تاریخ انتشار: آوریل 13, 2021نویسنده: دسته بندی: کودک
هر آنچه لازم است در مورد پاکسازی جرم گوش در کودکان بدانید ؟

جرم گوش ، که با اصطلاح پزشکی cerumen نیز شناخته می شود ، ماده مومی قهوه ای ، نارنجی ، قرمز ، مایل به زرد یا خاکستری است که در مجرای گوش انسان و سایر پستانداران ترشح می شود. از ماده از پوست مجرای گوش انسان محافظت می کند ، به تمیز کردن و روانکاری کمک می کند و گوش را از ورود باکتری ها ، قارچ ها و آب محافظت می کند.

فواید جرم گوش

چرا گوش ها جرم تولید می کنند ؟

جرم گوش در مجرای گوش خارجی ، ناحیه بین قسمت گوشتی گوش در خارج از سر و گوش میانی ساخته می شود. این ماده مخلوطی از ترشحات چسبناک غدد سباسه و کمتر لزج غدد عرق آپوکرین است.

جرم گوش از سلولهای مرده  پوستی ، مو و ترشحات سرموم توسط غدد سرمونی و چربی مجرای گوش خارجی تشکیل شده است. اجزای اصلی موم گوش ، اسیدهای چرب زنجیره بلند  اشباع و غیراشباع ، الکل ها ، اسکوالین و کلسترول هستند.

جرم گوش بیش از حد یا فشرده ، تجمع جرم گوش است که باعث انسداد کانال گوش می شود  و می تواند به لاله گوش فشار وارد کند یا کانال گوش خارجی را مسدود کند و به طور بالقوه باعث کاهش شنوایی شود.

 

جرم گوش دارای وظایف مهمی است که به شرح زیر می باشد :

به عنوان پوشش ضد آب کانال گوش عمل می کند و از  گوش در برابر میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند محافظت می کند

خاک ، گرد و غبار و سایر ذرات را به دام می اندازد و از آسیب رساندن و تحریک لاله گوش جلوگیری می کند

جرم گوش از طریق مجرای گوش خارجی به دهانه گوش راه می یابد. سپس هنگام استحمام یا می افتد یا بیرون می آید. در بیشتر افراد ، مجرای گوش خارجی دائماً جرم گوش ایجاد می کند ، بنابراین کانال همیشه جرم کافی در خود دارد.

پیشنهاد مقاله : گوش درد و تاثیر سمعک در درمان شنوایی

آیا جرم گوش باید  برداشته شود؟

معمولاً نیازی به برداشتن جرم گوش نیست زیرا خود به خود خارج می شود. قرار دادن هر چیزی در گوش کودک خطر عفونت یا آسیب به مجرای گوش یا لاله گوش را افزایش می دهد.

گوش پاک کن برای انواع نیازهای نظافتی مفید است ، اما نباید از آن برای برداشتن جرم گوش استفاده کرد. در بیشتر موارد ، استحمام منظم برای حفظ  نظافت گوش در سطح سالم کافی است.

در حالی که ترشحات گوش برخی از افراد بیشتر از دیگران است ، به طور کلی گوش هر فرد به اندازه مورد نیاز جرم تولید می کند.

گوش بچه ها به ندرت ،  بیش از حد جرم گوش تولید می کنند. و گاهی جرم گوش می تواند باعث جمع شدن و مسدود شدن مجرای گوش شود ، مخصوصاً وقتی که توسط انگشت ، گوش پاک کن یا جسم دیگری وارد مجرای گوش شوید.

به این شرایط به اصطلاح “impaction”  می گویند. اگر روی شنوایی تأثیر بگذارد یا باعث درد یا ناراحتی شود ، پزشک می تواند آن را برطرف کند.

والدین – و بچه ها – نباید سعی کنند جرم اضافی گوش را در خانه  از گوش خارج سازند  ، حتی با داروهای درمانی که تصور می شود موثر هستند این کار نباید انجام شود زیرا احتمال آسیب به مجرای گوش و احتمالاً شنوایی کودک وجود دارد.

جرم گوش کودک

والدین و جرم گوش کودکان :

اگر کودک شما از ناراحتی گوش شکایت دارد و می توانید جرم گوش را در گوش او مشاهده کنید ، پاک کردن قسمت بیرونی گوش با دست خوب است.

اما از پنبه ، انگشت یا هر چیز دیگری برای داخل کردن به گوش استفاده نکنید. اینکار می تواند به مجرای ظریف گوش و لاله گوش آسیب برساند یا جرم را حتی بیشتر فشرده و ناراحت کننده نماید .

قبل از اقدام به هر گونه پاک کردن جرم گوش در منزل با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد مقاله : گوش درد چگونه بوجود می آید؟

چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر در فرزندتان علایم زیر را مشاهده نمودید  با پزشک تماس بگیرید:

درد گوش ، خارش یا ناراحتی (مانند احساس انسداد در گوش)

مشکلات شنوایی

در نوزادان و کودکان نوپا ، کشیدن گوش می تواند نشانه درد در گوش نوزاد است.

علایم جرم گوش

 

در شرایط زیر پزشکان گوش را جرمگیری می کنند :

اگر گوش دردناک ، خارش دار یا ناراحت کننده باشد

اگر بر شنوایی تأثیر بگذارد

برای دیدن بهتر پرده گوش

برداشتن جرم گوش معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است کمی ناراحتی و درد  وجود داشته باشد اما خیلی دردناک نیست. اگر کودک نتواند بی حرکت بنشیند یا همکاری نکند ، پزشک می تواند جرم را در اتاق عمل از گوش او خارج کند در حالی که کودک تحت بیهوشی عمومی قرار دارد.

 

پزشکان می توانند جرم گوش را به روش های مختلف خارج سازند از جمله:

آن را با وسایل مخصوصی که برای این منظور طراحی شده اند ، بیرون بیاورد یا مکش کند

آن را با آب گرم بشوید. گاهی اوقات پزشک قطره هایی را به مجرای گوش می ریزد تا جرم نرم شده و از هم گسسته شود. یا ممکن است از شما بخواهند که این کار را در خانه انجام دهید و سپس برای برداشتن جرم به پزشک مراجعه کنید.

جرم گیری فقط چند دقیقه طول می کشد. اگر نشانه ای از عفونت در میان باشد ، پزشک ممکن است قطره گوش آنتی بیوتیکی تجویز کند.

پاکسازی جرم گوش

چه چیز دیگری باید بدانم؟

شمع پاکسازی مجرای گوش به عنوان یک درمان خانگی برای از بین بردن جرم گوش توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما ثابت نشده است که این کار ایمن نیست  و می تواند خطرناک باشد.

در این روش ، یک انتهای نوعی کاغذ مخصوص وارد مجرای گوش می شود و انتهای دیگر آن را آتش می زنند. روش کار این است که آتش و مخروط کاغذی یک خلا ایجاد می کنند و جرم را استخراج می کنند. اما امتحان این کار در خانه خطر بالایی را به همراه دارد:

 

خطرات شمع پاکسازی مجرای گوش :

آسیب زدن به لاله گوش ، که می تواند باعث آسیب شنوایی دائمی شود

هر زمان در مورد گوش یا شنوایی کودک خود نگرانی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

مرکز پرستاری پرستار اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.