگیری کرد.

 افسردگی از دیگر علل بیماری های اعصاب و روان سالمندان

افراد در سالمندی به علت احساس غیر مفید بودن، ناتوانی، عدم سلامت طروات و جوانی گذشته و همچنین فقدان برخی از عزیزانش،  بیشتر مستعد افسردگی هستند لذا می بایست با تشویق اطرفیان و یا پرستار سالمند که مراقب اوست، انگیزه ارتباط با هم سن و سالان، فعالیت های اجتماعی و امید به زندگی  را در او زنده کرد.

 خواب نامنظم در سالمندان

هرچه سیستم ایمنی انسان ضعیفتر باشد بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات و بیماریهاست، انسان در دوران سالمندی طبیعتا  سیستم ایمنیش قدرت زمان جوانی را ندارد و برای حفظ ایمنی بدن نیازمند مراقبت و خدمات پرستاری بیشتری است، پس نگهداری سالمند باید بیشتر مورد توجه باشد.

یکی از عواملی که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن بخصوص در سالمندان است، عدم استراحت و خواب کافی و یا از طرفی خواب زیاد است.

فرد سالمند اگر در شبانه روز استراحت و خواب کافی نداشته باشد باعث بروز اختلالات و مشکلات دیگری مثل ضعف عمومی، بد اخلاقی و عصبانیت، افسردگی و…می شود.

همچنین بخوانید: راه های جلوگیری از بی خوابی در سالمندان

علل بی خوابی یا کم خوابی در سالمندان چیست؟

از دلایل کم خوابی و بدخوابی در سالمندان میتوان این موارد را نام برد:

  • نداشتن برنامه خواب صحیح
  • مشکلات و بیماریهای جسمی مثل درد مفاصل و عضلات
  • بیماریهای قلب و ریه
  • تغذیه نامناسب و پرخوری
  • دمای نامناسب محیط
  • سر و صداهای محیطی

 استرس در سالمندان

استرس می تواند در تمام اعضا و اندامهای حیاتی بدن اختلال ایجاد کند که این امر برای سالمند و سلامت او بیش از سایر افراد خطرناک است.

عواملی مانند زیر نظر بودن سالمند توسط اطرافیان،فرزندان یا پرستار سالمند و کنترل کردن او و نگهداری سالمند توسط دیگران، مستقل نبودن، ناتوان بودن در انجام کارهای روزانه خود، باعث بروز استرس در او می شود.

همین استرس خود باعث بدتر شدن حال عمومی سالمند و تضعیف روحی وی و درنتیجه افزایش هر چه بیشتر استرس و بروز علائمی مثل نگرانی، کم خوابی، تحریک پذیر شدن، نداشتن تمرکز در اعمال، اسهال یا یبوست، تفکرات منفی و غم و گریه غیر طبیعی، گردد.

 پارکینسون

نوعی بیماری عصبی است که با درگیر کردن بخشی از مغز، باعث اختلال در حرکت اعضا بدن شخص می گردد.

بیماری پارکینسون می تواند به دلیل بیماریهای قلبی، مصرف بی رویه برخی داروها، ضربه به سر، و یا به صورت ارثی ایجاد شود که دارای علائمی از قبیل لرزش در سر و دستهای بیمار، سفتی ماهیچه های بدن همراه با درد، خمیدگی مفصل ها، انجام آهسته کارهاو اعمال روزانه و حرکات بدن، حرف زدن خیلی آهسته و بی احساس وتغییرات صدای بیمار، و در صورت تشدید فرد دیگر حتی توان سرپا ایستادن و تکلم را هم ندارد.

پارکینسون سالمندان

 

 

تا به حال درمان مشخص و قطعی برای پارکینسون توصیه نشده، اما با مصرف دارو و رعایت نکات گفته در این مقاله میتوان از بروز یا شدت آن تا حدودی کاست.

توصیه هایی برای پیشگیری و بهبود بیماریهای اعصاب و روان سالمندان

در مجالس و مهمانی ها او را هم همراه خود کنید، خودتان یا به پرستار بیمار توصیه کنید به درد دلها و حرفایی که میزند با آرامش گوش کند.

حامی او باشید و به ارتباط با دوستان هم سنش تشویق کنید، پیگیر درمان بیماریش باشید، با نرمی و یا از طریق کسانی که رابطه نزدیکتری با او دارند وی را از اموری که باعث به خطر افتادن سلامتیش میشوند آگاه سازید.

گاهی برایش کتاب یا روزنامه مورد علاقه اش را بخوانید و این را به خاطر داشته باشید همه ما ممکن است روزی این مشکلات و بیماریها را تجربه کنیم.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.