تاریخ انتشار: اکتبر 18, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
فشار خون در سالمندان | بررسی عوامل + راه مقابله

فشار خون در سالمندان از بیماری ها و عوارضی است که اغلب در دوران سالمندی به چشم میخورد، این دوران عموما همراه با مشکلات و بیماری های مختلفی در مقایسه با دروان پیش از آن است. البته سبک زندگی و تغذیه فرد نیز در بروز این مشکلات تاثیر بسیار زیادی می گذارد. با این حال برخی بیماری ها در دوران سالمندی شایع هستند. از جمله این بیماری ها، فشار خون است. فشار خون یکی از مشکلاتی است که همواره سالمندان زیادی را درگیر کرده است.

فشار خون در مردان در سنین پایین تر بیشتر رخ می دهد. این موضوع در زنان عکس می باشد. چرا که در زنان در سنین بالا بیشتر درگیر فشار خون می شود.

از فشار خون بالا، تحت عنوان قاتل خاموش یاد می کنند. چرا که این بیماری علامت های چندانی در زمان بروز در فرد ندارد. به همین جهت است که برخی از افراد مبتلا به فشار خون، فقط زمانی از این بیماری مطلع می شوند که مشکلات جدی ای در قلب، مغز و کلیه ها مشاهده کنند.

فشار خون در واقع از هر 4 نفر، 1 نفر را درگیر می کند. اما خبر خوب این که به کمک دارو درمانی و تغییر لایف استایل، می توان به درمان این بیماری کمک شایانی کرد.

چه عواملی موجب ایجاد فشار خون می شود؟

علت فشار خون بالا در افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی، افزایش سن فرد موجب افزایش فشار خون نیز می گردد. تعداد زیادی از سالمندان مبتلا به فشار خون، علت خاصی برای ابتلایشان وجود ندارد و در واقع این موضوع در عوامل وراثتی و محیطی در آن ها بروز کرده است.

فشار خون در مردان بالای 45 سال و همچنین در زنان بالای 55 سال که اضافه وزن دارند، بیشتر رخ می دهد. همچنین سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، یکی از علل بروز آن می باشد.

مصرف زیاد نمک، مصرف زیاد الکل، عدم مصرف پتاسیم به اندازه مورد نیاز، ورزش نکردن، برخی دارو ها، استرس طولانی مدت و سیگار از جمله دیگر عوامل دخیل در ایجاد فشار خون می باشد.

عوامل ایجاد فشار خون در سالمندان

فشار خون در سالمندان چه عوارضی دارد؟

به طور کلی، بیماری فشار خون موجب افزایش فعالیت قلب می شود. این فعالیت بیش از اندازه، امکان بروز سکته، حمله قلبی و همچنین مشکلات کلیوی را بیشتر می کند.

در صورت عدم درمان فشار خون، این بیماری می تواند سبب بزرگ شدن قلب شده و احتمال نارسایی قلبی را افزایش دهد.

یکی دیگر از عوارض فشار خون در سالمندان، آنوریسم می باشد. آنوریسم در واقع برآمدگی های کوچکی است که در رگ های خونی وجود دارد.

از دیگر عوارضی که می تواند در اثر فشار خون در سالمندان رخ دهد، نارسایی کلیوی است. دلیل این امر نیز باریک شدن رگ های خونی در کلیه است.

عروق در اثر فشار خون ممکن است سخت شوند. این سخت شدن عموما در اندام های مختلفی نظیر قلب، مغز، کلیه و پاها می باشد که ممکن است باعث بروز حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و یا قطعی بخشی از پای فرد مبتلا به فشار خون شود.

یکی دیگر عوارض فشار خون، چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین صورت که رگ های خونی ممکن است در چشم خونریزی کرده و یا بترکند. این امر ممکن است بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا حتی باعث کوری در او گردد.

چه راه هایی برای مقابله فشار خون سالمندان وجود دارد؟

به مقابله با فشار خون سالمندان، باید توجه ویژه ای شود. در ادامه راه هایی را در جهت مقابله با این بیماری شایع در سالمندان عنوان می کنیم.

لایف استایل و سبک زندگی تان را تغییر دهید

برای مبتلایان به فشار خون، تغییر لایف استایل باید صورت پذیرد. بدین منظور توصیه می شود همواره رژیم غذایی سالمی داشته باشید. در رژیم غذایی سالم همواره خوردن نمک را کمتر کرده و انواع میوه و سبزیجات و همچنین لبنیات کم چرب را بیشتر مصرف کنید.

برای مقابله با فشار خون در سالمندان، کاهش وزن یکی از اقدامات مهم است. همچنین تحرک داشتن را فراموش نکنید.

سیگار از عوامل موثر در فشار خون است. به همین جهت حتما در صدد ترک آن بر آیید. همچنین محدودیت برای مصرف الکل ایجاد نمایید.

راه هایی برای مقابله فشار خون سالمندان

مصرف دارو برای پیشگیری از فشار خون بالا

در برخی افراد، فشار خون علیرغم لایف استایل سالم رخ می دهد. به همین جهت در این دسته افراد مصرف دارو های ضد فشار خون یک ضرورت می باشد.

لازم به ذکر است که این دارو ها صرفا وظیفه کنترل فشار خون را دارند و ولی درمانی با مصرف این دارو ها صورت نمی گیرد. همچنین این دارو ها از بروز عوارض ثانویه نیز پیشگیری به عمل می آورند.

جمع بندی

در سالمندان با فشار خون بالا، کمک از یک پرستار مجرب همواره می تواند مفید واقع شود. به همین جهت موسسه پرستاری پرستار اول انواع خدمات پرستاری را جهت نگهداری سالمند ارائه می دهد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.