تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
بیماری دریچه قلبی در سالمندان | انواع + راه های پیشگیری

آیا با بیماری دریچه قلبی در سالمندان آشنایی دارید؟ دریافت اطلاعات لازم درباره بیماری دریچه قلبی در سالمندان، برای تمام افراد ضروری است، زیرا کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی سالمندان می شود و همچنین می توانیم برای دوران سالمندی خودمان زمینه سازی کنیم.

یکی از شایع ترین بیماری ها در دوران سالمندی بیماری دریچه قلبی است که در ادامه مطالب سعی شده  اطلاعات لازم درباره آن در اختیار تان قرار داده شود، لازم به ذکر است که برای نگهداری از بیمار مبتلا به دریچه قلبی می توان پرستار در منزل را استخدام کرد تا با انجام اقدامات اولیه، بهبودی بیماری فرد رو به افزایش باشد.

بیماری دریچه قلبی چیست؟

همانطور که می دانید قلب دارای چهار دریچه میترال، آئورت، پولمونری و تریکوسپید می باشد. هریک از این دریچه ها وظیفه خاصی به عهده دارند و خون را به طور صحیح در قلب پمپاژ می کنند،

بیماری دریچه قلبی شامل گرفتگی یا تنگی یک یا بیش از یک دریچه در قلب می باشد، در صورت ابتلا به این بیماری دریچه مذکور به درستی باز و بسته نمی شود و خونرسانی به طور صحیح انجام نخواهد شد.

انواع بیماری دریچه قلبی شایع در سالمندان

انواع بیماری دریچه قلبی در سامندان

مشکلات زیادی تهدید کننده دریچه های قلبی هستند در ادامه مطالب چند مورد از بیماری های دریچه قلبی ذکر شده است:

تنگی دریچه قلب

در مواقعی که رگهای دریچه قلب ضخامت بیشتری داشته باشند، و یا به علت سایر تغییرات، چسبندگی و گرفتگی در آن را به وجود بیاید، فرد دچار تنگی دریچه قلب می شود.

در چنین مواقعی دریچه به صورت کامل باز نشده و خونرسانی دچار اختلال خواهد شد. همچنین یکی از مشکلات دیگری که امکان دارد با تنگی دریچه قلب به وجود بیاید بازگشت خون به جهت مخالف است.

گشاد شدن دریچه قلب

یکی دیگر از بیماری های دریچه قلب در سالمندان گشاد شدن دریچه است در چنین حالتی دریچه قلب کاملاً بسته نمی شود و به سمت قلب،خون برمیگردد.

انسداد دریچه قلب

انسداد یا بسته شدن زمانی رخ می دهد که دریچه قلب به طور کامل بسته میشود و خون بدون جریان می ماند.

علت بروز بیماری دریچه قلبی در افراد

بیماری دریچه قلبی به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد، که در ادامه مطالب عواملی که باعث بروز این بیماری و یا تشدید آن می‌شوند بیان شده است:

۱. افزایش سن

یکی از دلایل به وجود آمدن بیماری دریچه قلبی افزایش سن و روند پیری است، زیرا با گذشت زمان تغییراتی در بافت دریچه قلب به وجود می آید، همچنین امکان دارد در طول زندگی افراد در دریچه‌های قلبی آنان کلسیم و چربی رسوب کند.

۲. تب روماتیسمی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به بیماری دریچه قلبی تب روماتیسمی است، که بر اثر عفونت باکتریایی درمان نشده به وجود می آید، به طور معمول عفونت باکتریایی در زمان کودکی به وجود آمده و در قلب منجر به التهاب می شود حدود ۲۰ الی ۴۰  سال بعد عوارض آن نمایان میشود.

در این کلیپ می توانید به اطلاعات دقیق تری در مورد تب روماتیسمی دست پیدا کنید.

۳. بیماری فشار خون

دلایل گوناگونی در فشار خون بالا تاثیر گذار هستند، که با گذشت زمان تاثیرات منفی بر عملکرد دریچه های قلبی می گذارد.

۴. حمله قلبی

حمله قلبی نیز تهدید کننده دریچه های قلبی می باشد.

۵. اندوکاردیت

اگر به هر علتی میکروب ها از طریق جریان خون وارد قلب شود، موجب عفونت و التهاب قلب خواهند شد، که به آن اندوکاردیت نیز گفته می شود.

۶. بیماری های مادر زادی

یکی دیگر از دلایل بروز بیماری دریچه ی قلب، بیماری های مادرزادی است، که امکان دارد در کودکی زمینه ساز بوده و با گذشت زمان در دریچه های قلب تاثیر بگذارند، اما در برخی موارد امکان دارد نوزاد با مشکلات قلبی پا به دنیا بگذارد.

 

پیشگیری از بیماری دریچه قلبی

همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین ارگان‌های بدن قلب است و سلامت انسان تحت تاثیر عملکرد صحیح قلب می باشد، به این معنا که در صورت سلامت بودن قلب سلامتی سایر اعضای بدن نیز به خطر می افتد، بنابر این باید به قلب اهمیت داده شود، که در ادامه مطالب چند مورد از روش های پیشگیری از بیماری دریچه قلبی ذکر شده است:
۱. ورزش و تحرک
۲. وزن ایده آل
۳. عدم مصرف دخانیات
۴. کاهش مصرف نمک‌ و چربی
۵. کنترل بیماری های دیابت و فشار خون

پرستار سالمند با رعایت موارد بالا می‌تواند مانع از بروز بیماری دریچه قلبی در سالمندان شود.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.