تاریخ انتشار: اکتبر 18, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند, بیماری
روماتیسم مفصلی در سالمندان – علائم و روش های درمان

مقدمه

آیا میدانید روماتیسم مفصلی در سالمندان چه علائمی دارد؟ آیا با روش های درمان روماتیسم مفصلی در سالمندان آشنایی دارید؟ به طور معمول سالمندان از درد مفاصل، التهاب و دردهای عضلانی رنج می‌برند.

اکثر افراد گمان می‌کنند سالمندان که این مشکلات را دارند یک امر طبیعی را تجربه می‌کنند، اما باید گفته شود که این موارد علائم بروز بیماری های گوناگون در سالمند است، که اکثرا قابل درمان و پیشگیری می باشند.

یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان روماتیسم مفصلی است که از هر ۱۰۰ نفر یک نفر دچار آن میشود. در ادامه مقاله درباره بیماری روماتیسم مفصلی در سالمندان اطلاعات بیشتری گردآوری شده است.

شایان ذکر است که اگر خانواده ها به دلیل مشاغل کاری توانایی نگهداری از سالمند خود که به این بیماری مبتلا شده است، را ندارند می توانند به موسسه پرستاری مراجعه کرده و در خواست اعزام پرستار و استخدام پرستار بدهند.

روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست؟

روماتیسم مفصلی جز بیماری های التهابی خود ایمنی محسوب می شود، لازم به ذکر است که بیماری خود ایمنی زمانی رخ می‌دهد که در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد شود و سلولهای خودی و قسمتهای گوناگون بدن در معرض حمله و تخریب این سیستم قرار بگیرند، بیماری روماتیسم مفصل ها را درگیر می‌کند.

در پی این بیماری ضایعات استخوانی ایجاد شده که باعث آسیب رسیدن به مفاصل بدن می شود و غضروف ها تخریب می گردند.

علائم روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی

بیماری روماتیسم مفصلی در سالمندان جز بیماری های مزمن و پیشرونده محسوب می شود، که علائم آن در ابتدا خفیف و به مرور زمان افزایش می یابد.

بنابراین امکان دارد افراد مبتلا در اوایل بیماری، هیچ گونه علائمی نداشته باشند یا نشانه های آن به قدری خفیف بوده که تنها پزشک توانایی تشخیص آن را داشته باشد، در مراحل ابتدایی بیماری، فرد علائمی مانند گرمی مفصل، درد، تورم و خشکی مفصلی را به پرستار گزارش می دهد.

اما با گذشت زمان استخوان ها بیشتر در معرض ساییدگی قرار گرفته و غضروف ها تحلیل می روند و علائم این بیماری شدیدتر می شود، لازم به ذکر است که این علائم برای تمام افراد یکسان نمیباشد.

برخی مواقع امکان دارد بیماری مدتی متوقف شود اما به مرور زمان دوباره فعال شود، به طور کلی چند مورد از علائم این بیماری در ادامه مطالب بیان شده است:

  • در صورت درگیر شدن مفصل تحتانی، فرد مبتلا در هنگام راه رفتن لنگ می زند.
  • درد، تورم و التهاب مفاصل
  •  ضعف ماهیچه ها
  •  گرمی مفصل
  •  سفتی و خشکی صبحگاهی مفاصل
  •  حساسیت مفصل به لمس
  • خستگی مفرط

روش های درمان روماتیسم مفصلی در سالمندان

هنگامی که پزشک، روماتیسم مفصلی را تایید کند با توجه به شرایط سالمند روش‌های گوناگونی را برای درمان آن در نظر می گیرد، که در ادامه مطالب به چند مورد از آنها اشاره شده است:

روش های درمان روماتیسم مفصلی

1-درمان با دارو

برای درمان روماتیسم مفصلی در سالمندان از چهار گروه داروهای ضد استروئیدی، داروهای ضد درد، داروهای ضد روماتیسمی و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می شود. معمولا پزشک برای افزایش روند بهبودی دو گروه از داروها را به صورت همزمان به بیمار تجویز می کند.

2-فیزیوتراپی

یکی از تاثیر گذار ترین روشهای درمانی برای کاهش علائم روماتیسم مفصلی فیزیوتراپی است، که در کنار آن می توان از سایر روش های درمانی مانند آب درمانی، طب سوزنی، گرما یا سرما برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد، تا نتایج بهتری دریافت کرد.

3-اوزون درمانی

استفاده از خاصیت بیوشیمیایی گاز اکسیژن و اوزون در درمان روماتیسم مفصلی تاثیر گذار است. با توجه به اینکه اکثر بیماران مبتلا به روماتیسم در گردش خون دچار اختلال هستند، اوزون تراپی برای بهبود گردش خون و تامین اکسیژن مورد نیاز استفاده می شود.

5-کار درمانی

کاردرمانی شامل انجام فعالیت‌هایی است که توسط کار درمانگر به سالمندان آموزش داده می شود، تا بدون هیچ فشاری به مفاصل درگیر، فرد به انجام کارهای روزمره خود بپردازد. پرستاری از سالمند می تواند با به عهده گرفتن این وظیفه سبب بهبود کیفیت زندگی سالمندان شود.

6-پی آر پی

یکی از بهترین روش های درمانی تاثیر گذار که برای درمان مفاصل بزرگ مانند زانو و شانه به کار میرود پی آر پی است، اگر با انجام فیزیوتراپی وضعیت بیمار بهبود نیابد، به وسیله تزریق پلاسمای غنی از پلاکت بیماری درمان میشود.

سخن پایانی

ما در مطالب بالا سعی کردیم درباره روماتیسم مفصلی  در سالمندان علائم و روش های درمانی آن، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم شما می‌توانید برای افزایش بهبود وضعیت بیمار خود پرستار سالمند در منزل را استخدام کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.