تاریخ انتشار: نوامبر 6, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
بیماری التهاب روده + علائم و درمان التهاب روده

 

در این مقاله قصد داریم در مورد بیماری التهاب روده و علائم و درمان التهاب روده بگوییم، یکی از بیماری های شایع گوارشی در انسان بیماری التهاب روده می باشد.

التهاب روده که به اختصار به آن IBD گفته می شود  ممکن است افراد را به دلایل ژنتیکی و سبک زندگی،  مبتلا کند. معمولا با افزایش سن امکان ابتلا به این بیماری نیز افزایش می یابد.

از بیماریهای التهاب روده میتوان کرون و یا کولیت اولسراتیو را نام برد که در هر دوی آنها جدار داخلی روده ها به شدت ملتهب می گردد.

عوارض و دردهای بیمار ی التهاب روده ممکن است بصورت دوره ای، چه در طول روز و چه در طول مدت بیماری ساکت گردد و دوباره عود نماید.

 علائم التهاب روده در افراد

بیماری التهاب روده باعث درد در ناحیه شکم، حس غیر عادی نیاز به دفع، اسهال و یا اسهال خونی،احساس حرکات همراه با درد در روده، دیدن مخاط عفونت مانند هنگام دفع، تب و عرق، تهوع، احساس خستگی، کم اشتهایی، پایین آمدن وزن و ایجاد کم خونی در بلند مدت.

 علل بیماری های التهاب روده

این بیماری دلایل ناشناخته ای دارد اما برخی از دلایل احتمالی آن شامل تغذیه و سبک زندگی نادرست،اضطراب و استرس، مختل شدن  سیستم ایمنی هنگام مبارزه با میکروبهای دستگاه گوارش  درنتیجه آسیب رساندن به سلولهای دستگاه گوارش، سوابق ارثی و ژنتیکی.

از سایر دلایل تشدید میتوان این موارد را نام برد:

  •  میزان سن: شاید تشخیص بیماری معمولا در سنین پایین باشد اما با افزایش سن بیماری شدت پیدا می کند.
  • مصرف دخانیات و الکل: دخانیات و الکل می تواند بصورت جدی بیماری را تشدید کند. هر چند سیگار امکان پیشگری از کولیت اولسراتیو را فراهم می کند اما باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به کرون می گردد پس قطعا ترک آن برای سلامت روده ها بهتر است.
  • نوع نژاد: طبق بررسی های صورت گرفته سفید پوستان بیشتر مستعد این بیماری هستند هرچند همه نژاد ها به آن مبتلا می شوند.
  •  مصرف برخی داروهای ضد التهابی: نظیر دیکلوفناک و ناپروکسن سدیم ، پروفن و … که استفاده از آنها می تواند باعث عود بیماری در شخص گردد.

علائم و درمان بیماری التهاب روده

بیماری های مزمن التهاب روده شامل کرون  و کولیت اولسراتیو می شود که کرون التهاب عمیق لایه داخلی داستگاه گوارش و کولیت اولسراتیو، ملتهب و زخمی شدن لایه سطحی راست روده و روده بزرگ است.

علائم و درمان بیماری التهاب روده

که علائم هردوی آنها شامل درد شکم، اسهال خونی ، ضعف و کاهش وزن است.

 تشخیص و درمان بیماری

هرچند بیماریهای التهاب روده معمولا خطرناک نیستند اما در صورت طولانی شدن و عدم درمان به موقع میتواند زندگی شخص را مختل و در سالنمدان نیازمند یک پرستار در منزل کند، که اعزام پرستار مسبب هزینه هایی برای سالمند است.

پس در صورت بروز علائم اولیه بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید. هنگام مراجعه بیمار به پزشک متخصص دستگاه گوارش، پس از ویزیت اولیه ممکن است دکتر برای تشخیص قطعی، انجام آزمایشاتی را به بیمار توصیه نماید از جمله:

  •  آزمایش خون: با تشخیص کم خونی و یا تغییر در گلوبولهای خون که نشان دهنده وضعیت سیستم دفاعی بدن است می توان به بیماری پی برد.
  •  تصویر برداری: با مشاهده تصاویر رادیولوژی و یا ام آر آی، پزشک متخصص می تواند راحت تر دلایل بیماری را تشخیص دهد.
  •  آندوسکوپی: که از طریق دهان  می توان با دستگاه آندوسکوپی قسمت های فوقانی دستگاه گوارش را مشاهده کرد و گاهی نیز پزشک متخصص بجای آندوسکوپی از کپسول آندوسکوپی استفاده می کند که شامل یک کپسول حاوی دوربین است که  بیمار آن را می بلعد در نتیجه پزشک متواند تمام مسیر دستگاه گوارش را معاینه کند.
  •  آنتروسکوپی بوسیله بالون و کلونوسکوپی : که هردوی آنها برای مشاهده و نمونه برداری روده بزرگ استفاده می شود.
  • آزمایش مدفوع: با آزمایش مدفوع می توان به دلیل مشکلات بیمار پی برد، برای مثال وجود خون می تواند نشانه بیماری التهاب و مشاهده سایر میکروب ها و ویروس ها که به التهاب مرتبط نمی باشد می تواند دلایل وجود بیماریهای  دیگر دستگاه گوارش را روشن سازد.

توجه نمایید که در صورت درمان به موقع و رعایت نکات ذکر شده، نظیر تغذیه مناسب، دوری از استرس و اضطراب و اجتناب از مصرف دخانیات و… همچنین مراجعه به موقع به پزشک، بیماری التهاب روده، معمولا مشکل چندانی برای بیمار ایجاد نمی کند.

اما در غیر اینصورت و در صورت مزمن شدن، حتی ممکن است کار بیمار به بیمارستان و نیاز به تحت نظر بودن توسط پزشک متخصص و خدمات پرستاری بکشد علاوه بر آن طولانی شدن بیماری باعث ضعف عمومی بدن و آسیب های جدی به دستگاه گوارش می گردد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.