تاریخ انتشار: نوامبر 5, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, کودک
سرخجه در کودکان + علایم سرخجه در کودکان و خطرات آن

سرخجه در کودکان

سرخجه در کودکان یک بیماری تنفسی خفیف در میان کودکان دبستانی است . مدت این بیماری ویروسی مسری سه روز است که یکی از علایم بارز آن خارش پوست است.

شباهت و تفاوت سرخجه و سرخک

شباهت و تفاوت سرخجه در کودکان و سرخک

سرخجه و سرخک دو بیماری کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و شباهت بین این دو بیماری این است که ویروس سرخجه با سرخک متفاوت است؛ اگرچه در هر دو بیماری جوش قرمز مشاهده میشود. واکسن بیماری سرخجه قبل از رسیدن به دوران مدرسه در دو نوبت تزریق میشود که به نحو بسیار موثری میتواند از ابتلای به این بیماری جلوگیری کند.

واکسیناسیون بیماری سرخک هم یک دوز است و  واکسیناسیون به موقع میتواند سهم مهمی در پیشگیری از بیماری داشته باشد.

علت سرخجه در کودکان

علت سرخجه در کودکان، عامل ویروسی است که از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. این ویروس از طریق عطسه و سرفه و یا ترشحات تنفسی آلوده قابل انتقال است و همچنین از طریق جریان خون مادر باردار ، این بیماری میتواند به کودک منتقل شود.

همچنین انتقال بیماری سرخجه در کودکان از طریق مادران باردار میتواند منجر  به ابتلای کودک به سندورم سرخجه مادرزادی شود که عواقب بسیار خطرناکی را میتاند برای کودک داشته باشد و این سندروم میتواند منجر به اختلال رشد کودک شود که شامل ناتوانی ذهنی، ناشنوایی، مشکل کبدی، نقص قلب و چشم، مشکلات مغز استخوان و طحال شوند.

پیشنهاد مقاله : دلایل و نشانه های تب و پرستاری از کودک در هنگام آن

علامت های سرخجه در کودکان

از جمله علایم سرخجه در کودکان میتوان به یک دو تا دو روز تب خفیف، حساسیت و تورم غدد لنفاوی پشت گوش یا گردن اشاره کرد.سپس بثورات از ناحیه صورت شروع میشود و به سمت پایین گسترش می یابد و با انتشار بثورات به سایر نواحی بدن، اثرات آن از روی صورت پاک خواهد شد.

بثورات پوستی در اغلب اوقات اولین نشانه سرخجه در کودکان است که میتواند بسیار شبیه به سایر بثورات پوستی به نظر برسد  و به شکل لکه های صورتی و یا قرمز روشن روی پوست صورت نمایان شوند. همچنین این لکه ها میتوانند با یکدیگر ادغام شده و لکه پوستی بزرگتربی را به وجود بیاورند. همچنین جای این لکه ها خارش دار بوده و امکان دارد تا سه روز ادامه دار باشد. همچنین با ناپدید شدن بثورات، پوست محل آسیب دیده ناشی از بثورات نیز با پوسته های ریز پوشانده میشود.

علایم سرخجه در بزرگسالان

علایم سرخجه در بزرگسالان

سایر علایم سرخجه مانند از دست دادن اشتها، سردرد، گرفتگی و آبریزش بینی، التهاب چشم( دوران نوجوانی و بزرگسالی) و درد و تورم مفاصل به ویژه در زنان جوان است. البته اکثریت افراد مبتلا به سرخجه یا علامتی ندارند و یا علائم آن کم است.

شایع ترین علایم سرخجه در بزرگسالان،  ایجاد نوع خفیف آرتروز است که معمولا خود به خود از بین میرود.

روش تشخیص سرخجه در کودکان

بیماری سرخجه میتواند به بعضی بیماری ها مثل سرخک، مخملک و سایر عفونت های پوشتی شبیه باشد. تنها راه تشخیص این بیماری، مراجعه به پزشک است تا با بررسی دقیق تر علایم بالینی مشخص شود که آیا کودک به بیماری سرخجه مبتلاست و سایر بیماری های عفونی دو عارضه های پوستی دیگر.

در موارد حاد نیز میتوان بیماری را با کمک آزمایشگاه تشخیص داد و آزمایش آن به این صورت  است که مسئول آزمایشگاه، آنتی بادی ضد ویروس سرخجه را در خون افزاد آزمایش می کند. این آزمایش دوبار انجام میشود و اگر میزان آنتی بادی بالا باشد، به این معنی است که کودک به سرخجه مبتلا شده است.

همچنین بعد از یک یا دو هفته از ظاهرشدن علایم پوستی میتوان از طریق ترشحات گلوی بیمار تشخیص داد که آیا کودک به سرخجه مبتلا شده یا خیر. همچنین از طریق آزمایش خون نیز میتوان بیماری را تشخیص داد.

پیشگیری از بیماری

پیشگیری از بیماری سرخجه

بهترین راه ، پیشگیری از بیماری است و و یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری نیز تزریق واکسن است. واکسن سرخجه دو نوبت، یکی در سن 12 تا 15 ماهگی و یکبا هم در سن 4 تا 6 سالگی تزریق میشود. بعد از تزریق واکسن، تا 98 درصد بدن کودک در برابر  ابن بیماری ایمن میشود و تویصیه به تزریق دوز دوم واکسن معمولا حالت توصیه ای دارد.

همچنین امکان تزریق واکسن به مادرا بازدا برای جلوگیری از ابتلای جنین به بیماری سرخجه در کودکان وجود ندارد. پس بهتر است که مادر قبل از باردار شدن برای بررسی ایمنی بدن خود در برابر بیماری سرخجه ، آزمایشات لازم را انجام دهد تا درصورت نیاز، واکسن تزریق شود.

سخن آخر

در این مقاله، بیماری سرخجه در کودکان، تفاوت آن با سایر بیماری های عفونی، علایم راه های تشخیص و همچنین خطزات ابتلای به این بیماری را مورد بررسی قرار دادیم. واکسیناسیون میتواند بهترین راه پیشگیری از ابتلای بیماری باشد و در مورد مادرانی هم که تصمیم به بارداری گرفته اند بهتر است قبل از اقدام به بارداری تست های لازم را جهت کسب اطمینان لازم از از ایمنی بدمن خود در برابر این بیماری انجام دهند و در صورت نیاز قبل از باداری واکسن تزریق کنند.

همچنین برای اعزام پرستار کودک و پرستار در منزل میتوانید با موسسه پرستاری پرستار اول در ارتباط باشید.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.