تاریخ انتشار: دسامبر 8, 2018نویسنده: دسته بندی: سالمند
مراقبت از سالمند

مراقبت از سالمندان چیست؟

مراقبت از سالمندان، اغلب به عنوان مراقبت های تخصصی نامیده می شود، در واقع مراقبت از سالمند را می توان مراقبت های ویژه ای دانست که برای پاسخگویی به نیازها ی سالمندان در مراحل و مکان های مختلف طراحی شده است. به همین دلیل، مراقبت از سالمند یک اصطلاح نسبتا گسترده می باشد، زیرا که شامل مراقبت از سالمند در تمام وجوه زندگی می باشد به مانند مراقبت های پزشکی؛ مراقب ها در منزل مثل کمک در راه رفتن؛خوابیدن؛ نشستن و یا کمک در امور منزل به مانند غذا درست کردن و یا نظافت شخصی مانند کمک در حمام کردن و … .

لازم به ذکر است که نمی توان فقط پیری و سالمندی را  به خودی خود دلیلی برای در نظر گرفتن مراقبت های سالمندان دانست، معمولا آن چیزی که سبب می شود تا نیاز به مراقبت از سالمند احساس شود بیماری های مختلف و محدودیت های فیزیکی می باشد که همراه با پیری است.

مراقبت از سالمند

آیا مراقبت از سالمند ضروری است؟

اگر به عنوان پرستار سالمند مشغول به کار هستید احتمالا متوجه شده اید که بسیاری از سالمندان نیاز به مراقب به معنی خاص ندارند. ممکن است سالمندان بیشتر به فردی نیاز داشته باشند که در امور روزانه منزل به آن ها کمک کند. برای همین نمی توان مراقبت های سالمندان را به عنوان  امری مطلق در نظر گرفت. در واقع، بعضی از سالمندان هرگز نیازی به مراقبت های تخصصی بالینی ندارند. با این حال، همان طور که ذکر گردید مراقبت از سالمندان اغلب در زمان هایی متفاوت احساس می گردد که عبارتند از پخت و پز، تمیز کردن، خرید، پانسمان، حمام کردن، رانندگی، و … .

در بسیاری از خانواده ها افت شاخص های سلامتی در سالمندان اغلب انگیزه ای برای استخدام پرستار سالمند در منزل باشد. زیرا که اطرافیان سالمند کاهش و افت توانایی های سالمند را که قبلا می توانسته است به صورت مستقل فعالیت های روزانه را انجام دهد احساس می کنند.

به عنوان مثال، می توان فرد سالخورده ای را مثال زد که افت تدریجی در توانایی های خود داشته است. این می تواند به این معنا باشد که فردی که زمانی به یاد داشته است که در زمان های مشخصی مصرف دارو داشته باشد برایش به یادآوردن این نکته سخت می شود و به مرور زمان فراموش می کند. یا افت بینایی که ممکن است به صورت ناگهانی هم اتفاق بیفتید نمی تواند  به این معنا باشد که سالمند شما به تدریج دیگر نمی تواند به تنهایی و به راحتی در خیابان یا خارج از منزل تردد کند. یا آرتریت پیشرفته ممکن است به این معنی باشد  که او بدون کمک دیگر قادر نیست به تنهایی در حمام برود و دوش بگیرد.

در زمان هایی هم ممکن است نیاز به مراقب از سالمند داشتن را به صورت آنی احساس کنید به مانند زمانی که سالمند دچار سکته مغزی یا قلبی می گردد و یا دچار شکستگی می شود که هر کدام از آن ها می تواند عواقب شناختی و فیزیکی خاص خود را داشته باشد. و این عوامل در واقع سبب می شود که سالمند نتواند به تنهایی زندگی مستقلی داشته باشد و برای ادامه زندگی عادی خود نیاز به کمک و همراهی دارد.

لازم است بدانید که اعضای خانواده یا پزشک معمولا برای اولین بار نیاز به مراقبت از سالمند را تشخیص می دهند. با این حال، این که سالمند شما به چه نوع مراقبت هایی نیاز دارد تا حد زیادی بستگی به نوع شرایط سلامتی؛ جسمی؛شدت شرایط و کمبودهای ناشی از آن. در سالمند شما دارد.

لازم است که به طور ممتد و مداوم خانواده سالمند؛ مراقب سالمند و همچنین تیم پزشکی به صورت ممتد با یکدیگر در ارتباط باشند تا بتوانند در مورد هر گونه تغییراتی که در سلامت جسمی و روانی سالمند ایجاد می شود بهترین مداخله را داشته باشند.

مراقبت از سالمند

علائم هشدار برای مراقبت از سالمند:

  1. مشکلات فیزیکی
  2. مشکل در راه رفتن روزانه
  3. مشکلاتی که برای حواس ممکن است به وجود آید به مانند (از دست دادن یا کاهش شنوایی، دیدن، بوییدن)
  4. مشکلات مزمن در سلامتی (دیابت، بیماری قلبی، آرتریت)
  5. محدودیت های فیزیکی موقت یا دائمی
  6. مشکلات شناختی
  7. گیجی
  8. از دست دادن حافظه
  9. مشکلات توجه
  10. فراموش کردن
  11. مشکلات زبان
  12. کم خونی
  13. مشکلات عاطفی
  14. افسردگی
  15. گریز از اجتماع
  16. تنهایی
  17. تغییرات شخصیت (تحریک پذیر، عصبانی، خجالتی، و غیره)
  18. از دست دادن علاقه به فعالیت ها
  19. مشکلات فیزیکی

 

مشکلات سلامتی مزمن در سالمندان اغلب وابسته به سن هستند یعنی با توجه به تغییرات سنی که در سالمند اتفاق می افتد بر میزان مشکلات جسمی او هم افزوده می گردد. فعالیت هایی را قبلا به راحتی می توانستند انجام دهند دیگر به تنهایی قادر نیستند انجام دهند. در واقع می توان گفت که بدن آن ها  شکننده تر، سخت تر شده و هم چنین مقاومت خود را از دست داده است. لازم به تذکر است که بیماری های مزمن خود ممکن است موجب بیماری های ثانویه ی دیگر و  یا شروع بیماری های جدیدی شود.

پرستاری از سالمندمشکلات فیزیکی و جسمی در سالمندان:

اختلالات فیزیکی مرتبط با بیماری در سالمندان ممکن است به راحتی قابل تشخیص باشند و یا ممکن است نیاز به بررسی دقیق تر داشته باشد. به عنوان مثال، افراد سالخورده مبتلا به گلوکوم ممکن است در ظاهر سالم باشند اما از بین رفتن دیدشان ممکن است منجر به حوادث و سقوط آن ها شود که البته به طور یقین بر سلامت و رفاه آن ها تأثیر می گذارد.

فقط به این دلیل که سالمند شما از نظر ظاهری و فیزیکی مشکلی ندارد نمی تواند به معنای این باشد که او  نیاز به مراقبت تخصصی لازم ندارد؛ بنابراین یک معاینه کامل فیزیکی (از جمله بینایی و شنوایی) به صورت منظم بخش مهمی از یک برنامه کلی سلامت در سالمندان باید باشد.

مشکلات شناختی در سالمندان:

مشکلات شناختی حتی در خفیف ترین شکل نیز می تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای سالمند گردد.

برخی از مشکلات شناختی می تواند توانایی سالمند را برای زندگی مستقل تحت تاثیر قرار دهد یعنی دیگر نمی توانید انتظار داشته باشید که  سالمند شما زندگی راحت و مستقل داشته باشد. مشکلات شناختی شامل موار زیر می گردد:

  1. مشکلات حافظه
  2. مشکل زبان
  3. مشکل در قضاوت
  4.  مشکل در تنظیم احساسات و عواطف

ممکن است خانواده تصور کند که مثلا سالمندی که به بیماری زوال عقل خفیف مبتلا شده است دیگر نیازی به مراقب سالمند آلزایمر ندارد  یا نیازی نیست که با موسسه پرستاری در ارتباط باشید اما آن چیزی که از همه مهم تر است که بدانید این مسله است که هر نوع زوال عقلی حتما پیشرونده خواهد بود و این خود سبب از دست دادن سایر توانایی هایی خواهد شد که برای زندگی مستقل سالمند به آن نیاز دارد.

مشکلات عاطفی؛ کاهش میزان سلامتی، از دست دادن همسر، عدم توانایی انجام کارهایی لذت بخش یا احساس ناراحتی می تواند جزیی از مسائلی باشد که ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای سالمندان شما گردد.

مشکلات عاطفی همچنین ممکن است به شیوه ای متفاوت نیز ظاهر شوند. به عنوان مثال، عزیزان شما ممکن است علاقه به امور اجتماعی را از دست بدهند؛ خجالتی یا تحریک پذیر شوند یا حتی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.