تاریخ انتشار: آوریل 20, 2021نویسنده: دسته بندی: کودک
برخی از نگرانی های شایع مادران در دوران شیردهی

به عنوان یک مادر تازه کار ممکن است نگرانی های مختلفی برای دوران شیردهی Breastfeeding داشته باشید. این مقاله به برخی از این سوالات پاسخ می دهد :

بهبود دوران شیردهی

آیا استفراغ کودک بعد از شیر خوردن طبیعی است؟

گاهی اوقات ، نوزادان به دلایل زیر استفراغ می نمایند :

زیاد شیرخورده اند

آروغ زدن  (آروغ تر)

حساسیت به غذا

بسیاری از نوزادان بعد از تغذیه یا در حین آروغ زدن کمی استفراغ خواهند کرد زیرا دستگاه گوارش آنها نابالغ است. این کاملا طبیعی است.

 

تا زمانی که کودک شما در حال رشد و افزایش وزن است و استفراغ ها ناراحت کننده به نظر نمی رسد ، این وضعیت اشکالی ندارد. میزان استفراغ اغلب بیش از حد واقعی به نظر می رسد.

اما استفراغ معمولی شبیه استفراغ اجباری و با فشار نیست. اگر نگران استفراغ کودک خود هستید ، با پزشک اطفال مشورت نمایید.

بهتر است تعداد استفراغ کودک در روز و این که پس از چه غذایی اتفاق می افتد را ثبت نمایید تا در مشورت با پزشک اطلاعات درستی را ارئه دهید .  در موارد نادر ، ممکن است آلرژی ، مشکل گوارشی یا مشکل دیگری وجود داشته باشد که نیاز به مراقبت پزشکی خاص دارد. اگر دکتر بیان نمود که استفراغ کودک شما طبیعی است ،

در اینجا چند توصیه وجود دارد که می توانید برای کاهش استفراغ کودک انجام دهید:

 

بعد از تغذیه از هر پستان یا پس از تغذیه از بطری شیر خشک آروغ کودک را بگیرید.. گاهی اوقات دادن آروغ گرفتن كوچكتر و مكرر می تواند بهتر از آروغ پس از حجم زیاد تغذیه كمك كند.

کودک را پس از تغذیه به حالت ایستاده نگه دارید – نگه داشتن کودک به این حالت بهترین حالت است ، زیرا موقعیت کودک در صندلی نوزاد و خوابیده ممکن است در واقع احتمال استفراغ را بیشتر کند.

بلافاصله بعد از شیر دادن با کودک بازی نکنید و از فعالیت زیاد کودک اجتناب نمایید..

هنگام تغذیه سر کودک خود را بالاتر از پاهای او نگه دارید (به عبارت دیگر ، هنگام تغذیه کودک را در حالت سراشیبی قرار دهید).

سر تخت یا بستر کودک خود را بالا بیاورید. چند حوله دستی کوچک را رول کنید تا زیر تشک (و نه روی تشک) قرار دهید.

 اما از بالش زیر سر برای نوزاد خود استفاده نکنید. مطمئن شوید که تشک از وسط تا نشده و شیب آن به اندازه کافی ملایم است تا کودک به پایین بلغزد.

اگر کودک شما از طریق بطری شیر مادر یا شیر خشک دریافت می نماید این اقدامات را انجام دهید :

در حالی که کودک  دراز کشیده است ، به او بطری  ندهید.

مطمئن شوید که سوراخ نوک بطری به اندازه و یا جریان مناسب دهان کودک شماست. به عنوان مثال ، نوک بطری هایی که جریان سریع شیر دارند  ممکن است باعث آزار نوزادان شود و سبب شود که بیش از حد تحمل شیر دریافت نمایند .

بسیاری از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند تا 3 ماهگی یا حتی بیشتر با نوک پستان جریان آهسته خوب  تغذیه می شوند .

همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که دوره استفراغ کودک مدتی دارد که باید سپری شود و بیشتر نوزادان  وقتی که بتوانند بنشینند از حالت استفراغ خارج می شونند.

نگرانی های دوران شیردهی

آیا مادر می  تواند وقتی دچار بیماری است به کودک شیر دهد ؟

در بیشتر موارد ، بله – اکثر بیماری ها برای نوزاد شیرده خطرناک نیستند. اگر احساس خوبی ندارید ، به یاد داشته باشید که بدن شما برای مقابله با بیماری آنتی بادی تولید می کند ، آنتی بادی از طریق شیر مادر شما به کودک می رسد و ا و را در برابر بیماری مقاومت میکند . با این حال ، در موارد نادر (مانند HIV) ، بیماری مادر ممکن است بر توانایی او در شیردهی نوزاد تأثیر بگذارد.

قبل از قطع شیردهی به دلیل بیماری یا دارویی که نیاز دارید با یک مشاور شیردهی تماس بگیرید. در بیشتر موارد قطع شیر مادر ضروری نیست.

 

کودک من هنگام شیردهی پستان را  گاز می گیرد. آیا می توانم جلوی او را بگیرم؟

نوزادان غالباً با لثه هایشان با نوک سینه های مادرشان بازی می کنند و این به معنای آسیب رساندن نیست. اما هنگامی که نوزادان شروع به دندان درآوردن می کنند ، ممکن است سینه مادر را گاز بگیرد ، بدون اینکه این موضوع به مادر آسیب برساند.

 دادن چیزی سخت و سرد به کودک برای جویدن قبل از شیردهی به کاهش این رفتار کمک می کند.

اگر کودک از پستان مادر دور شود احتمال گاز گرفتن در هنگام شیردهی بیشتر می شود بنابر این  ، کودک را به خود نزدیک کنید تا نوشیدن شیر برای او دشوار شود.

اگر درد برای مادر غیر قابل تحمل باشد بهتر است با آرامش سینه را از دهان بیرون بیاورد و هرگز نباید از با صدای بلند و فریاد و خشونت این کار را انجام دهد .

آروغ گیری در دوران شیردهی

آیا کودک شیرده من به ویتامین های اضافی نیاز دارد؟

شیر مادر حاوی بسیاری از ویتامین ها و همچنین آهن است که به راحتی قابل جذب است. آهن موجود در شیر مادر کافی خواهد بود تا زمانی که کودک شما از حدود 6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای غنی از آهن (مانند غلات یا گوشت) کند.

همه نوزادان به مکمل ویتامین D نیاز دارند. ویتامین D به فرمول اضافه می شود و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند باید ویتامین D خود را به عنوان مکمل روزانه دریافت کنند.

 هنگامی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد می توان ماده مغذی را تولید کرد اما قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای نوزادان زیر 6 ماه ایمن نیست.

بعد از 6 ماه ، نوزادان باید در هنگام قرار گیری در زیر آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنند که توانایی بدن در ساخت ویتامین D. را مسدود می کند ، بنابراین به نوزادانی که در درجه اول از شیر مادر تغذیه می کنند باید ویتامین های روزانه داده شود.

 

کودک من شیر نمی خورد ، چه مشکلی وجود دارد ؟

“اعتصابات” شیر خوردن بسیار طبیعی است و اغلب فقط چند روز طول می کشد. این مسئله می تواند گاهی نگران کننده باشد . این که چرا ممکن است فرزند شما به طور ناگهانی دیگر مایل به شیر خوردن نباشد دلایل مختلفی دارد از جمله :

 

دندان درآوردن باعث آزار لثه کودک می شود.

اخیراً استرس داشته اید یا الگوی شیر دادن را تغییر داده اید.

شما بو و عطر “متفاوتی ” می دهید  زیرا صابون ، عطر ، خوشبو کننده یا لوسیون خود را تعویض کرده اید.

به دلیل تغییر در رژیم غذایی ، شیر  شما طعم متفاوتی دارد.

مشکلی باعث شیرخوردن دردناک یا ناخوشایند می شود ، مانند عفونت گوش ، پر شدن بینی ، بریدگی دهان کودک یا عفونت دهانی به نام برفک.

کودک شما را گاز گرفت و واکنش شما او را ترسانده است .

معمولا این مشکلات قابل حل است و می توانید از پس آنها برآیید. در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که به مادران شیرده  کمک می کند شیر دهی راحت تری داشته باشید:

 

سعی کنید زمان بیشتری را با کودک خود سپری کنید تا بتوانید با ارامش زمان مناسبی را صرف شیردهی نمایید . از یکی از اعضای خانواده ، دوست یا پرستار کودک بخواهید که برای انجام کارهای مختلف و سایر فرزندانتان به شما کمک کند.

تجربه شیرخوردن را تا آنجا که ممکن است برای کودک لذت بخش کنید – کودک خود را در آغوش بگیرید ، نوازش کنید و ببوسید ، و هر وقت کودک ناراحت یا ناآرام شد برای آرامش او شیردهی را متوقف شوید.

هنگامی که کودک شما خواب آلود است و ممکن است تمایل بیشتری به همکاری داشته باشد ،به شیردهی اقدام نمایید .

شیردهی

در اتاقی ساکت و دور از عوامل حواس پرتی  به او شیر دهید.

قبل از شروع شیردهی سعی کنید شیر خود را با پمپاژ یا ماساژ تحریک کنید تا کودک بلافاصله شیر را دریافت کند.

هنگامی که کودک آماده است و زمان آن رسیده است می توانید به صورت تدریجی شیردهی را قطع نمایید احتمالاً این کار را در طی چند هفته یا ماه انجام خواهید داد.

 در این بین ، هم شما و هم کودک می توانید از نزدیکی و پیوند خاصی که در شیردهی  وجود دارد  لذت ببرید.

مرکز پرستاری پرستار اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.