تاریخ انتشار: نوامبر 15, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری های تنفسی و 6 مورد از علائم مشکلات ریوی

تنفس نقش حیاتی در بدن دارد به طوری که حیات انسان به شدت به عمل دم و بازدم از طریق تنفس وابسته است، و اگر انسانی قادر به انجام این کار نباشد و یا به هر دلیلی با مشکل روبرو شود، باید سریع در جهت رفع آن به پزشک مراجعه کند.

بیماری های تنفسی و علائم آن

بیماری های مختلفی وجود دارد که سیستم تنفسی انسان را درگیر می کند. مشکلات مربوط به ریه از رایج ترین نوع بیماری های تنفسی به شمار می آید، که روزانه افراد مختلفی به دلیل های متنوعی به آن دچار خواهند شد.

ریه از جمله اعضای مهم بدن انسان به شمار می آید که به صورت سیستمی فعالیت کرده و بر روی دیگر عوامل حیاتی بدن انسان تاثیر گذار است.

ریه برای این که قادر به ارائه اکسیژن به بدن انسان می باشد در روز به فعالیت مکرر و زباد انقباض و انبساط نیاز دارد، اگر فعالیت انقباض و انبساط ریه به درستی انجام نشود و اختلالی در آن به وجود آید، ریه نمی تواند اکسیژن لازم را تامین کرده و گاز مضر دی اکسید کربن را از بدن خارج نماید.

در نتیجه فرد دچار بیماری تنفسی خواهد شد. نگهداری سالمند در این شرایط از مهمترین مسائل خواهد بود تا جایی که ممکن است به اعزام پرستار نیاز باشد.

 

بیماری های مختلف تنفسی

تعدادی بیماری وجود دارد که می تواند نای را مورد آسیب قرار دهد، نای لوله ای حیاتی درون ریه ها است که خود دارای لوله های ریز تری می باشد، بیماری های گوناگون وجود دارد که می تواند مسیر نای را مسدود کرده و مشکل تنفسی ایجاد نماید.

به طور مثال افراد مبتلا به آسم، یک مجرای تنفسی دارای التهاب دارند که همواره سبب تنگی نفس برای آن ها شده.  به طوری که نمی توانند در همه محیط ها قرار گیرند و اگر در محیط های آلوده واقع شوند و بوی عطر و یا دیگر موارد و دود سیگار و غیره به آن ها برسد باعث عود شدن بیماری تنفسی آن ها خواهد شد.

مورد دیگر می تواند مربوط به بیمارانی باشد که دچار انسداد ریه می باشند. در زمان انسداد فرد بیمار قادر نیست عمل دم و باز دم را به درستی و به طور طبیعی انجام دهد، و همین مورد می تواند بستر بیماری تنفسی را فراهم کند.

مورد دیگر، آسیب رسیدن به ریه است، هنگامی که در اثر عوامل مختلف ریه دچار آسیب شد، هوا وارد ریه ها شده و به دلیل ناتوانی ریوی امکان خروج هوا از درون ریه میسر نخواهد بود و همین مورد می تواند سبب تنگی نفس شود.

مورد دیگر عفونت ریوی می باشد، به این صورت که فرد در اثر عوامل مختلف به عفونت ریوی مبتلا می شود، این عفونت سبب اخلال در دم و باز دم شده و پیامد آن تنگی نفس فرد مبتلا به عفونت ریه است.

پیشنهاد مقاله : پرستاری بیمار آسمی PK نگهداری از بیمار مبتلا به آسم مراقبت های بیمار آسمی

علائم مشکلات ریوی

برای درک مشکلات ریوی باید به نشانه های موجود پی برد و آن ها را در نظر گرفت برخی از نشانه ها  که می توان آن ها را به بیماری ریوی نسبت داد به شرح زیر است:

سرفه های مکرر

سرفه های مکرر از عوامل شایع و نشانه های برجسته مشکلات ریوی هستند که بر اساس نوع سرفه ها می توان پی به بیماری های مختلف ریوی برد به طوری که گاهی سرفه های خونی حاکی از وجود بیماری بدخیم ریه نظیر سرطان خواهد بود.

سرفه های مکرر از مشکلات ریوری

احساس تنگی نفس

هنگامی که بیمار دچار تنگی نفس شد، دلیل روشنی که می توان برای بیماری فرد در نظر گرفت، مشکلات مربوط به ریه می باشد. و ممکن است تنگی نفس در اثر بیماری های مختلف نظیر آسم و الرژی به وجود آید.

مبتلا شدن فرد به یرقان

دلیل های متعدد می تواند دلیل یرقان باشد، شاید کمتر کسی یرقان را به ریه نسبت دهد و عموما منشا آن را بیماری کبدی بدانند، اما لازم به بیان این مورد است که گاهی مشکلات ریوی زمینه بروز یرقان را فراهم خواهد کرد.

کاهش انرژی و اکسیژن خون

کاهش انرژی و اکسیژن می تواند باعث احساس خستگی غیرطبیعی و خواب آلودگی در بدن افراد شود، که این مورد می تواند به دلیل مشکلات ریوی باشد.

ورم کردن

هنگامی که دست ها و پاهای فرد متورم شد، یکی از دلائل به وجود آمدن تورم می تواند مشکلات و بیماری های ریوی باشد، زیرا فعالیت نادرست ریه، موارد لازم را به بدن نرسانده و همین مورد تورم ایجاد می کند.

سردرد در هنگام صبح

سردرد صبحگاهی نیز از علائم شایع دیگر بیماری و مشکلات ریوی می باشد که در افراد مختلف خود را نشان می دهد.

سخن پایانی

امیدواریم که از مطلب ارائه شده لذت برده باشید، و برای دوستان خود این مطلب را به اشتراک بگذارید. موسسه پرستاری پرستار اول آماده ارائه کلیه خدمات پرستاری به عزیزانتان می باشد. در صورت نیاز به اعزام پرستار می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.