تاریخ انتشار: اکتبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
علائم سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان، یکی از انواع سرطان است که در خانم ها بروز پیدا می کند. تعداد بالای مبتلایان به این سرطان باعث شده که ماه سپتامبر به عنوان ماه آگاهی از این بیماری شناخته شود.

این نام گذاری به جهت آگاهی زنان از این سرطان شایع انجام شده تا بانوان اقدامات پیشگیری و درمان مناسب را همواره انجام دهند.

آشنایی با بیماری سرطان تخمدان

به طور کلی، این نوع سرطان زمانی بروز می دهد که رشد سلول های سرطانی در تخمدان اتفاق بیفتد. سلول های سرطانی سرعت تکثیر بالایی داشته و به همین جهت است که این سلول ها به سایر بافت های بدن نیز حمله می کنند و موجب از بین رفتن آن ها می شوند.

در بدن زنان، دو تخمدان وجود دارد. تخمدان ها در دو طرف اندام رحم واقع شده اند. اندازه تخمدان زنان چیزی در حدود اندازه یک بادام می باشد.

وظیفه تخمدان در بدن، تولید هورمون زنانه استروژن و پروژسترون می باشد.

سرطان تخمدان، مانند سایر سرطان ها مراحل مختلفی دارد. نحوه درمان در هر یک از این مراحل نیز متناسب با آن مرحله انجام می گیرد.

بیماری سرطان تخمدان

بررس دقیق علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نیز مانند بسیاری از بیماری ها، علائم متفاوتی ممکن است در افراد مختلف داشته باشد. همچنین زمانی که این سرطان برای بار اول بروز پیدا می کند، احتمال دارد که علائم خاصی را در پی نداشته باشد.

همچنین هنگام بروز این نوع سرطان، احتمال اشتباه گرفتن علائم آن با سایر بیماری ها نیز می باشد.

به طور کلی علائم این سرطان شامل مواردی نظیر، نفخ و یا تورم در شکم، حس سیری مدت کوتاهی پس از صرف غذا، کم شدن وزن، احساس ناراحتی در نواحی لگن، احساس خستگی، درد کمر، عملکرد بد روده و بروز مواردی نظیر یبوست و همچنین ادرار مکرر می باشد.

لازم به ذکر است که اگر موارد مذکور را مشاهده کردید، توصیه می شود حتما علائم خود را با پزشک در میان گذاشته و در صورت نیاز، اقدام به انجام آزمایش های مربوطه نمایید.

موارد مذکور، علائم کلی سرطان تخمدان بودند. به طور کلی علائم این سرطان را در دو مرحله می توان مورد بررسی قرار داد. علائم اولیه سرطان تخمدان و علائم ثانویه آن گروه علائم این بیماری هستند.

علائم اولیه سرطان تخمدان

زمانی که سرطان در مراحل اولیه باشد، علائم آن ممکن است با علائم سرطان تخمدان پیشرفته متفاوت باشد. به همین جهت علائم اولیه این سرطان را جداگانه با علائم ثانویه آن عنوان کرده ایم.

علائم اولیه این سرطان شامل علامت هایی نظیر درد ناحیه لگن، بخش پایینی شکم و یا اندام های تحتانی، درد کمر، ورم شکم یا نفخ آن، احساس سوزش سر دل یا سو هاضمه، حس سیری در مدت زمان کم بعد از صرف غذا می باشد.

همچنین ادرار مکرر و فوریت های ادراری، احساس درد هنگام مراقبت و همچنین مشکلات روده نظیر یبوست نیز از علائم اولیه این سرطان می باشند.

علائم سرطان تخمدان پیشرفته

زمانی که سرطان تخمدان وارد مرحله پیشرفته می شود، علائم دیگری نیز ممکن است فرد احساس کند.

از جمله علائم سرطان تخمدان پیشرفته می توان به حالت تهوع، کم شدن وزن، تنگی نفس، احساس خستگی و بی اشتهایی اشاره کرد.

شایع ترین علائم این سرطان کدام اند؟

به طور کلی، علائم این بیماری در هر مرحله متفاوت است. اما برخی از علائم آن، جزو شایع ترین و اصلی ترین علامت های آن به شمار می روند.

نفخ از جمله شایع ترین علائم این بیماری است. درد های شکمی و لگنی، حس سیری و ادرار مکرر، از جمله اصلی ترین علائم این بیماری در زنان می باشد.

علائم مشترک سرطان تخمدان و رحم

سرطان تخمدان و رحم دو نوع سرطان شایع در بانوان هستند. برخی از علائم این دو بیماری با یک دیگر مشترک می باشد. از جمله این علائم مشترک می توان به درد های ناحیه لگن، تکرر ادرار، درد زمان مراقبت، بی اشتها شدن فرد، احساس ضروری بودن ادرار اشاره داشت.

برای تشخیص دقیق هر یک از سرطان ها، نیاز به بررسی پزشک و انجام آزمایش می باشد.

انواع سرطان های تخمدان کدام اند؟

سرطان تخمدان، انواع مختلفی دارد. این سرطان ها، بر اساس نوع سلول و محل درگیری تعیین می شوند.

انواع سرطان های تخمدان عبارتند از:

  • تومور های اپیتلیال
  • تومور استروما
  • تومور سلول های جنینی
جمع بندی

علائم سرطان تخمدان می تواند علامت خطری برای این بیماری باشد. به همین جهت تشخیص به موقع و آغاز درمان، در بهبود این سرطان اهمیت ویژه ای دارد.

شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارت است از: نفخ، درد لگن و شکم، حس سیری، تکرر ادرار و حس ضروری بودن ادرار.

بروز سرطان تخمدان بسته نوع سرطان و مرحله آن، ممکن است نیاز به پرستاری از فرد مبتلا را داشته باشد.

موسسه پرستاری پرستار اول، امکان اعزام پرستار در منزل و پرستار بیمار را مهیا کرده است. متقاضیان می توانند از طریق این موسسه درخواست خدمات پرستاری خود را ثبت نمایند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.