تاریخ انتشار: اکتبر 31, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی, کودک
بررسی عوامل کودک آزاری و پیشگیری از آن

احتمالا خیلی از شما در مورد مسئله کودک آزادی چیز هایی شنیده اید؛ اما اطلاعات کافی در موردش ندارید. خیلی از کودکان در معرض خطر هستند و شاید حد کودک آزاری در آنها به قدری بالا رفته باشد که نیاز به پرستار بیمار پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم راجع به عوامل کودک آزاری و پیشگیری از آن با شما صحبت کرده و این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

منظور از کودک آزاری چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم عوامل کودک آزاری و پیشگیری از آن را بررسی کنیم، باید بگوییم که به هر رفتار خشونت آمیزی که بر علیه کودکان استفاده می شود و به افراد زیر ۱۸ سال آسیب وارد می‌ کند؛ کودک آزاری گفته می‌ شود که آسیب های جسمی، روانی و روحی جبران‌ناپذیری در کودکان گذاشته خواهد شد و ممکن است به شکل های مختلف اتفاق بیفتد. در نتیجه برای پیشگیری از آن باید اطلاعات خود را بالا ببرید یا اگر لازم است برای کودکی که دچار این مشکل شده، از خدمات پرستاری استفاده کنید.

چه افرادی کودک آزاری انجام می‌ دهند؟

برای بررسی عوامل کودک آزاری و پیشگیری از آن باید ببینیم که چه افرادی به انجام این کار روی می آورند. معمولاً این موضوع دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

جلوگیری از کودک آزاری

  • افرادی که از لحاظ اقتصادی با مشکلات خیلی زیادی روبرو هستند.
  • افرادی که خودشان تجربه تنش بین والدین را چندین سال تجربه کرده و سختی‌ های زیادی کشیده اند.
  • افرادی که دچار اختلالات روانی می باشند یا به هر دلیلی دچار استرس و اضطراب خیلی شدید هستند.
  • افرادی که مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده می‌ کنند.
  • افرادی که از لحاظ شخصیتی، کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس دارند.
  • افرادی که به نیازهای اساسی خود مثل سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب یا خواب کافی و غیره توجه نمی کنند.

چگونه باید از کودک آزاری جلوگیری کرد؟

در این زمینه اعزام پرستار تا حد زیادی می‌ تواند کمک کننده باشد. در واقع پرستار کودک و کسانی که مراقب او هستند، باید در زمینه های مختلف اطلاعات خود را بالا ببرند و خدمات مفید ارائه دهند تا بتوانند با تخصص و دانشی که در این زمینه دارند، خطرات کودک آزاری را کم کنند یا اینکه از آن جلوگیری کنند. به طور کل معلم، پرستار کودک و والدین باید به کودکان حس ارزشمندی را بیاموزند و مدام به آنها بگویند که چقدر با ارزش هستند و هیچ کس اجازه ندارد که با آنها رفتار تحقیرآمیزی داشته باشد.
زمانی که با کودک صحبت می کنید، حتما او را آگاه سازید که اینگونه اهمیت این مسئله به او آموزش داده خواهد شد و می‌ تواند چنین مسائلی را با پرستار خود یا حتی با بزرگترها و یا پلیس در میان بگذارد تا اتفاقات سهمگینی رخ ندهد.

خود والدین باید چه اقداماتی انجام دهند؟

اگر شما فکر می کنید که خودتان در معرضِ انجامِ کودک آزاری هستید،  قطعا می توانید با استفاده از اطلاعاتی که از یک پرستار بیمار یا پرستار کودک می گیرید، از این اتفاق پیشگیری کنید اما به هر حال اقدامات زیر هم موثر هستند:

  • برای تفریحات و سرگرمی در کنار فرزندان تان برنامه ‌ریزی داشته باشید.
  • با کودک خود صحبت کنید.
  • جزئیات اتفاقات و کارهای روزانه را در محیط های مختلف برایش بگویید.
  • سعی کنید که در کنار کودک در فعالیت های مدرسه و باشگاه حضور داشته باشید تا اگر او آزاری از سمت افراد دیگری دید، سریع متوجه شوید.
  • پیشگیری از کودک آزاری
  • هر گونه رفتار غیر عادی را با مشاور در میان بگذارید.
  • اگر دچار استرس و خستگی خیلی زیاد هستید، سعی کنید که به خلوت بروید و با کودک خود پرخاشگری نکنید.
  • اگر همسرتان این کار را انجام داد، سریعاً با مشاور تماس بگیرید.
  • اگر هم نتوانستید روی خودتان مسلط باشید، حتما باید به سراغ روش هایی مثل وجود پرستار در منزل بروید.

کلام آخر

با وجودِ همه اطلاعاتی که به دست آوردید، متوجه شدید که عوامل کودک آزاری و پیشگیری از آن چگونه است. در نتیجه بهتر می‌ توانید به کودکان اطراف خود کمک کنید؛ البته تا اینجا فهمیدید که خدمات پرستاری تا چه حد می‌ تواند مفید و موثر باشد.‌ سایت پرستار اول هم در این زمینه کمک زیادی به شما می کند و باعث می شود که بتوانید بهترین پرستاران را در اختیار کودکان قرار دهید تا از آسیب های جبران ناپذیر روحی، جسمی و روانی جلوگیری شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.