تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماریهای قلبی و عروقی

قلب عضو حیاتی بدن و وظیفه پمپاژ خون در سراسر آن را بر عهده دارد. کوچک ترین اختلالی در عملکرد قلب می تواند سلامت بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین جهت آشنایی با علائم بیماری های قلبی و عروقی، می تواند تشخیص و درمان به موقع را به همراه داشته و موجب جلوگیری از مشکلات حاد و خطرناک شود.

بیماری های قلب و عروقی همواره انسان ها را درگیر می کند. این بیماری ها در میان 3 علت اول ناتوانی و مرگ و میر در دنیا می باشند.

نوع مواجه با این بیماری ها در کشور های مختلف متفاوت است. در برخی از کشور ها، بیماری های قلبی و عروقی عامل اصلی بروز مرگ و میر و ناتوانی هستند. به همین جهت همواره باید در تلاش برای جلوگیری از بروز این بیماری ها قدم برداشت.

تعریف بیماریهای قلبی و عروقی

به طور کلی، زمانی که قلب انسان در اثر عوامل بیماری زا تحت تاثیر قرار بگیرد، شخص به بیماریهای قلبی و عروقی دچار می شود.

بیماریهای قلبی و عروقی از جمله اصلی ترین عوامل فوت افراد در سطح جهان می باشند.

این بیماری ها، انواع مختلفی دارند. هر یک از آن ها ویژگی ها و خصوصیات خاصی داشته و شناسایی علائم آن ها، در درمان بیماریهای قلبی و عروقیموثر می تواند کمک کننده باشد.

از جمله بیماری های قلبی و عروقی می توان به بیماری آریتمی یا همان ضربان نامنظم قلب، اختلال نقص مادرزادی قلب، بیماری کاردیومیوپاتی یا همان ضعف عضلات قلب، مشکلات دریچه قلب، نارسایی قلبی، بیماری عفونت قلب و بیماری قلب و عروق اشاره داشت.

پیشنهاد مقاله : علائم بیماری سل، علل و روش‌های درمان آن

روش های شناسایی بیماریهای قلبی و عروقی چیست؟

برای آن که بروز بیماری های قلبی و عروقی به درستی تشخیص داده شود، روش های مختلفی معرفی شده اند. با نظر پزشک، بررسی و شناسایی بیماریها بر اساس علائم و سوابق خانوادگی فرد انجام می شود.

از جمله روش های شناسایی بیماری های قلبی و عروقی می توان به آزمایش خون، رادیوگرافی قفسه سینه، گرفتن نوار قلب، اکوکاردیوگرام، آزمایش سی تی اسکن قلب، ام آر آی MRI قلب و تست استرس اشاره داشت.

نوار قلب چیست؟

یکی از روش های شناسایی بیماری های قلبی و عروقی، استفاده از نوار قلب یا الکترو کاردیو گرام می باشد. به کمک نوار قلب، شناسایی مشکلات ریتم قلب انجام می شود.

روش شناسایی اکوکاردیوگرام

دیگر روش شناسایی بیماری های قلبی و عروقی، اکوکاردیوگرام است. در این روش جریان خون مورد بررسی قرار می گیرد. امواج اولتراسوند بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

آزمایش سی تی اسکن قلب

دیگر رفتی که می توان برای شناسایی این بیماری ها بکار برد، سی تی اسکن قلب است. به کمک سی تی اسکن، تصویری مقطعی از قلب به کمک اشعه X دریافت می شود.

ام آر آی قلب چیست؟

به کمک ام آر آی نیز می توان مشکلات قلب را شناسایی کرد. ام آر آی قلب با آهن ربایی قوی و موج های رادیویی صورت می گیرد. به کمک MRI، تصاویری از قلب و بافت آن نواحی گرفته می شود.

تست استرس

تست استرس، یکی از تست های کاربردی برای شناسایی بیماری های قلبی است. در این تست، قلب فرد متقاضی در حین ورزش و یا یک فعالیت با شدت بالا مانیتور می گردد.

بیماری نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی، از جمله بیماریهای قلبی و عروقی می باشد. زمانی که نارسایی قلبی بروز می کند، توانایی قلب فرد برای پمپاژ خون کم تر از حالت نرمال می گردد.

بیماری نارسایی قلبی

علائم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی، علائم مختلفی دارد.

از جمله نشانه های این بیماری، تنگی نفس هنگام دراز کشیدن به مدت طولانی است.

ضعف و خستگی، متورم شدن پا و مچ آن، سرفه های متداوم، خس خس کرده سینه، نیاز بالا به ادرار هنگام شب، متورم شدن شکم، اشتها نداشتن و تهوع از دیگر علائم این بیماری می باشند.

یکی دیگر از نشانه های این بیماری اضافه وزن زیاد به صورت ناگهانی می باشد که این موضوع در اثر احتباس مایعات صورت می گیرد.

علائم بروز و هشدار حمله قلبی

حملات قلبی، می توانند خطرات جدی برای فرد داشته باشند. به همین جهت شناسایی علائم بروز و هشدار این حملات، کمک بسزایی است. به خصوص در سالمندان، پرستار سالمند همواره باید با این علائم آشنا باشد.

حمله قلبی می تواند پیش از بروز، نشانه هایی را در پی داشته باشد.

درد و یا فشار در بخش مرکزی قفسه سینه از جمله علائم حمله قلبی است. این مشکل مرتبط با بیماریهای قلبی و عروقی باید بیشتر از چند دقیقه طول بکشد که آن را بتوان به حمله قلبی مرتبط کرد.

درد ایجاد شده در قفسه سینه به مرور در کمر، فک، گلو و یا بازو نیز بروز می کند. تهوع و سبکی سر و یا عرق سرد از دیگر نشانه های بروز حمله قلبی است.

در صورتیکه این علائم را برای بیماریهای قلبی و عروقی مشاهده کردید باید به دکتر مراجعه کرده و درمان شوید و برای مراقبت های پس از درمان از عزیزان سالمند خود می توانید با کمک موسسه پرستاری پرستار اول درخواست اعزام پرستار کنید.

سوزش سردل یا سو هاضمه نیز به وجود آمده و اضطراب، ضعف و تنگی نفس نیز بروز پیدا می کند.

در حملات قلبی، ضربان قلب سریع تر شده و یا از نظم خارج می گردند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.