تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, سالمند
دیسک کمر در سالمندان + علایم دیسک کمر و درمان آن

دیسک کمر در سالمندان و بروز کمر درد یکی از مشکلات رایج در میان افراد مسن است. بروز این عارضه می تواند علت های مختلفی داشته باشد. دیسک کمر یکی از علل اصلی ایجاد کمر درد در افراد مسن است که در این مقاله می خواهیم به علایم و عارضه های دیسک کمر در سالمندان و همچنین راهکارهای پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

 دیسک کمر در کدام قسمت از کمر قرار دارد؟

ساختار ستون فقرات انسان به صورت یکپارچه نیست؛ از استخوان و مهره های کوچکتری تشکیل شده که بر  روی هم قرار دارند. این مهره ها مستقیما روی هم قرار نگرفته اند و بین آن ها دیسک های بین مهره ای قرار دارد تا از ساییدگی استخوان ها جلوگیری کند و به ما کمک کند تا به راحتی بدن خود را در جهات مختلف حرکت دهیم.

یکی از قسمت های کمر دارای پنج مهره است و به دیسک هایی که در میان این پنج مهره قرار دارند دیسک کمر می گویند.

 مواد تشکیل دهنده دیسک کمر

جنس و مواد تشکیل دهنده دیسک کمر  از غضروف و ساختار  آن نیز از دو قسمت خارجی و داخلی به نام های آنولوس فیبروزوس و نوکلئوس پولپوزوس تشکیل شده و بروز مشکل در این قسمت از کمر منجر به ایجاد دیسک کمر در سالمندان می شود.

بیماری دیسک کمر چیست؟

علل بروز دیسک کمر می تواند به دلایل مختلفی از جمله فشار ناگهانی به مهره های کمر، بالا رفتن سن و… باشد و منجر به شکست و فرسودگی دیسک های بین مهره ای کمر شود و یا حتی به طور کامل این دیسک ها از بین بروند و در اصطلاح به بروز هر گونه نشانه های غیر طبیعی در قسمت دیسک های بین مهره ای کمر،  بیماری دیسک کمر می گویند.

انواع بیماری های دیسک کمر در سالمندان

بیماری های مرتبط با دیسک کمر در سالمندان را می توان به انواع گوناگونی تقسیم بندی کرد که در ادامه مقاله، انواع آن را بررسی خواهیم کرد. انواع بیماری های دیسک کمر عبارتند از:

ترک دیسک

دیسک کمر در سالمندان؛ انواع ترک دیسک.6

دیسک کمر گاهی دچار ترک خوردگی می شود که این تزک ها می توانند به صورت شعاعی، طولی و عرضی ایجاد شوند؛ اما از آن جا که دیسک دارای خاصیت خود ترمیمی است، این ترک ها خود به خود از بین می روند. اما گاهی در اثر بالاتر رفتن سن و یا دهیدراته شدن دیسک ها، تعداد ترک های ایجاد شده در قسمت دیسک کمر افزایش می یابد و منجر به بروز دیسک کمر در سالمندان می شوند.

دیسک سیاه

دیسک سیاه

دیسک سیاه که به آن دیسک کم آب و دهیدره نیز می گویند، یکی از نشانه های رایج بروز دیسک کمر در میان افراد مسن است.  دیسک بین مهره ای کمر حالت اسفنجی دارد؛ یعنی وقتی فشار زیادی به آن وارد شود، مقداری آب جذب می کند و داخل آن سفت می شود.

زمانی که دیسک کمر حالت اسفنجی خود را  از دست بدهد، گفته می شود که فرد دچار دیسک سیاه و یا دهیدراته شده است.

برجستگی دیسک

برجستگی دیسک کمر؛ دیسک کمر در سالمندان

همان طور که در مقاله گفتیم، دیسک کمر از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است. قسمت خارجی دیسک کمر خودش متشکل از لایه های متعددی است و زمانی که برخی از این دیسک ها پاره شوند، آن قسمت از دیسک برجسته می شود که به این حالت از بیماری، برجستگی دیسک می گویند.

بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک

یکی دیگز از  انواع دیسک کمر در سالمندان که رایج است، بیرون زدگی دیسک است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که دیسک کمر در بعضی قسمت ها بیش از حد فشرده شوند و ضخامت خود را از دست بدهند و بیشتر از اندازه طبیعی خود از بین مهره ها بیرون بزند که این حالت در موقع کم آبی دیسک نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

دیسک جداشده

در این حالت قسمتی از مایع درون دیسک به طور کامل از این قسمت جدا می شود.

فتق دیسک

دیسک کمر در سالمندان ؛ فتق دیسک کمر

به حالتی گفته می شود که تمام لایه های قسمت خارجی دیسک کمر پاره شود و مایع درونی آن به سمت بیرون بیاید. در این حالت، مایع داخل دیسک در اطراف دیسک کمر قرار می گیرد و به ستون فقرات فشار وارد می کند که باعث بروز ضعف و درد و در موارد شدیدتر منجر به کرختی و بی حسی می شود.

دیسک مهاجر

از دیگر انواع بیماری های رایج دیسک کمر در سالمندان، دیسک مهاجر است. این حالت در زمانی اتفاق می افتد که قسمت جدا شده از دیسک کمر  به سمت بالا و یا پایین ستون فقرات حرکت کند.

علایم بیماری دیسک کمر

دیسک کمر در افراد مسن می تواند همراه با علایمی باشد که این علایم عبارتند از:

  • کمردرد
  • احساس درد و ضعف در سایر عضلات
  • احساس سوزن سوزن شدن و یا بی حسی در کمر
  • عوارض بیماری دیسک کمر
  • اختلال دستگاه گوارش
  • بی اختیاری ادرار
  • درد دشدید در کمر، ران و پا
  • بی حسی عضلاتت کمر، پهلو، ران و حتی روده ها
  • ضعف عضلات و از دست دادن توانایی برای انجام کارهای روزانه

علل بروز دیسک کمر

  • افزایش سن و فرسودگی دیسک های بین مهره ای
  • بلند کردن اشیای سنگین
  • اضافه وزن
  • وارد شدن فشار ناگهانی به مهره های کمر
  • حوادثی مانند تصادفات رانندگی، افتادن و…
  • مشاغل سنگینی که به طور مستقیم به مهره های کمر فشار می آورند
  • ژنتیک

درمان دیسک کمر در سالمندان

بسته به شدت علایم، پزشک متخصص  می تواند راهکارهای درمانی زیر را برای سالمندان تجویز کند که عبارتند از:

  • حرکات ورزشی تقویتی
  • دارو درمانی
  • فیزیوتراپی
  • جراحی

سخن آخر

در این مقاله علل ابتلا به دیسک کمر در سالمندان، انواع بیماری های دیسک کمر، علایم و عوارض و راهکارهای درمانی این بیماری را مورد بررسی قرار دادیم. اگر سالمندی در خانه دارید که بیماری دیسک کمر او پشرفت کرده و از انجام کار های روزمره خود ناتوان است و  شما به علت مشغله های کاری خود نمی توانید به عضو سالمند خانواده تان رسیدگی کنید، می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار در منزل و یا پرستار سالمند کنید تا خدمات لازم به شما در اسرع وقت ارائه شود.

 

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.