تاریخ انتشار: جولای 23, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات
درمان خانگی گل مژه

بیماری هایی که برای انسان ها به وجود می آیند بسیار گوناگون هستند و هر یک از آنها به یکی از بخش های بدن مرتبط می شود. علاوه بر آن برخی از بیماری ها جزئی هستند و به سرعت بهبود پیدا می کنند اما بسیاری از دیگر بیماریها خطرناک تر هستند و درمان آنها مشکل و یا حتی غیر ممکن است. خوشبختانه درمان خانگی گل مژه امکان پذیر است و باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد نمی شود.
گل مژه در میان مردم بسیار شایع است و معمولا برای درمان آن نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود. اما با این وجود پرستاری کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار در منزل باید از این بیماری و نحوه درمان خانگی آن مطلع باشد تا بتواند در مواقع مورد نیاز مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

 

درمان خانگی گل مژه

گل مژه چیست؟

گل مژه در واقع یکی از بیماری های غیر خطرناک چشمی است که در اثر ابتلا به آن ممکن است که پلک متورم و قرمز گردیده و درد خفیفی در پلک ایجاد شود. به صورت کلی علت ایجاد گل مژه بروز عفونت در پلک است و به واسطه باکتری ها ایجاد می شود.
از دیگر دلایل بروز گل مژه نیز می توان به ایجاد لکه داخلی درون پلک اشاره کرد که این لکه باعث ایجاد گل مژه می شود و یا آن را گل مژه می نامند.

 

درمانذ خانگی گل مژه

درمان خانگی گل مژه توسط پرستار در منزل

چنانچه شخصی که از او در منزل پرستاری می شود گل مژه داشته باشد، پرستار باید به درمان این مشکل مسلط باشد.
پرستار در منزل میتواند از روش های زیر برای درمان خانگی گل مژه کمک دریافت کند:

 

استفاده از کمپرس آب گرم

یکی از بهترین روش های درمان خانگی گل مژه استفاده از کمپرس آب گرم است که به این منظور می توانید کمپرس را بر روی پلک قرار دهید و به مدت 5 الی 10 دقیقه آن را بر روی پلک بگذارید.
با انجام این کار غدد مسدود شده باز می شوند و عفونت از داخل پلک تخلیه می شود.

 

درمان خانگی گل مژه

استفاده از شامپو بچه

از دیگر روش های درمان خانگی گل مژه که پرستار در منزل می تواند آن را به کار ببرد، استفاده از شامپو بچه به منظور شست و شوی چشم است. به این منظور باید چند قطره شامپو را در داخل یک ظرف بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و سپس آن را به همراه پنبه بر روی پلک بزنید تا در درمان خانگی گل مژه موثر واقع شوید.

شست و شو دادن پلک با چای

چای یک ماده ضد عفونی کننده بسیار مناسب برای شست و شوی چشم است که با شست و شوی چشم به کمک چای میتوانید در درمان گل مژه موثر واقع شوید. با شست و شو دادن چشم به میزان دو دفعه در روز میتوانید به سرعت باعث بهبودی گل مژه گردید.

 

استفاده از زردچوبه

زردچوبه متشکل از ماده ای بسیار مفید است که به آن کورکومین گفته می شود و این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و در تسکین یافتن گل مژه موثر واقع می گردد.

به این منظور می توانید زردچوبه را در آب حل کنید و یک خمیر بسازید و آن را بر روی پلک های خود قرار دهید. اجازه دهید که این خمیر به مدت ده دقیقه بر روی پلک بماند تا تورم پلک را کاهش دهد.

 

استفاده از عسل

برای درمان گل مژه به روش های خانگی استفاده از عسل نیز توصیه می شود. برای به کار بردن عسل باید کمی از آن را با مقداری آب حل کنید و زمانی که عسل به خوبی با آب مخلوط شد، آن را به کمک پنبه بر روی پلک بمالید تا میکروب های موجود در گل مژه را برطرف کند.

 

کلام پایانی

درمان خانگی گل مژه را بررسی کردیم. با وجود این مسائل و شناخت روش های ذکر شده پرستار در منزل می تواند به خوبی به درمان این مشکل بپردازد. در صورتی که یک پرستار در منزل به راهکارهای درمان این مشکل آگاه نباشد، می توان به پزشک مراجعه کرد و از پزشک به این منظور کمک دریافت کرد.
اما پرستارانی که از سوی موسسه پرستار اول برای پرستاری در منزل استخدام می شوند به تمامی این امور اگاه هستند و می دانند که چگونه به درمان گل مژه بپردازند.

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.