تاریخ انتشار: اکتبر 22, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, عمومی
پرستاری بیماران سرطانی – (6 نکته مهم در پرستاری از بیمار سرطانی)

پرستاری بیماران سرطانی، به موجب ماهیت بیماری شان، ملزم به رعایت نکاتی است. در این مقاله به بررسی نکات پیرامون پرستاری از این بیماران می پردازیم.

همه ما تابحال نام بیماری سرطان را شنیده ایم، سرطان یکی از بیماری هایی است که هر ساله افراد زیادی را درگیر می کند.

سرطان در واقع بیماری است که در آن، سلول های سرطانی همواره و بدون مکث تقسیم می شوند و به همین جهت بافت های مجاور را نیز درگیر می کنند. به همین جهت است که همواره تشخیص به موقع، در درمان آن تاثیر چشمگیری دارد.

بسیاری از مردم، ترس شدیدی از بیماری سرطان دارند و علت آن مرگ هایی است که در اثر سرطان رخ می دهد. ولی خوشبختانه علم پزشکی در حال پیشرفت است و بهبود و روند درمانی بیماران سرطانی تا حد زیادی ارتقا یافته است. حال اگر در میان نزدیکانتان شخصی به این بیماری مبتلا شده است، ممکن است نیاز به خدمات پرستاری برای برخی فعالیت های روزمره داشته باشد.

اهمیت پرستاری در بیماران مبتلا به سرطان

برنامه ریزی برای پرستاری از بیمار سرطانی

سرطان بیماری شایعی است که همواره افراد زیادی را درگیر می کند. سرطان می تواند در بخش های مختلف بدن بروز کند. بسیاری از این بیماری ترس دارند و علت آن فوتی های ناشی از این بیماری است. ولی به موجب پیشرفت های حاصله در درمان این بیماری، آمار مرگ های ناشی از این بیماری با کاهش رو به رو است.

این بیماری مبارزه سختی توسط بیمار را نیازمند است و به همین جهت، داشتن پرستار بیمار برای مبتلایان به این بیماری کمک ویژه ای به آن ها در این مبارزه خواهد بود.

برای پرستاری بیماران سرطانی، رعایت 6 نکته که در ادامه آنها را بررسی کرده ایم، می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت نگهداری از آن ها بگذارد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

1-تقسیم بندی وظایف

یکی از مواردی که موجب بهبود روند پرستاری بیماران سرطانی می شود، فعالیت گروهی است. چرا که بیمار نیاز های مختلفی دارد و برآورده کردن همه این نیازها، با یک عملکرد گروهی بهتر می شود.

بدین منظور افراد داوطلب به پرستاری بیماران سرطانی و نقش داشتن در آن را گردآوری کنید. سپس با یک دیگر نیاز های بیمار را مورد بررسی قرار دهید. این نیاز ها را یادداشت کرده و از هر شخص بخواهید بخشی از آن ها را بر عهده بگیرد. با این کار تمام نیاز های شخص بیمار به خوبی مورد توجه قرار گرفته خواهد شد. همچنین این کار باعث پشتیبانی وی در مبارزه با این بیماری می گردد.

2-برنامه ریزی برای پرستاری از بیمار

پس از آن که هر یک از اشخاص بخشی از نیاز های بیمار را بر عهده گرفت، یک برنامه ریزی مناسب به انجام منظم فعالیت های مراقبتی، کمک می کند. بدین منظور می توانید برنامه هفتگی ایجاد کنید. در این برنامه انواع فعالیت ها نظیر شستن لباس، تهیه مواد غذایی، تهیه دارو و … عنوان کرده و زمان آن ها را مشخص نمایید. در این برنامه نقش هر یک از افراد را در این تیم پرستاری بیماران سرطانی عنوان نمایید.

3-شنونده باشید

گاهی بیماران سرطانی، نیاز به شنیده شدن دارند. به همین جهت در پرستاری بیماران سرطانی زمانی را به گوش دادن حرف های آن ها اختصاص دهید. از شخص مورد بخواهید که در این زمان ترس و نگرانی ها و درخواست های را مطرح کند. گوش دادن به این حرف ها، می تواند برای بیمار آرامش بخش باشد.

4-همراهی در ویزیت پزشکی

همراهی بیمار هنگام ویزیت پزشک، به فرد حس و حال مثبت انتقال می دهد. به همین جهت توصیه می شود هنگام قرار های ملاقات وی با پزشک، شخصی او را همراهی کند.

5-برنامه ریزی برای قرار های ملاقات

زمانی که شخصی به سرطان دچار می شود، افراد زیادی ممکن است همواره به ملاقات بیمار بیایند. بیمار نیز عموما از این موضوع استقبال می کند. اما برخی مواقع در طول این بیماری، بیمار توان انجام این قرار های ملاقات را ندارد. به عنوان نمونه، چند روز بعد از شیمی درمانی، بیمار با خستگی شدیدی رو به رو خواهد بود و این زمان ها، زمان خوبی برای ملاقات بیمار نیستند. به همین جهت برای پرستاری بیماران سرطانی، این قرار های ملاقات را برنامه ریزی کنید.

6-تحرک داشتن بیمار

تحرک داشتن بیمار سرطانی

بیماری سرطان، انرژی فرد بیمار را تا حد زیادی کم کرده و از بین می برد. با اینحال، بیمار باید در یک حد مناسبی تحرک داشته باشد. به همین جهت در هنگام پرستاری از بیماران پرستاری شده، او را به داشتن تحرک تشویق نمایید. بدین منظور می توانید از او بخواهید باهم به پیاده روی بروید و یا تمرینات تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید.

جمع بندی

بیماری سرطان، بیماری شایعی است که تعداد زیادی از مردمان را دچار می کند. درمان این بیماری به موجب پیشرفت علم پزشکی، تا حد زیادی موثر واقع می شود و آمار مرگ و میز های آن همواره رو به کاهش است.

شکست بیماری سرطان، نیاز به مبارزه سخت توسط بیمار دارد. به همین جهت پرستاری بیماران سرطان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

پرستار بیمار برای همراهی بیمار سرطانی، باید همواره با برنامه ریزی مناسب و آگاهی اقدام نماید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.