تاریخ انتشار: نوامبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
گوش درد و تاثیر سمعک در درمان شنوایی

گوش یکی از اعضای مهم بدن انسان می‌باشد‌. انسان از طریق گوش صداهای محیط پیرامون خود را می شنود.

ساختار گوش انسان از دو قسمت تشکیل شده‌ است:

  1. قسمت پیرامونی شنوایی
  2. قسمت  مرکزی شنوایی

هر انسانی در جهان به یک شنوایی کامل نیاز دارد و از طریق گوش و شنیدن صداهای اطراف خود اطلاعات لازم را می‌گیرد.

پیشنهاد مقاله : انواع بیماری‌های گوش خارجی و درمان آن‌ها

گوش درد و ساختار گوش در افراد

گوش یکی از اعضای مهم در بدن است که هر انسانی به شنوایی کامل نیاز دارد.

قسمت پیرامونی گوش که از آن صحبت شد در برگیرنده سه قسمت است؛ قسمت خارجی گوش که همان قسمت بیرونی گوشبوده و در زبان عامیانه، به لاله‌ی گوش شناخته‌ شده است؛ این قسمت به‌طور کامل با قسمت میانی گوش ارتباط دارد و کانالی بین لاله گوش و گوش میانی  است.

قسمت میانی گوش بسیار کوچک بوده که همین قسمت کوچک، اهمیت زیادی در شنوایی دارد، قسمت میانی به نوعی از استخوان های کوچکی برخوردار است.

علاوه بر قسمت میانی،  قسمت داخلی گوش نیز در شنوایی تاثیر مهمی دارد که به نام حلزون گوش شناخته‌ شده است. و دیگری قسمت مرکزی گوش است که به عصب گوش مربوط می شود و به طور مستقیم با مغز انسان ارتباط دارد. عموم بیاری های رایج در عصب گوش به قسمت نرکزی آن مرتبط است.

 عملکرد گوش در شنوایی

باید دانست که اولین صدایی که به گوش می رسد نخست این صدا به گوش خارجی رسیده است اول به لاله‌ی گوش و سپس به گوش میانی و پرده گوش و حلزون و بعد به مرکز به گوش می‌رسد. همانطور که بیان شد، مرکز  گوش، ارتباط مستقیم با مغز انسان دارد، این صدا را به مغز انسان می‌رساند و مشخص می‌شود که شنوایی انسان از این طریق به مغز رسیده است  و به این شکل، شنوایی انسان تشکیل می‌شود.

اهمیت به شنوایی

اکثر مردم زمانی به فکر درمان گوش خود می‌افتند که دیگر نیمی از شنوایی خود را از دست داده‌اند، درصورتی‌ که می‌توانند با مشاهده همان علایم اولیه گوش‌درد این قضیه را پیگیری کرد و مانع از گسترش بیشتر بیماری شد. بیشتر مردم می‌دانند که شنوایی چیزی نیست که به‌صورت آنی از دست داده شود و شنوایی به‌مرور کم می‌شود، در صورت مشاهده هر گونه علائم باید اهمیت داده شود و با مراجعه به پزشک متخصص این مشکل را برطرف کرد.

این پی گیری زود هنگام سبب می شود که مشکل کوچک به یک بیماری خطرناک تبدیل نشو  که در آن زمان اگر فرد کودک و یا سالمند باشد برای در انجام وظایف محوله خود درمانده شده و به پرستار کودک و یا پرستار سالمند نیاز پیدا شود. همواره پیشگیری بهتر از درمان است، پس نتیجه می‌گیریم که باید به علایم کوچکی که در شنوایی مشاهده می شود اهمیت داد و پیگیری لازم را انجام داد تا مشکل‌های کوچک به بزرگ تبدیل نشوند.

علائم گوش درد

خارش گوش، عفونت‌های زرد چرکی که از گوش خارج می‌شود، در بعضی اوقات سردرد و حتی درد گلو  می تواند از علائم شایع گوش درد باشد. در صورت عدم پیگیری عفونت های گوش به مغز می‌رسد و یا گلو را نیز درگیر می کند.

این عفونت‌ها می‌توانند ناشی از آب رفتن درون گوش یا رسیدن سرمای بیش از حد به گوش باشد گاهی آب درون گوش می ماند و به دلیل عدم شرایط برای خشک کردن آن، به عفونت تبدیل می‌شود.

پیشنهاد مقاله : گوش درد و تمام‌نکات مربوط به آن در افراد

علائم گوش درد در کودکان

یکی از دلایل اصلی شروع گوش درد رفتن آب درون گوش است.

درمان گوش درد

برخی از بیماری های گوش را می توان با مصرف برخی از داروها و آنتی بیوتیک ها درمان کرد اما برخی دیگر بیماری ها، برای درمان به جراحی نیاز دارند. گاهی نیاز است که از لوله های مخصوص درون گوش برای برگرداندن شنوایی استفاده شود.

تاثیر سمعک در درمان شنوایی

شاید برای بیشتر عموم مردم این سوال پیش بیاید که آیا سمعک می‌تواند کمکی به شنوایی کند. با مشاوره از پزشکان متخصص می‌توان به جواب سوال خود رسید. البته لازم است این نکته را بدانید که سمعک مانند عینک نیست که بتواند شنوایی شما را به حالت عادی برگرداند ولی تا زمانی‌که سمعک بر روی گوشی شما نصب است شما قادر به شنیدن تمام صداهای اطراف خود هستید.

سمعک یک وسیله خیلی کوچک می‌باشد که می توان آن را از مراکز فروش کالاهای پزشکی تهیه کرد، سمعک وسیله است که افراد با مشکل شنوایی با استفاده از آن می توانند بهتر زندگی کنند و هیچ مشکلی برای آن ها به وجود نیاید و با داشتن سمعک دیگر نیازی به کمک دیگران نیست.

پیشنهاد مقاله : عفونت گوش در کودکان و روش های پیشگیری و درمان آن

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب به روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید گوش درد خود را درمان کنید پرداختیم، لطفا مطلب را با دوستان خود که در رابطه با این موضوع می خواهند اطلاعاتی کسب کنند ارسال کنید. موسسه پرستاری پرستار اول آماده اعزام پرستار برای مراقبت و نگهداری عزیزان شماست.

 


سوالات متداول 

 1) ساختار گوش شامل چه مراحلی است؟

گوش از دو قسمت پیرامونی شنوایی و مرکزی شنوایی تشکیل شده است.

 2) آیا شیدن نیاز به ارتباط با مغز انسان دارد؟

بله هرچیزی در بدن در انتها به مغز ما مربوط می‌شود. مرکز  گوش هم، ارتباط مستقیم با مغز انسان دارد، این صدا را به مغز انسان می‌رساند و مشخص می‌شود که شنوایی انسان از این طریق به مغز رسیده است  و به این شکل، شنوایی انسان تشکیل می‌شود و ما صداها را می‌شنویم.

 3) علائم گوش درد چگونه آغاز می‌شود؟

خارش گوش، عفونت‌های زرد چرکی که از گوش خارج می‌شود، در بعضی اوقات سردرد و حتی درد گلو  می تواند از علائم شایع گوش درد باشد. در صورت عدم پیگیری عفونت های گوش به مغز می‌رسد و یا حتی گلو را درگیر می کند.

 4) آیا سمعک به طور کامل شنوایی آسیب دیده را درمان می‌کند؟

سمعک مانند عینک نیست که بتواند شنوایی شما را به حالت عادی برگرداند ولی تا زمانی‌که سمعک بر روی گوشی شما نصب است شما قادر به شنیدن تمام صداها در اطراف خود هستید.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.