تاریخ انتشار: سپتامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات, کودک
صدای نوزادان در خواب

هنگامی که بچه دار می شوید، ممکن است به سرعت متوجه شوید که تصویر آرام و شیرینی که از خوابیدن نوزادان داشتید، چندان واقعی نیست. احتمالا می دانید که نوزادان از برنامه خواب شما پیروی نمی کند و باید هر چند ساعت یکبار مخصوصا شب ها غذا بخورند. اغلب نوزادان در خواب صداهای عجیب و غریبی از خود درمی آورند که به گوش ما ناآشنا است. در این مقاله از وبلاگ پرستار اول، سراغ بررسی صدای نوزادان در خواب رفتیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

 

صدای نوزادان در خواب

حقیقت این است که بیشتر نوزادان در خواب اصلاً آرام یا عمیق نمی ‌خوابند و می‌ توانند بسیار پر سر و صدا باشند. بسیاری از آنها دوره هایی را پشت سر می گذارند که در خواب پرت می شوند و می چرخند، گریه می کنند، مکرراً از خواب بیدار می شوند و انواع صداهای عجیب و غریب تولید می کنند. همه این حرکات و صدا های عجیب و غریب ممکن است که نشان دهنده مسائلی باشد، پس بهتر است درباره این موضوع آگاه باشید.

 

برای ارتباط با مشاوران مجرب و دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با جذب انوع پرستار (سالمند، بیمار و کودک) در کمترین زمان کلیک کنید.

 

خواب رم در نوزادان

تا حدود شش ماهگی، نوزادان حداقل 50 درصد از زمان خود را صرف حرکات سریع چشم (REM) می کنند، که بیشتر به عنوان خواب فعال شناخته می شود. ضربان قلب و تنفس سریعتر است و چشمان آنها زیر پلک حرکت می کند. خواب REM زمانی است که مغز فعال ‌ترین حالت را دارد و رویاپردازی‌های زنده تمایل دارند. در طول حالت  REM، یک نوزاد ممکن است در ارتباط با رویاهای خود یا صرفاً به دلیل فعالیتی که در مغز او اتفاق می افتد حرکت کند. همه این حرکات می تواند پر سر و صدا باشد و کودک شما ممکن است صداهایی از غرغر گرفته تا ناله را در ارتباط با رویاهای خود تولید کند.

 

صداهای معمولی نوزادن در خواب

این فقط چرخیدن و تکان دادن، لب زدن و مکیدن، لگد زدن و تکان دادن، یا ناله کردن و گریه کردن نیست که باعث می شود نوزاد تازه متولد شده بخوابد. از آنجایی که سیستم تنفسی و گوارشی آنها نابالغ است و هنوز در حال رشد است، می توانید انتظار شنیدن صداهای عجیب و غریب و غیرمنتظره را از داخل بدن کوچک آنها داشته باشید.

 

صداهای طبیعی تنفس نوزادان در خواب

 

نوزاد شما ممکن است هنگام خواب صداهای تنفسی عجیبی تولید کند. بیشتر آنها جای نگرانی ندارند که شامل موراد زیر می شوند:

صدای غرغرو صدای گلو:

نوزادان در ابتدا مکانیسم بلع کامل ندارند، بنابراین ممکن است به طور معمول مقداری شیر یا بزاق را غرغره کنند. این اتفاق بیشتر در هنگام خواب رخ می دهد و در نهایت، نوزادان تازه متولد شده پس مدتی می توانند بلع خود را کنترل کنند.

گرفتگی مجرای بینی نوزادان در خواب:

به ندرت اتفاق می افتد که یک نوزاد تازه متولد شده به سرماخوردگی واقعی مبتلا شود. اگر نوزاد علائم عفونت ویروسی را نشان دهد، باید در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شود. دلیل گرفتگی این است که نوزادان عمدتاً به جای دهان، از بینی خود تنفس می کنند تا تغذیه راحت تر شود. تنفس بینی به دلیل گذرگاه های بینی کوچک نوزاد و نقش محافظتی مخاط، پر سر و صدا است. به علاوه، سیستم تنفسی آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است.

 

نوزادان در خواب

 

 

عطسه، خروپف،جغجغه،سوت زدن:

نوزادان همچنین اغلب عطسه می کنند، خرخر می کنند و سوت می زنند. باز هم، این به این دلیل است که آنها به جای «تنفس دهانی» «تنفس از بینی» هستند و به این دلیل که مجرای بینی آنها هنوز بسیار باریک است.

سرفه: نوزادان در خواب سرفه می کنند. آنها ممکن است با شیر، بزاق یا مخاط سرفه کنند. معمولاً سرفه آنها خود به خود مشکل را برطرف می کند. اگر نگران هستید و یا سرفه ادامه دارد، می ‌توانید کودک خود را بلند کنید، آروغ بزنید یا به آرامی به پشت او ضربه بزنید تا ریه‌ هایش مقداری آزاد شود.

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار اول همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک، سالمند و بیمار با ما در تماس باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.