تاریخ انتشار: نوامبر 5, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
بیماری صرع در کودکان، راه های تشخیص و درمان آن

بیماری صرع یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک می باشد. این بیماری بسیاری از افراد بزرگسال و البته خردسال را تهدید می کند. بیماری صرع در کودکان یکی از نگرانی های خانواده ها به حساب می آید.

این بیماری باید به موقع شناسایی شده و برای درمان آن اقدام شود. چرا؟ چون که در صورت بروز حملات می تواند جان کودک را به خطر بیاندازد. شما برای رفع این بیماری باید از بهترین پزشکان مشورت بگیرید. توجه داشته باشید که بیماری صرع با حملاتی که دارد می تواند جان کودک را تهدید کند.

ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی راجع به بیماری صرع در کودکان به شما ارائه کنیم. در ادامه دلایل، نشانه ها و راه های درمان این بیماری در کودکان را خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد مقاله : دلایل و نشانه های تب و پرستاری از کودک در هنگام آن

آشنایی با بیماری صرع در کودکان

در ابتدا باید این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. صرع یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی به حساب می آید. یک اختلال نورولوژیکی که می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد.
این بیماری مغز را مختل می کند و در بعضی از موارد به تشنج منتهی خواهد شد. افرادی که دچار تشنج می شوند رفتار و احساسات غیر طبیعی را از خود بروز می دهند.
این مشکل تا جایی پیش می‌ رود که می‌ تواند به از دست رفتن سطح هوشیاری هم منجر شود. توجه داشته باشید که صرع در کودکان به عنوان یک بیماری مغزی شناخته می شود که کودک را به سمت تشنج سوق می دهد.
در مورد تشنج باید بگوییم که این مشکل از جریان های الکتریکی غیر معمول در مغز به وجود می آید. یعنی قسمت هایی از مغز دچار تخلیه ناگهانی الکتریکی می شوند و سیگنال های الکتریکی مغز را خاموش می کند.
این بیماری چیزی در حدود یک درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار داده و در جهان به عنوان سومین اختلال شایع مغزی محسوب می شود.
علائم صرع کودکان و آنچه والدین باید بدانند

دلیل بیماری صرع در کودکان

بیماری صرع در کودکان به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ بعضی از عوامل این بیماری در کودکان به دلایل ژنتیکی بر می گردد. البته در بعضی از موارد هم علت آن شناخته شده نیست.
در بعضی از موارد دلیل بیماری صرع در کودکان به دلایل اختلال رشد مغز است. دلایلی مثل مشکلات متابولیسمی، ژنتیکی، نارسایی رگ های خونی، نوروفیبروماتوز که به عنوان یک اختلال رشدی شناخته می شود.
می‌تواند باعث این بیماری شود. لازم به ذکر است کودکانی که به بیماری اوتیسم دچار هستند، می توانند دچار حملات صرع شوند. ایجاد بیماری های ناگهانی مانند تومور، تب و عفونت می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
لازم به ذکر است ضربه به مغز به دلیل حوادث مختلف می‌ تواند این بیماری را به وجود آورد.
دلیل بیماری صرع در کودکان

آشنایی با علائم صرع در کودکان

علائم صرع در کودکان به دو دسته تبدیل می شود. علائم حرکتی و علائم غیر حرکتی که آن ها را توضیح خواهیم داد.
اما در ابتدا با علائم حرکتی آشنایی پیدا می کنیم. از علائم حرکتی کودک مبتلا به صرع می توان به تکان های نسبتاً شدید و یا پرش های پا دست و یا سایر نقاط بدن اشاره کرد.
بی حسی و یا داشتن ضعف در عضلات، فشرده شدن ناگهانی عضلات و یا سفت شدن آن ها، انجام حرکات تکراری و یا مالیدن دست ها به هم و یا دست زدن غیر طبیعی یا جویدن لب ها از دیگر علائم کودک مبتلا به صرع محسوب می شود.
اشکال در صحبت کردن، ناتوانی در بلع و یا بی اختیاری در ادرار و مدفوع را می توان از علائم حرکتی این بیماری دانست.
اما ببینیم علائم غیر حرکتی به چه صورت است. تغییر در عواطف، حواس و ادراکات، خیره شدن های ناگهانی، تغییرات در دفع، گشاد شدن مردمک و تغییر رنگ پوست را می توان از علائم غیر حرکتی این بیماری دانست.
لذا بهتر است در صورت بروز هم چنین علائمی، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. توصیه ما به افراد این است که اگر در خانه مشکلی برای مراقبت از این کودکان دارید از خدمات پرستاری و پرستار کودک در منزل استفاده کنند.
آشنایی با علائم صرع در کودکان

روش های درمانی بیماری صرع در کودکان

داروهای ضد صرع، رژیم غذایی، جراحی و روش تحریک عصب واگ از روش‌ هایی است که شما می توانید با توصیه پزشک از آن ها استفاده کنید و کودک مبتلا به صرع را درمان کنید. اما باز هم توصیه می کنیم حتماً و حتماً از پزشک متخصص برای انجام درمان و اقدامات لازم استفاده کنید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.