تاریخ انتشار: اکتبر 29, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
عوارض شیمی درمانی – حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

یکی از درمان های مناسب برای سرطان، شیمی درمانی است. شیمی درمانی در واقع استفاده از دارو های شیمیایی به جهت جلوگیری از رشد سلول های سرطان و یا توقف رشد آن ها می باشد.

شیمی درمانی بر اساس نظر پزشک تجویز می شود و یکی درمان های موثر برای سرطان محسوب می شود.

همانطور که می دانید، سرطان یکی از بیماری های شایع در جهان است. سرطان انواع مختلفی دارد. سرطان شامل 150 نوع مختلف می باشند که نقاط و ارگان های مختلف بدن را درگیر می کنند.

در سرطان، سلول های سرطان تکثیر شده و موجب آلودگی اندام ها و ارگان های دیگر بدن می شود.

بسیاری از روش های درمانی برای بیماری های مختلف عوارضی را به همراه دارند. شیمی درمانی نیز از این موضوع مستثنی نیست. دارو های شیمیایی مورد استفاده در شیمی درمانی می تواند موجب تحت تاثیر قرار دادن سلول های سالم بدن شود و همین موضوع موجب عوارض گوناگونی می شود.

عارضه های به وجود آمده در اثر شیمی درمان برخی کوتاه مدت و برخی بلند مدت می باشند. همچنین عوارض به وجود آمده در اثر شیمی درمانی ممکن است برای هر فرد متغیر باشد.

نوع و شدت عوارض این روش درمانی به عواملی نظیر نوع سرطان، محل سرطان، نوع دارو و دور تجویزی آن ها همچنین وضعیت سلامت عمومی بدن بستگی دارد.

علت بروز عارضه در اثر شیمی درمانی چیست؟

همانطور که گفتیم بسیاری از درمان های موثر بیماری ها می توانند عوارضی را در پی داشته باشند.

اثر بخشی شیمی درمانی بر روی سلول های فعال بدن می باشد چرا که سلول های سرطان، سلول هایی فعال می باشند. سلول های فعال به سلول هایی گفته می شود که در روند رشد و تقسیم قرار دارند.

علاوه بر سلول های سرطانی، بعضی از سلول های سالم بدن نیز سلول هایی فعال می باشند.

علت بروز عوارض شیمی درمانی نیز همین سلول های سالم و فعال هستند. به موجب شیمی درمانی سلول های سالم و فعال بدن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می بینند و در نتیجه عارضه هایی در بدن بیمار تحت درمان شیمی درمانی به وجود می آید.

برخی از افراد مبتلا به سرطان نگرانی زیادی از بروز عارضه های این روش درمانی دارند. اما باید بدانید که این عوارض آن طور که در ذهن برخی افراد است، عوارض بدی نیستند.

کدام سلول ها در شیمی درمانی تحت تاثیر قرار می گیرند؟

همانطور که به آن اشاره شد، سلول های سالم بدن نیز در این روش درمانی آسیب می بینند.

از جمله سلول های سالمی که در اثر این روش درمانی تحت تاثیر قرار می گیرند، سلول های تشکیل دهنده خون در مغز استخوان، فولیکول های مو، سلول های دهان، سلول های دستگاه گوارش و سلول های دستگاه تناسلی می باشند.

همچنین بعضی از انواع دارو های مصرفی در شیمی درمانی ممکن است موجب بروز آسیب در سلول های کلیه، قلب، مثانه، ریده و سیستم عصبی بدن شوند.

لازم به ذکر است که امکان مصرف برخی دارو ها به موجب حفاظت از سلول های سالم بدن در حین این روش درمانی وجود دارد. همچنین مسکن هایی نیز برای کاهش علائم عوارض شیمی درمانی نیز عرضه شده اند.

عوارض شایع شیمی درمانی کدام اند؟

عوارض شیمی درمانی

قابل توجه است که عوارض شیمی درمانی در همه افراد به وجود نمی آید.

از جمله عوارض شایع در اثر این روش درمانی، می توان به خستگی، سردرد، درد های عضلانی، دل درد، درد هایی در اثر آسیب های عصبی مثل سوزش و یا بیحسی انگشتان، بروز زخم در دهان و گلو، اسهال، تهوع و استفراغ، یبوست، بروز اختلالات خونی، مور مور شدن، سوزش، ضعف عضلات، تغییر در حافظه و تمرکز فرد، مشکلات جنسی و تاثیر در تولید مثل، اشتها نداشتن، ریزش مو و بروز مشکل در سلامت قلب اشاره داشت.

همچنین برای بررسی دقیق تر عوارض شیمی درمانی می توانید این ویدیو را نگاه کنید.

بررسی انواع حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

  • یکی از عوارض شایع در اثر این روش درمانی، تهوع و استفراغ است.
  • حالت تهوع در اثر شیمی درمانی به چهار نوع دسته بندی می شود.
  • حالت تهوع و استفراغ حاد، حالت تهوع و استفراغ دیر هنگام، حالت تهوع و استفراغ انتظاری و حالت تهوع و استفراغ مزمن، انواع حالت تهوع در اثر شیمی درمانی می باشند.
  • حالت تهوع و استفراغ حاد، نوعی حالت تهوع است که قبل از 24 ساعت پس از انجام شیمی درمانی اتفاق می افتد.
  • حالت تهوع و استفراغ دیر هنگام نیز به نوعی حالت تهوع گفته می شود که پس از 24 ساعت اتفاق می افتد.
  • حالت تهوع و استفراغ انتظاری نوعی حالت تهوع است که پس از 3 الی 4 مرتبه شیمی درمانی، فرد همچنان دچار این حالت باشد.
  • حالت تهوع و استفراغ مزمن نیز به نوعی حالت تهوع می گویند که در مبتلایان به سرطان پیشرفته بروز پیدا می کند.

پرستاری از بیمار تحت شیمی درمانی

عوارض شیمی درمانی می تواند موجب ضعف و عدم توانایی مناسب در انجام فعالیت های روزمره شود. به همین جهت درخواست پرستار بیمار و پرستار در منزل می تواند برای این افراد کمک کننده باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.