تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2021نویسنده: دسته بندی: سالمند
آیا دیابت می تواند باعث بروز بیماری های چشمی شود؟

گاهی بیماری های چشمی Diabetic eye disease با سایر مشکلات بدن به خصوص دیابت در ارتباط هستند .  در بسیاری از موارد تاری دید و مشاهده لکه های شناور از جمله علائم بیماری چشم مرتبط با دیابت است.

علل بیماری های چشمی

طبق گزارش مرکز کنترل بیماری (CDC) حدود 30.3 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند و 90 درصد از آنها دیابت نوع 2 دارند به این معنی که بدن آنها انسولین را به خوبی تحمل نمی کند و نمی تواند سطح قند خون طبیعی را حفظ کند.

علاوه بر این، از هر چهار بزرگسال در سن قبل از بازنشستگی، یک نفر (آنهایی که در اوایل 20 سالگی تا اوایل 60 سالگی خود هستند) دیابت نوع 2 دارند، اما آنها از این موضوع اطلاعی ندارند.

بنابراین، اکثر آنها وقتی برای مشکل تاری دید یا مشاهده لکه های شناور به چشم پزشک مراجعه می‌کنند از اینکه باید از نظر دیابت مورد بررسی قرار بگیرند متعجب می شوند .

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض افزایش خطر بیماری چشمی مرتبط با دیابت هستند. این بیماری ها گروهی از بیماری های چشمی مرتبط با دیابت مانند رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا دیابتی (DME) هستند . تقریباً یک سوم بیماران دیابتی  قبل از شصت سالگی دچار  آسیب چشمی دیابتی می شوند  و رتینوپاتی دیابتی علت اصلی نابینایی در این گروه سنی است.

در صورت عدم درمان، بیماری های چشمی مرتبط با دیابت می تواند باعث آسیب دائمی بینایی و حتی نابینایی شود. شناخت علائم این بیماریها مهم است – حتی اگر دیابت فردی تشخیص داده نشده باشد باز هم باید علایم بیماری های چشمی مرتبط با دیابت را بشناسد .

 

علایم بیماری های چشمی

پیشنهاد مقاله : ورزش برای درشت شدن چشم

علائم بیماری چشم مرتبط با دیابت

رتینوپاتی دیابتی باعث آسیب عروق خونی در شبکیه می شود. این بیماری در صورت عدم درمان، می تواند باعث از دست دادن بینایی شود و به DME تبدیل شود.

تقریباً 40 تا 45 درصد از بیماران مبتلا به دیابت علائم رتینوپاتی دیابتی را دارند، اگرچه بسیاری از آنها متوجه این موضوع نمی شوند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاری دید

فلوترها (مسدود کننده های بینایی سفید یا شفاف که می آیند و می روند)

مشاهده محو و کدر رنگ ها

مناطق خالی یا تاریک در میدان دید

ادم ماکولا دیابتی تجمع مایع در مرکز شبکیه یا ماکولا است. این قسمت از چشم مسئول دید واضح و توانایی دیدن رنگ ها است. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

دید تار یا موج دار در مرکز میدان دید

مشاهده لکه های شناور

رنگ ها محو یا کدر به نظر می رسند

هر دو نوع بیماری چشمی مرتبط با  دیابت قابل درمان هستند. انواع درمان و اثربخشی به شدت بیماری بستگی دارد.

تشخیص بیماری های چشمی

متخصصان معمولا از رویکرد های چند رشته‌ای برای تشخیص و درمان بیماری چشم مرتبط با دیابت استفاده می کنند . اگر علائم چشمی مرتبط با دیابت تشخیص داده شود و دیابت برای فرد تشخیص داده شد، می‌توان توصیه نمود که فرد با متخصص غدد مشورت نماید.

 

اگر فردی دارای نشانه هایی از آسیب چشم را نشان دهد اما نشانه ای از دیابت نداشته باشد  ، می توان او را به یک متخصص دیابت ارجاع نمود تا این موضوع به صورت دقیق بررسی گردد .

تیم چشم پزشکی با پزشکان غدد درون ریز  همکاری می کند تا مطمئن شود که بیمار تحت یک درمان مناسب و همه جانبه قرار گرفته است .

 

گزینه های درمانی برای بیماری چشم دیابتی

چشم پزشک برای تجویز یک برنامه درمانی بهینه شرایط بیمار را در نظر خواهد گرفت . دو نوع از رایج ترین استراتژی ها برای مدیریت بیماری چشم مرتبط با دیابت شامل کنترل دیابت و مداخلات پزشک است.

پیشنهاد مقاله : معرفی ساختار چشم و اختلالات مربوط به بینایی افراد

کنترل دیابت :

متخصصان سه مرحله کلیدی را برای کنترل دیابت توصیه می کنند:

 

انتخاب سبک زندگی سالم داشته باشید. فعالیت بدنی، مانند پیاده روی یا انجام یوگا، باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد. تغذیه از یک رژیم غذایی سالم‌تر که شامل فیبر بیشتر است، مانند لوبیا، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل و کربوهیدرات کمتر را در اولویت قرار دهید.

مراقب سطح قند خون خود باشید. با پزشک خود بررسی کنید که هر چند وقت یکبار لازم است قند خون را کنترل و ثبت کنید. آزمایش مرتب سطح A1C (درصد قند خون متصل به پروتئین خاصی که به خون اکسیژن می‌دهد) می‌تواند به شما کمک کند در مسیر درستی بمانید.

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. گاهی اوقات فشار خون یا داروهای کلسترول می تواند بر قند خون  تأثیر بگذارد. مهم است که این داروها را طبق دستور مصرف کنید و در صورت افزایش بیش از حد قند، با پزشک خود برای تنظیم دوز مصرف کنید.

داروی چشمی

درمان بیماری های چشمی

در طول ویزیت های منظم در مطب، چشم پزشک می تواند داروها را مستقیماً داخل چشم تجویز کند. درمان ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (anti-VEGF) یک درمان دارویی رایج برای کاهش تورم شبکیه و مهار رشد عروق خونی در شبکیه است.

گزینه دیگر داروهای کورتیکواستروئیدی است که می تواند التهاب ناشی از رتینوپاتی دیابتی را کاهش دهد.

 

جراحی چشم

برای برخی از بیماران، جراحی کم تهاجم می تواند به کند کردن پیشرفت بیماری چشم دیابتی کمک کند. روش‌های جراحی لیزری می‌توانند رگ‌های خونی را کوچک یا مسدود کنند تا تورم کاهش یابد.

 

هنگامی که مایع و خون از رگ های خونی نشت کند  چشم پزشک می تواند مایع زجاجیه ژل مانند را با سالین یا ماده استریل دیگری جایگزین کند که به درمان شناورهای چشم و سایر علائم مرتبط با دیابت کمک می کند.

هنگام مدیریت بیماری چشم مرتبط با دیابت، مهم است که قبل از شروع علائم، میزان بینایی کنترل شود. حتی اگر دیابت نوع 2 برای فرد تشخیص داده نشده است، در صورت بروز مشکلات بینایی از معاینه چشم کوتاهی نکنید. بزرگسالان قبل از بازنشستگی می توانند با مراقبت های پیشگیرانه خطر ابتلا به بیماری چشم مرتبط با دیابت را تا حد زیادی کاهش دهند.

 

 

شرکت پرستاری پرستار اول  با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.