تاریخ انتشار: نوامبر 26, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
سیستم روده و عملکرد آن در بدن

روده به علت بزرگ بودن بخش زیادی را در سیستم گوارشی برای خود گرفته است. در این مطلب از موسسه پرستاری پرستار اول به بررسی اجمالی از سیستم روده و عملکرد آن در بدن می‌پردازیم. ما انسان ها هنگامی که برای تامین انرژی مورد نیاز بدن از غذا استفاده می کنیم این غذا طی فرآیندی که روی آن در دستگاه گوارش صورت می‌گیرد، تجزیه و به سایر اندام‌های بدن ارسال می شود وقتی ما غذا را وارد دهان می کنیم، برای اینکه بلع آن راحت تر انجام می گیرد، توسط بزاق دهان مخلوط و  توسط دندان ها خورد می شود، و به وسیله مری به معده انتقال می‌یابد.

در واقع نقش مری در اینجا پل ارتباطی برای انتقال غذا از دهان به معده است. سپس در معده به دلیل ترشحات اسیدی و با وجود آنزیم هایی که در غذا موجود است و مکانیزمی که معده دارد غذا نرم شده و به صورت مایع حل شده به روده کوچک انتقال می یابد. در این قسمت از بدن مواد غذایی حل شده با یکسری اسید هایی که از دیگر اندام ها در معده ترشح می‌شود مخلوط شده و در اینجا مواد مغذی و مورد نیاز بدن از سایر مواد زائد جدا می‌شود.

یعنی ویتامین ها و سایر مواد غذایی مغذی توسط رگ به خون منتقل می شود، اما مواد زائد به دلیل سمی بودن باید از بدن خارج شود. بنابراین این کار توسط روده بزرگ انجام می گیرد، در روده بزرگ می توان گفت: آب مواد گرفته شده و جذب بدن می شوند، سایر مواد بزرگ باقی مانده به رکتوم انتقال می یابد. رکتوم نقش اشغال این کارخانه بزرگ را بر عهده دارد. تا مواد زائد را به بیرون انتقال دهد. در آخر توسط مقعد این مواد خارج می شوند.

پیشنهاد مقاله : پاکسازی روده بزرگ با درمان های خانگی

سیستم روده و عملکرد آن در بدن

در روده بزرگ آب مواد گرفته شده و جذب بدن می شوند.

وظیفه روده در بدن

علاوه بر انتقال مواد غذایی به مقعد، چربی های موجود در مواد غذایی در این قسمت از بدن با تولید آنتی بادی ها سیستم ایمنی بدن را نیز بالا می برند، باکتری های موجود در غذا چربی های اسیدی تولید می‌کنند.

ولی روده با محلول قلیایی که  ترشح می کند این اسیدها را خنثی  و از جذب باکتری ها به بدن جلوگیری می‌کند؛ زیرا اگر این باکتری ها جذب بدن شوند باعث عفونت های زیادی در بدن می‌گردند.

سالمندان و بیماری‌های روده

در دوران سالمندی افراد به دلیل کهولت سن و فرسودگی اعضای بدن، نیازمند به  مصرف بعضی از داروها می شوند، افراد سالمند به دلیل کم تحرکی و نداشتن تعریق زیاد در بدن به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند.

همه این عوامل باعث هضم  سخت غذا و در نهایت یبوست در این افراد می شود همان گونه که می دانید یبوست می تواند اثرات بدی بر همه اندام‌های بدن داشته باشد.

در اینجا  وظیفه‌ی پرستار در منزل این است که با دادن رژیم غذایی مناسب و ورزش های مناسب از ایجاد این بیماری در سالمندان جلوگیری کنند  سندروم روده ی تحریک پذیر از دیگر اختلالات گوارشی سالمندان است سندروم روده ی تحریک پذیر به دلیل  انبساط ها و انقباض‌های ناهماهنگ در روده به وجود می‌آید که در سالمندان بیشتر از سایر افراد شایعه است.

 رژیم غذایی مناسب برای عملکرد بهترروده

کمکی که ما می توانیم به این دستگاه گوارش کنیم این است که، برای اینکه اختلالاتی در این دستگاه به وجود نیاید، باید از مواد سالم و کمک کننده  استفاده کنیم.

ما با مصرف سبزیجات و  میوه جات که کالری  کمتری دارند، به دفع مواد زائد کمک بیشتری می‌کنیم زیرا اگر بدن دفع مناسبی نداشته باشد  و مشکلاتی  بر سر  راه این مواد در روده بزرگ قرار گیرد، باعث می‌شود این مواد به راحتی و به صورت کامل خارج نشده و در نهایت منجر به درد زیاد در ناحیه شکم یا  نفخ زیاد در بدن شود.

پیشنهاد مقاله : باریم انما و عکس رنگی روده چگونه انجام می گیرد؟

رژیم غذایی مناسب در روده

رژیم غذایی در عملکرد بهتر روده تاثیر بسزایی دارد.

عواملی مانند افسردگی در سالمندان می تواند باعث شود که پرستار سالمند باید شرایطی آرام همراه با نشاط برای سالمند فراهم کند در سبد غذایی مصرف غذاهای فیبردار گنجانده شود زیرا این مواد در روده تولید آب و دفع برای انسان راحت تر می کند و مصرف روزانه انجیر و آلو می تواند کمک زیادی به سالمند کند استفاده از روغن زیتون در سال ها می توان اثر خوبی داشته باشد.

مصرف برخی از دمنوش ها در خانه می تواند اثرات فراوانی برای درمان این بیماری مزمن باشد.

پیشنهاد مقاله : بیماری التهاب روده + علائم و درمان التهاب روده

پرستاری سالمند با داشتن اطلاعاتی در زمینه بیماری های دوره سالمندی و با مراجعه به موقع سالمند پزشک می تواند تا حد زیادی از بروز برخی از بیماری ها در سالمندان جلوگیری کنند. مثلاً هنگامی که سالمند دچار یبوست شدید می شود با مراجعه به پزشک دادن گزارشی دقیق از نحوه زندگی یا داروهای بیماریهای سالمند مطلع کند، زیرا سالمندان در دوران سالمندی به دلیل اختلالات حواسی و ناتوانی در بیان ،قادر به بیان مشکلات خود نیستند، لذا پرستار سالمند می تواند به راحتی این مشکلات را به دکتر گزارش دهد.

 


سوالات متداول 

اصلی ترین وظیفه روده در بدن چیست؟

انتقال مواد غذایی به مقعد، چربی های موجود در مواد غذایی در این قسمت از بدن با تولید آنتی بادی ها سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برند، باکتری‌های موجود در غذا چربی‌های اسیدی تولید می‌کنند.

آیا سالمندان دچار بیماری‌های روده می‌شوند؟

افراد سالمند به دلیل کم تحرکی و نداشتن تعریق زیاد در بدن به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند، این عوامل باعث هضم سخت غذا و در نهایت یبوست در این افراد می‌شود همان گونه که می‌دانید یبوست می‌تواند اثرات بدی بر همه اندام‌های بدن داشته باشد.

روش موثر در کارکرد موفق روده چیست؟

کمکی که ما می‌توانیم به روده‌ی دستگاه گوارش کنیم این است که، برای اینکه اختلالاتی در این دستگاه به وجود نیاید، باید از مواد سالم و کمک کننده استفاده کنیم.

رژیم غذایی برای سالمندان جهت جلوگیری از بیماری‌های روده شامل چه موادی می‌شود؟

در سبد غذایی سالمند مصرف غذاهای فیبردار گنجانده شود زیرا این مواد در روده تولید آب و دفع برای انسان راحت تر می کند و مصرف روزانه انجیر و آلو می تواند کمک زیادی به سالمند کند استفاده از روغن زیتون در سال ها می توان اثر خوبی داشته باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.