تاریخ انتشار: نوامبر 21, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
نوار قلب بیمار دچار نقص عضو چگونه انجام می شود؟

نوار قلب بیمار دچار نقص عضو به نحوی گرفته می ‌شود که لید به نزدیک ترین قسمت اندام متصل می گردد. به عبارت دیگر کسانی که دارای نقص عضو بوده و از داشتن اندام هایی نظیر دست و پا محروم هستند نیز شرایط لازم برای گرفتن نوار قلب را دارند. منتهی برای گرفتن نوار قلب این دسته از افراد لید به نزدیک ‌ترین قسمت اندام متصل می شود. اگر تمایل دارید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید پیشنهاد می کنیم چند تا مطلب همراه ما باشید.

نوار قلب بیمار دچار نقص عضو چگونه انجام می شود؟

نوار قلب چیست؟

قبل از آن که شرح دهیم نوار قلبی بیمار دچار نقص عضو چگونه انجام می شود؟ لازم است ابتدا توضیح مختصری در رابطه با تعریف نوار قلب ارائه دهیم. نوار قلب یا به اصطلاح علمی تر الکتروکاردیوگرام شامل نموداری می باشد که فعالیت الکتریکی ضربان قلب و همچنین ریتم ضربان های متوالی قلب را نشان می دهد. برای گرفتن نوار قلب از انقباضات گره سینوسی و دهلیزی کمک گرفته می شود.

گرفتن نوار قلب چگونه است؟

گرفتن نوار قلب بسیار راحت است و می ‌توان از آن به عنوان ابتدایی ترین مهارت ها یاد کرد. به نحوی که حتی پرستار بیمار می تواند اقدام به گرفتن نوار قلب کند.

اما خواندن نوار قلب و اطلاع از وضعیت بیمار فقط در صلاحیت پزشکان قلب و عروق است. پزشکان با مشاهده نوار قلب می توانند به اطلاعات ارزشمندی در رابطه با وضعیت قلب دست یابند. از این رو لازم است که پرستاران در گرفتن نوار قلب به شکل صحیح دقت عمل بالایی داشته باشند. زیرا هرگونه اشتباه در گرفتن نوار قلب می تواند منجر به تشخیص اشتباه وضعیت سلامت قلب بیمار شود.

پرستار سالمند یا پرستار بیمار برای گرفتن نوار قلب، الکترود را با چسب به پوسته قفسه سینه بیمار متصل می کند. مردانی که بر روی سینه خود مو دارند باید قبل از اقدام به گرفتن نوار قلب موهای روی سینه خود را بتراشند. زیرا وجود مو در قفسه سینه روند گرفتن نوار قلب را مختل می ‌کند.

برای گرفتن نوار قلب بیمار باید به صورت مستقیم و رو به بالا دراز بکشد. سپس با قرار گرفتن پد الکترود روی قفسه سینه رایانه متصل به بدنه الکترود از طریق اتصالات وضعیت ضربان قلب بیمار را بر روی کاغذ به ثبت می ‌رساند.

نوار قلب بیمار دچار نقص عضو چگونه انجام می شود؟

نوار قلبی بیمار دچار نقص عضو چگونه گرفته می شود؟

گرفتن نوار قلب بیماران نقص عضو یا بیمارانی که به دلایل مختلفی دست یا پای خود را از دست داده ‌اند یا آن هوایی که دارای عضو گچ گرفته هستند نسبت به افراد عادی متفاوت است. در این دسته از افراد لید به نزدیک ‌ترین قسمت اندام متصل می ‌شود. همچنین در نقاطی بدن که ضخامت بالایی دارد از الکترودهای لید سینه ای برای گرفتن لید دست یا پا استفاده می شود. به عبارت دیگر برای گرفتن نوار قلب بیماران نقص عضو باید سیم مربوط به دست یا پا را به یک پوار پوست متصل کرد.

لازم به ذکر است در بیمارانی که به دلیل سرما دچار لرزش یا به دلیل مشکلات عصبی دچار تشنج می شوند نوار قلب با پارازیت های زیادی به همراه خواهد بود. به همین دلیل برای کاهش پارازیت های ناشی از شرایط موجود باید لید را به قسمت پروگزیمال دست یا پا متصل کرد. انتخاب بخشی از دست یا پا که به قلب نزدیک تر باشد در چنین شرایطی نتیجه قابل اطمینان تری در پی دارد.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ارائه شده می‌ توان نتیجه گرفت که گرفتن نوار قلب بیماران نقص عضو در مقایسه با افراد عادی اندکی متفاوت تر است. به عنوان مثال بیمارانی که به دلایل مختلفی دست و پای خود را از دست داده‌اند و یا آنکه دست و پای آنها گچ گرفته شده است برای گرفتن نوار قلب باید، لید به نزدیک ترین قسمت اندام متصل باشد.

به طورکلی گرفتن نوار قلب فرایند چندان پیچیده و دشواری نیست. اما انجام صحیح آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس پرستاران و تکنسین هایی که انجام این کار را بر عهده دارند باید در انجام وظیفه محوله دقت کافی به خرج بدهند. زیرا پزشک متخصص در حوزه قلب و عروق با مشاهده نوار قلب می تواند اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با وضعیت قلب افراد به دست بیاورد. بنابراین بروز هرگونه اشتباه در گرفتن نوار قلب می تواند در تشخیص پزشک را دچار اشتباه کند و در نتیجه سلامت افراد را به خطر بیندازد.

شما در این مطلب با این مسئله که نوار قلب بیمار دچار نقص عضو چگونه انجام می شود؟ آشنا شدید؛ در صورتیکه نیاز به ارائه خدمات پرستاری، اعزام پرستار و یا استخدام پرستار کودک، پرستار بیمار، پرستار سالمند و پرستار در منزل دارید می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول نسبت به این موضوع اقدام کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.