تاریخ انتشار: دسامبر 2, 2020نویسنده: دسته بندی: عمومی, بیماری, کودک
علایم گرسنگی و سیری نوزاد که والدین و پرستار کودک باید آنها را بشناسند

علایم گرسنگی و سیری نوزاد Symptoms of hunger and satiety of the baby جزو موارد بسیار مهمی است که لازم است والدین و پرستار کودک با آنها اشنا شده و در تغذیه کودک از این نشانه ها استفاده نمایند.

علایم گرسنگی و سیری در نوزادان
نشانه هایی در نوزاد وجود دارد که حتی قبل از اینکه کودک شما گریه کند ، با استفاده از صدا و  دقت به این نشانه ها  والدین می توانند متوجه  گرسنگی یا سیری در فرزندشان شوند.

هر چند که گریه اغلب نشانه گرسنگی است.اما با بررسی  نشانه هایی که در این مقاله  ذکر شده است ،  می توانید کودک خود را در حالی که هنوز آرام است تغذیه نمایید.

با بزرگتر شدن کودک ، علائم جدیدی برای گرسنگی و سیری در او بروز می کند. درک علائم کودک برای کمک به شما در دانستن اینکه چه موقع و چند وقت یک بار به کودک غذا می دهید ، مهم است.

 

علایم گرسنگی و سیری نوزاد از بدو تولد تا 24 ماهگی :

علایم گرسنگی و سیری نوزاد از بدو تولد تا 6 ماهگی :

 

نوزادی سر خود را به پهلو می چرخاند و دست خود را نزدیک دهان خود قرار می دهد.

کودک شما ممکن است دست به دهان می گذارد.

سرش را به سمت سینه یا بطری  شیر در دست مادر می چرخاند.

کودک دستان گره کرده ای دارد

 

فرزند شما ممکن است سیر باشد:

دهان را می بندد.
سر را از سینه یا بطری مادر دور می کند.
دستها را شل می کند.

 

علایم گرسنگی و سیری نوزاد 6 تا 24 ماهه

 

کودک شما ممکن است گرسنه باشد:

به سمت  غذا میرود یا به آن اشاره می کند.
وقتی قاشق یا غذا رت به سمت دهان او می برند دهان خود را باز می کند.
با دیدن غذا هیجان زده می شود.
از حرکات دست استفاده می کند یا صداهایی ایجاد می کند تا به شما بفهماند که هنوز گرسنه است.

کودک شیرخوار بزرگتر با دستان خود غذا را در دهان خود قرار می دهد.

فرزند شما ممکن است سیر باشد:

غذا را از خود دور می کند.
هنگام پیشنهاد غذا دهان خود را می بندد.
سر خود را از غذا دور می کند و سر را می چرخاند
از حرکات دست استفاده می کند یا صداهایی ایجاد می کند تا به شما اطلاع دهد که سیر است

علایم سیری نوزادان

علایم گرسنگی و سیری نوزاد و توجه به ظرفیت غذا خوردن نوزاد :

به فرزندتان اجازه دهید که خود تصمیم بگیرد که چقدر می خواهد بخورد .  نیازی نیست که ی کودک یک بطری شیر یا تمام مواد غذایی داخل  ظرف را بخورد.  هرگز از غذا به عنوان پاداش یا مجازات استفاده نکنید . اگر نگران مقدار یا کم خوردن غذا در کودک  هستید با پزشک یا پرستار کودک خود صحبت کنید.

علایم گرسنگی و سیری نوزاد : اگر کودک شما همیشه گرسنه است چه کاری باید انجام دهید

آیا به نظر می رسد  که کودک شما دائماً غذا می خواهد – حتی اگر تازه غذا خورده باشد؟ در اینجا چهار دلیل وجود دارد که نشان می دهد چه مشکلاتی ممکن است در مورد تغذیه کودک وجود داشته باشد :

در این شرایط که کودک به صورت مداوم گرسنه است به نظر می رسد که  والدین ، ​ احساس می کنند که در یک چرخه ثابت تهیه وعده غذایی کودک  گرفتار شده اند که باز هم نتیجه چندانی ندارد و کودک همچنان گرسنه است.

در حالت عادی انتظار می رود که یک کودک  روزانه سه وعده غذای اصلی و یک تا دو میان بار وعده بخورد.  اما به نظر می رسد برای برخی از کودکان  درخواست غذا هرگز پایان نمی یابد.

یکی از نگرانی هایی والدین این گرسنگی دایمی کودک است و  این امر به خصوص برای والدینی که به دلیل BMI فعلی کودک یا به دلیل سابقه خانوادگی اضافه وزن یا چاقی نگران وزن کودک خود هستند ، می تواند سخت باشد.

 

اگر تغییر بزرگی در اشتهای کودک شما ایجاد شده است (یا بالا یا پایین رفته باشد) ، ارزش دارد که با پزشک متخصص اطفال  مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.

 

 با فرض طبیعی بودن اوضاع جسمی کودک ، چند عامل اصلی وجود دارد که می تواند ریشه گرسنگی بی دلیل کودک باشد:

 

1. وعده های غذایی و  میان وعده های او سیرکننده نیستند.

 

بسیاری از “غذای مخصوص بچه ها”  شامل  کراکر ماهی شکل ، میان وعده های میوه ای دلچسب و میله های گرانولای شیرین  ممکن است کالری  بالای داشته باشند اما انرژی مورد نیاز کودک را تأمین نمی کنند و به اصطلاح تنها احساس گرسنگی کودک را به صورت مقطعی کم می نماید.

علی الخصوص  غذاهایی که با آرد تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی درست می شوند انرژی بسیار کمی دارند. این بدان معناست که حتی بلافاصله بعد از خوردن آنها ، کودک هنوز گرسنه است. کودکانی که میوه و سبزیجات نمی خورند ، در حقیقت از منابع سرشار از فیبرها و مایعات بی بهره هستند و تغذیه خوبی ندارند

برای حل این مشکل باید والدین و پرستار کودک مطمئن شوند که وعده های غذایی کودک سرشار از  غذاهایی مانند غلات کامل،  فیبر ، پروتئین و میوه ها و سبزیجات است.

میان وعده ها نیز به همین ترتیب باید سرشار از انواع مختلف این مواد غذایی باشند . اشکالی ندارد که گاهی اوقات غذاهای کم کالری مانند چوب شور یا کیک ها در خورده شود ، اما بیشتر غذاهای میان وعده باید حاوی مواد مغذی  و سیر کننده کودک باشد .

دلایل گرسنگی مداوم کودک

2. علایم گرسنگی و سیری نوزاد  : اشتهای کودک با افزایش سن تغییر می نماید:

اشتهای کودکان سال به سال و حتی روز به روز در نوسان است. (کودکان نوپا و کودک پیش دبستانی به خاطر غذا خوردن پر نوسان مشهور هستند به شکلی که یک روز ممکن است بسیار اشتیاق به خوردن داشته باشند و روز دیگر میلی چندانی به خوردن نداشته باشند .

هنگامی که کودکان دچار رشد می شوند ، ناگهان اشتهای آنها افزایش می یابد و  ممکن است از نظر شخصیت نیز تغییر نمایند . و  گاهی سیر کردن کودک به نظر سخت می رسد و این امر کاملاً طبیعی است.

برای حل این مشکل بهتر است با افزایش مواد غذایی مغذی و سیرکننده ، اشتهای کودک را  کنترل کنید. آمادگی داشته باشید که در آشپزخانه گزینه های آسان و سالم مانند کره مغزهای خشکبار ، پنیر ، ، آووکادو و غلات سبوس دار  موجود است ، بنابراین بچه های گرسنه به جای چیپس یا شیرینی به دنبال غذاهای مقوی هستند.

3. او از بی حوصلگی غذا می خورد.

گاهی کودک به دلیل بی حوصلگی یا احساس نگرانی یا عصبی بودن یا هیجان است که غذا می خورد. خوردن عصبی تنها مختص  بزرگسالان نیست. محققان بر این باور دارند که “گاهی اوقات برای یک کودک” من گرسنه هستم “به این معنی است که حوصله ام سر رفته ، ناراحت هستم یا فقط می خواهم غذا بخورم.”

 

برای حل این مشکل  باید در مورد گرسنگی ، سیری و اهمیت توجه به اخساسات واقعی با کودک صحبت کنید. این گفتگو و راهنمایی در مورد گرسنگی ممکن است برای کمک به کودک در ارزیابی میزان  واقعی گرسنگی مفید و موثر باشد.

اگر معلوم شد که او واقعاً خیلی گرسنه نیست ، می توانید با او درباره آنچه واقعاً احساس می کند صحبت کنید و سعی کنید به او کمک کنید .

وعده های غذایی و میان وعده های برنامه ریزی شده نیز می توانند واقعاً کمک کنند. محققان بر این باورند که : “داشتن وعده های غذایی منظم و با فواصل زمانی مشخص باعث می شود کودک نتواند غذا خوردن را به دلایل غیر از گرسنگی انجام دهد

تشنگی نوزاد
4- او تشنه است.

غیر معمول نیست اگر  که تشنگی کودک  با  احساس گرسنگی اشتباه گرفته شود. بچه ها ممکن است آنقدر درگیر بازی شوند که فراموش کنند که به خصوص در هوای گرم به اندازه کافی آب بخورند.

در این شرایط بهتر است یک بطری یا فنجان آب مخصوص کودک خود تهیه کنید که بتواند در طول روز به کرات پر شود. و برای بچه های خود توضیح دهید که گاهی تشنگی می تواند احساس گرسنگی کند. اگر آنها واقعاً گرسنه باشند ، تهیه یک میان وعده سالم بسیار خوب است ، اما بررسی تشنگی کودک نیز  کار هوشمندانه است.

مرکز پرستاری پرستار اول با داشتن کادری ماهر و متخصص در عرصه ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل امادگی دارد تا به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی بوده و نیاز های انها را در خصوص پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار مرتفع نماید.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.