تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
متادون چیست؟ و ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟
متادون از دسته داروهایی است که به عنوان داروی ترک اعتیاد شناخته شده است. این دارو در قالب یک داروی ضد درد و مسکن قوی برای درد های شدید کاربرد دارد.
متادون در قالب قرص خوراکی، پودر، محلول خوراکی و فرآورده تزریقی در بازار ایران در دسترس است. عملکرد متادون به صورت آرامبخش و ضد درد در بدن تاثیر می گذارد. متادون در مقایسه با مسکن هایی مثل مورفین تاثیر کمتر و کندتری دارد.
به دلیل اثرات کند این دارو معمولاً در درمان وابستگی و اعتیاد به مواد استفاده می شود؛ که به این روش جایگزین درمانی می گویند. توجه داشته باشید که این روش باید تحت نظر پزشک و متخصصین اجرا شود. مصرف خودسرانه متادون باعث ایجاد رفتارهای پرخطر و بروز عوارض جانبی و مسمومیت های شدید در فرد مصرف کننده می شود.
میزان تجویز متادون به شرایط بیمار بستگی دارد. تنها در صورتی نیاز به مصرف طولانی مدت است که به عنوان یک داروی ترک اعتیاد از سمت پزشک تجویز شده باشد و تحت نظر پرستار در منزل مصرف شود.
پس از گذشت دوره درمان میزان مصرف متادون طبق دستور پزشک به تدریج کاهش یافته تا اندازه‌ای که علائم و عوارض محرومیت از مواد بروز ندهد.

متادون چه عوارض جانبی با خود به همراه دارد؟

تمامی داروهای شیمیایی در کنار خواص و اثرات مطلوب درمانی، یک سری عوارض و علائم منفی را در مصرف کننده بر جای میگذارند. از جمله عوارض مصرف متادون می توان به تشنج، سرگیجه، بی قراری، تپش قلب، دوبینی و گرفتگی عضلات اشاره کرد.
تاری دید، شوک، اختلال در تنفس و دفع ادرار از دیگر عوارض جانبی استفاده از داروی متادون هستند. مصرف متادون در موارد حاد ممکن است باعث ایجاد مسمومیت در بیمار شود.
بروز علائمی مانند ضربان کند، خواب‌آلودگی، تنفس کند، مردمک های چشم تنگ شده و ایجاد شرایط کما احتمال ایجاد مسمومیت را چند برابر می کند. مسمومیت با متادون باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش سطح هوشیاری، سردی بدن، کاهش فشار خون و در موارد زیادی ایست قلبی و مرگ می شود.
قبل از شروع دوره مصرف متادون بهتر است فاکتور هایی مثل مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی، سابقه مصرف الکل و آرامبخش و تداخلات دارویی را با پرستار بیمار در میان گذاشت.
توجه داشته باشید که متادون با داروهای خواب آور ضد قارچ ها و نوشیدنی های الکلی تداخل جدی دارد. پوسیدگی دندان ها یکی از عوارض رایج مصرف متادون است که تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت دندان و دهان فرد بیمار می گذارد.
علائم و روش‌های ترک متادون را بشناسید

ترک اعتیاد با متادون چه عوارضی دارد؟

اگرچه متادون ترکیبی اعتیاد آور است و به عنوان یک ماده شبه مخدر معرفی می شود، اما معمولاً از آن برای درمان اعتیاد استفاده می کنند. متاسفانه مراکز ترک اعتیاد متادون را یک روش درمان اعتیاد می دانند؛ ولی برخلاف این عقیده متادون باعث ایجاد وابستگی جسمی و روحی و تغییر سبک زندگی فرد و حتی تغییر مدل اعتیاد بیمار شود.
در واقع کلینیک های ترک اعتیاد نوع اعتیاد فرد را از ماده مخدر به متادون عوض می کنند؛ که به این روش جایگزین درمانی می گویند. انجام این روش در مراکز ترک اعتیاد برای بیماران عوارض جدی را در پی دارد. کبودی لبها، عوارض پوستی و کاهش اشتها از عوارض مصرف متادون در روش جایگزینی درمانی هستند.
یبوست، گرگرفتگی، سرگیجه تهوع، استفراغ و غش از دیگر عوارض ترک اعتیاد با متادون است. سقط جنین، قطع عادت ماهانه، نازایی و ناباروری از عوارض ترک اعتیاد با متادون در زنان می باشد. ایجاد زخم های گوارشی و درد شکمی از دیگر عوارض جانبی ترک با متادون است.

عوارض انواع روش های ترک متادون چیست؟

عوارض ترک متادون در دو حالت ترک ناگهانی و ترک اصولی قابل بررسی است. قطع یکباره متادون باعث ایجاد اختلالات خواب، استرس، اضطراب و پرخاشگری می شود.
درد بدن، حالت تهوع و اختلال در بینایی از دیگر عوارض ترک یکباره متادون است. اگر ترک متادون از راه های اصولی و تحت نظر متخصصان صورت بگیرد عوارض کمتری در بیمار بروز می کند.
پزشک می تواند این علائم را نیز به حداقل ممکن برساند. استفاده از خدمات پرستاری در منزل می تواند در این شرایط یاری دهنده باشد. توجه داشته باشید که در روند ترک اعتیاد هیچ داروی گیاهی وجود ندارد که بتواند در طول روند دوره ترک اعتیاد به بیمار کمک کند و تنها یک سری از دمنوش ها هستند که می توانند در طول دوره ترک متادون برای بیمار مفید باشند.
پس آگاه باشید و گول تبلیغات داروی گیاهی برای ترک متادون یا هر ماده اعتیادآور دیگری را نخورید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.