تاریخ انتشار: نوامبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
چگونه می توان درد دست را درمان کرد؟

مقدمه آیا میدانید علت دست درد چیست؟  چگونه می توان دست درد را درمان کرد؟ دست درد به دلایل متفاوتی در افراد بروز می کند، که امکان دارد از انگشت تا ساعد ادامه دار باشد، به طور معمول دست درد در افراد موجب کاهش کیفیت زندگی آنان می شود.

بنابراین باید از روش‌های درمانی مناسب استفاده کرد، تا هر چه سریعتر درد آن ها درمان شود، در صورتی که خانواده ها وقت کافی برای نگهداری از بیماران مبتلا به دست درد  را ندارند.

می توانند به موسسه پرستاری، پرستاری اول مراجعه کرده و پرستار بیمار در منزل را استخدام کنند. این افراد می توانند با بهره گیری از اطلاعات خود بهترین خدمات را ارائه دهند، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه علت درد دست و چگونگی درمان آن را به دست بیاورید‌.

چگونه می توان درد دست را درمان کرد؟

ابتلا به بعضی از بیماریها یا ورود آسیب به دست امکان دارد، در اعضای مختلف دست درد را به وجود بیاورد، دست ها دارای ساختار گوناگونی هستند، که در پی عملکرد این ساختارها، افراد قادر به انجام فعالیت های متفاوتی هستند.

اگر در دست درد به وجود بیاید، توانایی فرد در انجام فعالیت مختل شده و فرد در شرایط سختی قرار می گیرد، در ادامه مطالب برخی از دلایل درد در دست ذکر شده است:

آسیب رسیدن به دست ها چگونه است؟

در پی ورود آسیب به دست درد، تورم و کبودی به وجود می آید. به طور معمول آسیب به دلیل ورزش یا فعالیت های دیگر وارد می‌شود، که علائمی مانند کبودی، ورم، التهاب و درد را به همراه دارد، در برخی مواقع برای درمان آسیب وارد به دست می توان از روش های زیر استفاده کرد:

استراحت

برای درمان آسیب وارده به دست باید به آن استراحت داده شود و از انجام فعالیتی که سبب آسیب شده است پرهیز کرد.

کمپرس یخ

برای کاهش درد می توان یخ را به طور روزانه به مدت ۲۰ دقیقه روی محل درد قرار داد، لازم به ذکر است که هرگز نباید یخ به صورت مستقیم روی پوست قرار داده شود.

بانداژ

بانداژ دست ها چگونه است؟

یکی دیگر از روش های کاهش درد دست محکم بستن دست با استفاده از بانداژ است.

بالا نگه داشتن نواحی آسیب دیده

جهت کاهش تورم در زمان استراحت باید نواحی آسیب‌دیده دست را بالاتر از قلب قرار داد.

شکستگی

دست انسان دارای ۵ استخوان بلند است که این استخوان ها باعث اتصال استخوان انگشتان به مچ دست می شود، هنگام ورود ضربه به دست احتمال شکستگی یک یا چند استخوان وجود دارد، جهت درمان شکستگی دست از روش های درمانی غیر از جراحی می توان استفاده کرد، به طور معمول پزشک محل شکسته شده را به وسیله آتل یا گچ درمان خواهد کرد، در صورت شکستگی های جدی امکان دارد جراحی تجویز شود.

حرکات تکراری

برخی مواقع به دلیل انجام حرکات تکراری درد دست رخ می دهد، اگر افراد فعالیت های تکراری را با شدت بالا انجام دهند یا دست خود را به مدت زمان طولانی در موقعیت های نامناسب قرار دهند، در دست آنها درد بروز می کند، که علائمی مانند گرفتگی، درد، گزگز، بی حسی و ضعف به همراه دارد، برخی از روش‌های درمان ناشی از فعالیت های تکراری عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم
  • انجام فیزیوتراپی
  • مصرف داروهای تسکین دهنده مثل استامینوفن
  • متوقف کردن فعالیت ای که موجب آسیب شده است.
  • شناسایی علت و اصلاح آن جهت کاهش حرکات تکراری

پدیده ی رینود

این پدیده زمانی به وجود می آید رگهای خونی انگشت دست و پا به طور موقت باریک شود، که علائمی مانند سفید شدن، بی حسی، سرد بودن را به همراه دارد. این عارضه به طور معمول به علت قرار گرفتن در دمای سرد یا استرس به وجود می آید.

تاکنون پزشکان علت پدیده رینود را شناسایی نکرده اند، افراد مبتلا به این بیماری می توانند با گرم نگه داشتن دست خود درد دست را کاهش دهند.

آرتروز

آرتروز که باعث آسیب به غضروف می شود، درد، تورم و سفتی مفاصل را به همراه دارد، به طور معمول آرتروز موجب از بین رفتن غضروف محافظت کننده مفصل می شود.

در پی از بین رفتن غضروف استخوان ها دچار ساییدگی شده و در ساییدگی را به همراه دارد، یکی دیگر از انواع آرتروز، آرتریت روماتوئید است، که به علت خود ایمنی بدن رخ می‌دهد، و علائمی مانند کاهش دامنه حرکت، درد و ورم را به همراه دارد. برای درمان این بیماری می توان از عمل جراحی، فیزیوتراپی، طب سوزنی و کاهش وزن استفاده کرد.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.