تاریخ انتشار: نوامبر 21, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری
علائم بیماری سل، علل و روش‌های درمان آن

علائم بیماری سل، علل و روش‌ های درمان آن موضوع اصلی این مطلب است. به عبارت دیگر در این مطلب از موسسه پرستاری پرستار اول تصمیم داریم در رابطه با علائم بیماری سل روش های درمان و همچنین علل بروز این بیماری اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در صورتی که شما نیز درصدد کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید می‌ توانید تا انتهای مطلب به همراهی خود با ما ادامه دهید.

بیماری سل چیست؟

بیماری سل یک بیماری عفونی است که معمولاً زمانی که میکروب سل وارد بدن انسان می شود سیستم تنفسی آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری سل یک بیماری خطرناک است که در بین بیماری های عفونی مرگبار به عنوان دومین بیماری مرگبار در دنیا شناخته شده است. بنابراین می ‌توان گفت که بیماری سل یک نوع بیماری عفونی تنفسی خطرناک است که داشتن اطلاعات لازم در رابطه با روش های پیشگیری از ابتلا به آن بسیار حائز اهمیت بوده و نقش موثری در حفظ جان انسان ‌ها دارند.

بیماری سل حد و مرز خاصی ندارد و همه افراد در هر رده سنی و در هر نقطه دنیا که باشند احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. منتهی احتمال ابتلا به بیماری در کشورهایی که دارای سیستم بهداشتی ضعیفی هستند و هم‌چنین در کشورهای در حال توسعه و جوانان نسبت به سایر افراد بیشتر است.

پیشنهاد مقاله : بررسی بیمار سل، دلایل ابتلا و علائم آن

روش های درمان بیماری سل چیست؟

هنگامی که فرد مبتلا به سل با علائم آن مواجه می ‌شود حتما باید به دکتر مراجعه کند. در حال حاضر برای درمان بیماری یک سری داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها وجود دارد.

روش های درمان بیماری سل

برای درمان بیماری سل یک سری داروهایی نظیر آنتی بیوتیک وجود دارد.

البته ممکن است کسانی که به سل مقاوم مبتلا هستند با مصرف آنتی بیوتیک خوب نشوند زیرا میکروب سل در برابر برخی از داروها مقاومت می کنند. به این ترتیب دیگر آنتی بیوتیک قادر به کشتن باکتری سل مقاوم نخواهد بود. از این‌رو سل مقاوم فقط زمانی قابل درمان است که از داروهای خاص سل استفاده شود.

اما متاسفانه داروهای مخصوص بیماری سل به آسانی در دسترس همه مردم دنیا قرار ندارند.

برای مراقبت از بیمار سلی بهتر است از موسسه پرستاری، درخواست پرستار کرد. زیرا این بیماری واگیردار است و ممکن است افراد عادی در حین مراقبت از بیمار نیز مبتلا شوند. اما اعزام پرستار به دلیل تجربه بالای پرستار شرایط مراقبت از بیمار را ایمن تر می کند.

پیشنهاد مقاله : پرستاری بیمار آسمی PK نگهداری از بیمار مبتلا به آسم مراقبت های بیمار آسمی

علائم بیماری سل چیست؟

همانطور که در مطلب قبلی گفتیم بیماری سل یک بیماری عفونی و تنفسی است. از این رو یکی از بارزترین نشانه های آن سرفه و مشکلات تنفسی می باشد.

علاوه بر صرفه این بیماری با علائم دیگری نظیر تب، تعریق شبانه، کاهش اشتها و وزن نیز به همراه است. بیماری سل جزو بیماری های واگیردار یا مسری است و یک فرد می ‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را در یک سال به این بیماری آلوده کند. همچنین باکتری هایی که عامل ایجاد بیماری سل هستند از طریق هوا نیز قابل انتقال می باشند‌.

بیماری سل دارای چند نوع است؟

باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل اصلی ایجاد بیماری سل است و هنگامی که وارد بدن انسان می شود ریه‌ها را درگیر کرده و به نوعی افراد را بیمار می کند.

انواع بیماری سل

توبرکلوزیس عامل اصلی ایجاد بیماری سل است و پس از ورود ریه‌ها را درگیر می‌کند.

به طور کلی بیماری سل منجر به ایجاد دو نوع عفونت در بدن می ‌شود. از این رو می ‌توان گفت که بیماری سل دارای دو نوع پنهان و فعال است.

پیشنهاد مقاله : تب مالت(بروسلوزیس)چیست؟ علائم و عوارض تب مالت

  • بیماری سل پنهان

بیماری سل فعال نوعی از بیماری سل است که علی‌رغم ورود باکتری به بدن انسان موفق به فعالیت نمی شود. از این رو سل پنهان با هیچ نشانه ای به همراه نیست.  حتی قابل انتقال به دیگران نیز نمی باشد. البته ناگفته نماند که ممکن است تحت شرایط خاصی سل پنهان به سل فعال تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است که حدود یک سوم از مردم دنیا به سل پنهان مبتلا هستند. در حالی که تنها ۱۰ درصد از موارد سل پنهان به سل فعال تبدیل می شود.

  • بیماری سل فعال

در بیماری سل فعال برخلاف بیماری سل نهان هنگامی که باکتری عامل سل وارد بدن انسان می شود فعالیت خود را نیز آغاز می‌ کند. این نوع سل قابل سرایت بوده و با یک سری علائم و نشانه‌هایی به همراه است.

نتیجه گیری

طی توضیحات ارائه شده علائم بیماری سل، علل و روش‌های درمان آن عنوان شده است. سل به دلیل ورود یک میکرو ایجاد می شود. با ورود میکروب عامل سل به بدن انسان ممکن است این بیماری به صورت نهان و آشکار خود را نشان دهد بهترین و منطقی ترین راهکار برای درمان بیماری سل مراجعه به پزشک و دریافت داروی مخصوص به سل است. البته دریافت داروهای مخصوص سل بیشتر زمانی حائز اهمیت است که نوع بیماری از نوع فعال باشد.

شما در این مطلب با علائم بیماری سل، علل و روش‌های درمان آن آشنا شدید؛ در صورتیکه نیاز به ارائه خدمات پرستاری، اعزام پرستار و یا استخدام پرستار کودک، پرستار بیمار، پرستار سالمند و پرستار در منزل دارید می توانید از موسسه پرستاری پرستار اول نسبت به این موضوع اقدام کنید.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.