تاریخ انتشار: اکتبر 25, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک, عمومی
آیا فرزند خود را به (مرکز نگهداری از کودک) بفرستیم؟

درحقیقت برخی از والدین بنا به دلایل مختلفی همانند کار در بیرون از منزل و مشغله‌های زیاد ترجیح می‌دهند که فرزند خود را به مرکز نگهداری از کودک بفرستند. تا او بتواند ساعاتی را در این مراکز گذرانده و با هم ‌سن و سالان خود ارتباط برقرار کند.

به‌ طور کلی می‌توان گفت که فرستادن فرزند به مراکز نگهداری کودکان جزو تصمیم‌های شخصی پدر و مادر به حساب آمده و به عوامل متعددی وابسته خواهد بود. هر یک از این عوامل می‌توانند شامل مواردی نظیر اتمام مرخصی، توانایی مالی، شرایط زندگی و.. باشند.

البته که برخی نیز ترجیح می‌دهند با مراجعه به یک مؤسسه پرستاری جهت استخدام پرستار کودک اقدام کرده و از این طریق اتا حدودی مسئولیت‌های نگهداری از فرزند خود را کاهش دهند. براساس گفته کارشناسان یکی از سوال‌های اکثر والدین این است که :

چه زمانی بهتر است فرزند خود را به مرکز نگهداری از کودکان بفرستیم؟

بر اساس اعتقاد اکثر کارشناسان برای این کار هرچه صبر بیشتری داشته باشید، بهتر خواهد بود. این ‌موضوع باعث شده تا مواردی نظیر تغذیه کودک خواب و همچنین ارتباط میان والدین و فرزند و بهتر شده و تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کند.

درحال‌ حاضر اکثر خانم‌ها شاغل هستند اما می‌توانند در مدت‌ زمان زایمان خود تا چندین ماه مرخصی داشته و به مراقبت از فرزند خود بپردازند .این در حالی است که پس‌از مدتی طبیعتاً خانم‌ها باید به سرکار خود برگردند و در چنین شرایطی نیاز به فرستادن کودک به یک مرکز نگهداری از کودک معتبر و یا وجود یک پرستار در منزل می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

شما باید برای پیدا کردن یک مرکز نگهداری از کودک معتبر به ‌خوبی تحقیق کرده و حتما به نکاتی توجه کنید.

نکات مهم برای پیدا کردن مرکز نگهداری از کودک چیست؟

طبیعتاً شما نمی‌توانید برای فرستادن کودک خود به یک مرکز نگهداری از کودک و به هر مجموعه‌ای اعتماد کنید. چرا که چنین مجموعه‌هایی بایستی دارای شرایط ویژه‌ای باشند.

همچنین داشتن مجوز نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. کودکان روحیه حساسی داشته و باید در بهترین شرایط ممکن با امنیت کافی قرار بگیرند. در غیر این صورت آسیب‌های جبران ‌ناپذیری از نظر روحی به آن‌ها وارد خواهد شد که ممکن است بزرگسالی آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

می‌توان گفت که کودکان برای آشنایی با دنیای اطراف خود به یک محیط پاکیزه و ایمن احتیاج خواهند داشت. از جمله مهم‌ترین فاکتورها برای سنجیدن یک مرکز نگهداری از کودک تعداد کودکان به ‌ازای هر مراقب و یا پرستار کودک می‌باشد.

به‌ طور مثال شما باید توجه کنید که هر یک از مراقبان یک مرکز نگهداری باید حداکثر چهار کودک را نگهداری کنند. چرا که در این‌ صورت می‌توانند به ‌خوبی به کودکان رسیدگی کرده و ارتباط مناسبی را با آن‌ها برقرار کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای مراقبت از کودکان تداوم است. کودکان باید برای دل‌ بستگی به افراد و همچنین اعتماد کردن به آن‌ها مدت‌ زمانی را با این افراد بگذرانند.

موارد ایمنی که در رابطه با مراکز نگهداری از کودک باید در نظر داشت

موارد ایمنی در رابطه با مرکز نگهداری از کودک

ایمنی مهم‌ترین فاکتوری است که شما باید برای فرستادن کودک خود به مرکز نگهداری به آن توجه داشته باشید. همان‌ طور که در بخش قبل به این‌موضوع اشاره کردیم، وجود یک فضای امن و در عین ‌حال پاکیزه برای کودکان و می‌تواند به آن‌ها حس بهتری را القا کنند و به شناخت دنیای بهتر کودکان کمک بسزایی کند. از جمله مواردی که شما باید برای سنجیدن امنیت یک مرکز نگهداری کودک در نظر داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسایل بازی
  • دمای فضای اتاق
  • بهداشت کارکنان
  • تمیز بودن محیط
  • نحوه نگهداری از کودکان در زمین بازی
  • پاکیزه بودن محل خواب کودکان
  • بررسی غذاهایی که به کودک داده می‌شود.
  • تدبیر مرکز نگهداری کودک برای مواقع اورژانسی

به ‌طورکلی تمامی این موارد می‌تواند برای پیدا کردن بهترین مرکز نگهداری و سپردن کودک خود به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. بنابراین نسبت ‌به این موارد هیچ‌گاه بی‌توجه نباشید.

سخن پایانی

در برخی اوقات نیاز به فرستادن کودکان به مرکز نگهداری بسیار زیاد بوده و شرایط ایجاد می‌کند تا والدین هرچه زودتر برای این تصمیم اقدام کنند. شما نباید بابت این‌ موضوع نگرانی داشته باشید چرا که می‌توانید با کمی تحقیق و توجه به موارد ذکرشده یک مجموعه مناسب را برای کودک خود پیدا کنید.

همچنین توجه داشته باشید که کودک برای عادت به یک محیط جدید  به زمان نیاز خواهد داشت. بنابراین تا حد امکان صبور بوده و نگرانی بابت وقت گذراندن فرزند خود در چنین مراکزی نباشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.