تاریخ انتشار: نوامبر 7, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
فراوانی [بیماری های مزمن شایع] جسمی در سالمندان

به طور کلی، دو دسته اصلی انواع بیماری ها شامل بیماری های مزمن و بیماری های حاد می شود. بیماری های حاد بیماری هایی هستند که مدت زمان کوتاهی بیمار را درگیر کرده و بروز علائم در آن ها به صورت ناگهانی است.

اما در مقابل، بیماری های مزمن بیماری هایی هستند که در بلند فرد را درگیر می کنند و علائم آن ها عموما در اوایل شیوع، بسیار نادر است.

بسیاری از بیماری های مزمن، در طول زمان در صورت عدم درمان مناسب پیشرفت می کنند. بیماری های مزمن درمانی نداشته و صرفا امکان کنترل آن ها وجود دارد.

افزایش سن یکی از عواملی است که بروز بیماری های مزمن مختلف را افزایش می دهد. به همین جهت سالمندان در معرض بیماری های مزمن گوناگون قرار دارند.

لازم به ذکر است که بروز بیماری های مزمن در سالمندان در همه به یک اندازه نیست. عوامل مختلفی هستند که می توانند خطر بروز و ابتلای این بیماری ها را در سالمندان افزایش دهند.

در واقع بسیاری از رفتار های دوره جوانی، می توانند زمینه ساز بروز و یا پیشگیری از بیماری های مزمن در دوران سالمندی شوند.

افزایش سن و ورود به دوران سالمندی، همواره با ضعف در بسیاری از اندام ها و ارگان های مخلتف بدن همراه است. اما بیماری های سالمندی صرفا یک ضعف در اندام و ارگان نیستند و می توانند مشکلات پیچیده تری را برای این افراد به وجود بیاورند.

انواع بیماری های مزمن شایع جسمی در سالمندان

بیماری های مختلفی در این دوران گریبان گیر سالمندان می شود. اما برخی از این بیماری ها در مقایسه با سایر بیماری ها، بیشتر این گروه از افراد را درگیر می کند.

آرتروز، انواع سرطان، بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن انسدادی ریه، آلزایمر، پارکینسون، دیابت، پوکی استخوان، نارسایی قلبی، بیماری ایسکمیک قلب، کلسترول و فشار خون بالا، از جمله بیماری های مزمن شایع جسمی در سالمندان می باشد.

انواع بیماری های مزمن شایع جسمی در سالمندان

در ادامه به معرفی انواع بیماری های مزمن جسمی در سالمندان می پردازیم.

بیماری آرتروز از بیماری های مزمن شایع در سالمندان

یکی از انواع بیماری های شایع در سالمندان، بیماری آرتروز است. این بیماری جزو بیماری های مزمن سالمندان است و مانند سایر بیماری های مزمن، صرفا امکان کنترل علائم و نشانه ها را دارد. درمانی برای بیماری آرتروز وجود ندارد.

سرطان های از دیگر بیماری های مزمن شایع در سالمندان

بیماری سرطان، از جمله بیماری های مزمن است که همواره افراد زیادی را درگیر کرده است. سرطان ها انواع مختلفی دارند. اما برخی از انواع سرطان در سالمندان شیوع بیشتری دارد. از جمله این سرطان ها می توان به سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان ریه اشاره داشت.

بیماری سرطان موجب تکثیر با سرعت بالا در سلول ها شده و تومور های را به وجود می آورد.

بیماری مزمن کلیوی در سالمندان

این بیماری، در سالمندان از جمله بیماری های شایع و مزمن جسمی است. از جمله عواملی که در بروز این بیماری نقش دارند می توان به التهاب کلیه، فشار خون بالا و دیابت اشاره داشت.

بررسی بیماری مزمن انسدادی ریه در سالمندان

این بیماری نیز در سالمندان شایع است. استعمال دخانیات و سیگار از جمله دلایلی است که بروز برونشیت مزمن را کمک می کند. ترک سیگار از جمله روش های مناسب برای کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

فراوانی آلزایمر در سالمندان

آلزایمر از جمله بیماری هایی است که در سنین سالمندی افراد زیادی را درگیر می کند.

آلزایمر در اثر آسیب دیدگی سلول های مغزی بروز کرده و افزایش سن احتمال بروز آن را بیشتر می کند.

دیابت از جمله دیگر بیماری های مزمن و شایع جسمی در سالمندان

دیابت افراد زیادی را همواره درگیر می کند. این بیماری هم در سالمندان و هم گاها در دوران جوانی بروز پیدا می کند.

دیابت نوعی بیماری مزمن است. به همین جهت است که فرد باید همواره تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد. در بیماری دیابت، به میزان کافی انسولین در بدن تولید نمی شود.

دیابت انواع مختلفی دارد و دیابت نوع دوم، شیوع بیشتری دارد.

بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان نیز از جمله بیماری های شایع و مزمن جسمی در سالمندان است.

در پوکی استخوان، تراکم استخوان های بدن کم شده و ضعف استخوان ها، در مواقعی نظیر زمین خوردن موجب شکستگی می گردد.

پرستاری بیماری های مزمن در سالمندان

استفاده از خدمات پرستاری از یک موسسه پرستاری معتبر مانند پرستار اول و استخدام پرستار سالمند می تواند در روند بیماری های سالمندان کمک کننده باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.