تاریخ انتشار: اکتبر 29, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری
چربی خون بالا و پایین( علائم و درمان)

هنگامی که صحبت از چربی خون میشود، شما ناخودآگاه یاد بیماری هایی می افتید که ناشی از چربی خون است و احتمالا تصور و یا خاطره بدی از آن دارید؛ اما باید بدانید که همین چربی ها جزو مواد ضروری برای بدن هستند که به عملکرد بهتر بدن شما کمک می کنند.

انواع چربی در بدن

انواع چربی در بدن

دو نوع چربی در بدن شما وجود دارد؛ کلسترول و تری گلیسیرید؛ این دو نوع چربی در جریان خون شما گردش دارند و وجود آن ها برای ادامه زندگی شما بسیار ضروری است.

کلسترول ها نقش مهمی در نگه داشتن و ساختن غشای سلولی و همچنین ساختن هورمون های اسایس و ضروری بدن از جمله پروستروژه، استروژن، استروئید و تامین ویتامین D نقش مهمی را ایفا می کنند.

تری گلیسیریدها نیز  بخش بزرگی از انرژی موزد نیاز به منظور  عملکرد بهتر بافت های شما را تامین می نمایند.

بنابراین تا این قسمت از مقاله می توان این گونه نتیجه گیری کرد که وجود این چربی های در حال گردش در خون شما که اصطلاحا چربی خون نامیده میشوند، برای عملکرد بهتر بدن شما به منظور ادامه حیات بسیار لازم و ضروری هستند.

چربی خون چه زمانی می تواند خطرناک باشد؟

زمانی میتوان گفت که این چربی ها برای بدن شما خطرناک هستند که چربی خون شما بالارود، سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید خون شما افزایش یابد که این امر میتواند منجر به بروز سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی شود و یا کلسترول خون بدنتان بیش از حد مجاز پایین باشد؛در این جاست که باید نگران میزان چریی بدن خود باشید که البته گاهی اوقا ت میزان چریی خون کم تر از حد مجاز نیز میتواند عوارضی را برای بدن شما به دنبال داشته باشد.

انواع کلسترول خون

  •  کلسترول خوب ( HDL)
  • کلسترول بد ( LDL).

جالب است این را بدانید در صورتی هر دو نوع کلسترول خون شما چه خوب و چه بد آن پایین تر از میزان مجاز باشد، میتواند با خود عوارض بدی به همراه داشته باشد.

اگر در دوران بارداری میزان کلسترول خون شما پایین باشد، میتواند منجر به تولد زودرس نوزاد با وزن پایین گردد.

عوارض LDL پایین

  • بیماری قلبی عروقی
  • سرطان
  • تشدید افسردگی و اضطراب
  • سکته هموراژیک

عوارض HDL  پایین

  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی

علایم کلسترول و یا چربی خون بالا

در مورد افرادی که دچار کلسترول بالای بد خون هستند، معمولا تا زمان بروز  بیماری های ناشی از LDL بالا مثل سکته و یا حمله قلبی هیچ گونه علایمی وجود ندارد؛ اما در صورتی که میزان چربی خون بالا موجب انسداد جدی در شریان کرونر ناشی از  تغذیه نامناسب و خوردن بیش از اندازه غذاهایی با چری بد بالا مثل انواع سرخ کردنی ها گردد، به دلیل که جریان خون در قلب، ممکن است دچار  علایمی مثل درد قفسه سینه شوید.

علایم کلسترول و چربی خون پایین

در مورد علایم کلسترول بیش از حد پایین نیز علایم مشخصی وجود ندارد که با توجه به آن بتوان گفت که فردی دچار کلسترول خون پایین است و تنها علایمی که در این افراد بروز می کند، میتواند یکسری مشکلات خلقی مثل اضطراب و افسردگی، عصبی بودن بیش از حد، تحریک پذیری، تغییر در الگوی خواب و یا غذا خوردن، بروز مشکل در هنگام تصمیم گیری و همچنین علایم جسمی مثل گیجی باشد.

به شما توصیه می کنم در صورتی که به هر یک از این علایم از نوع شدید آن دچار شدید حتما در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه نمایید.

علت کلسترول و چربی خون پایین و افراد مستعد بیماری

هنوز نمیتوان در مورد علت قطعی بروز این بیماری دلیل قطعی گفت؛ اما معمولا کسانی که سابقه خانوادگی دارند و دچار افسردگی درمان نشده هستند و معمولا دچار کلسترول بالا هستند، برای پایین آوردن کلسترول خون خود از داروهای خانواده استاتین استفاده می کنند؛ بیشتر در معرض ابتلا به کلسترول خون پایین هستند.

سایر فاکتورهای مرتبط با کلسترول خون پایین

  • دیابت نوع 2
  • سیگار کشیدن
  • چاقی و تحرک کم
  • افزایش سطح تری گلیسیرید خون
  • مصرف داروهای مسدود کننده و داروهای ادرار آور با دوز بالا
  • بیماری کبدی و کلیوی شدید
  • بیماری ژنتکی نادر به اسم تانژیر

راه های درمانی کلسترول خون بالا

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ به منظور پیشگیری از بروز کلسترول بالا لازم است که سبک زندگی سالم یعنی تحرک کافی و تغذیه مناسب را در برنامه زندگی خود بگنجتانید؛ اما در صورت ابتلا به چربی خون بالا باید یا دارو مصرف کرد و یا در موارد حادتر و مسدودشدن عروق قلبی، تنها راه درمانی عمل جراحی است.

راه های درمانی کلسترول خون پایین

سطح پایین کلسترول خون شما احتمالا ناشی از رژیم غدایی ویا شرایط جسمی تان است. به منظور درمان کلسترول خون پایین باید بدانید که علاوه بر خوردن غذاهای حاوی کلسترول، به منظور درمان موثرتر بیماری ، باید از شما نمونه خون گرفته شود و هم چنین سلامت روانی تان نیز ارزیابی گردد  تا با توجه به این دو مورد، کلسترول خون پایین شما درمان گردد.

سخن آخر

در این مقاله با چربی خون بالا و پایین، علایم و راهکارهای درمانی آن آشناشدید.  در هر دو مورد چه کلسترول خون بالا و چه کلسترول خون پایین میتوانید با داشتن سبک و تغذیه ای مناسب از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید و یا در صورت ابتلا، با به کارگیری این دو روش، البته به استثنای مواردی که برای درمان کلسترول بالا نیاز به جراحی دارید، علایم  چربی خون بالا و پایین در بدن خود را کاهش دهید.

همچنین در صورت نیاز به استخدام پرستار در منزل، پرستار سالمند،  پرستار بیمار ، پرستار کودک و… میتوانید با موسسه پرستاری پرستار اول در ارتباط باشید.

 

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.