تاریخ انتشار: سپتامبر 19, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات, کودک
عفونت چشم نوزاد

اغلب نوزادان در بدو تولد ممکن است دچار بیماری های مختلفی شوند و ورم چشم نوزاد یا عفونت آن یکی از بیماری های رایج و طبیعی است. در ادامه این مقاله از وبلاگ پرستار اول به بررسی عفونت چشم نوزاد (ورم ملتحمه) و علائم مربوط به آن می پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

عفونت چشم نوزاد

ورم ملتحمه چیست؟

ورم ملتحمه نوزاد قرمزی چشم نوزاد است که در اثر عفونت، تحریک یا مسدود شدن مجرای اشک ایجاد می شود. هنگامی که به دلیل عفونت ایجاد می شود، این عفونت در کودکان می تواند بسیار جدی باشد و برای درمان آن باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد مقاله : ورزش برای درشت شدن چشم

علائم عفونت چشم نوزاد چیست؟

معمولا تمامی نوزادان مبتلا به ورم ملتحمه در عرض چند روز تا چند هفته پس از تولد دچار زهکشی از چشم می شوند. پلک های آنها پف میکند و قرمز و حساس می شود.

تشخیص علت عفونت چشم نوزاد اغلب مشکل است، زیرا در بسیاری از موارد، علائم بر اساس علت متفاوت نیستند.

ورم ملتحمه در نوزاد تازه متولد شده ممکن است به دلیل مسدود شدن مجرای اشکی، تحریک ناشی از داروهای ضد میکروبی موضعی داده شده در بدو تولد، یا عفونت با ویروس یا باکتری منتقل شده از مادر به نوزاد در هنگام زایمان ایجاد شود. حتی مادران بدون علائم در زمان زایمان می توانند باکتری ها یا ویروس ها را در طول تولد به نوزاد منتقل کنند.

 

عفونت چشم نوزاد

 

شایع ترین انواع عفونت چشم نوزاد چیست؟

شایع ترین انواع و ورم عفونت چشم نوزاد شامل موارد زیر است:

1-کنژنکتیویت گنوکوکی

نایسریا گونوره می تواند باعث ورم ملتحمه گنوکوکی و همچنین عفونت مقاربتی به نام سوزاک شود. یک زن مبتلا به سوزاک درمان نشده می تواند این باکتری را در حین زایمان به کودک خود منتقل کند.

علائم معمولاً شامل قرمزی چشم، چرک غلیظ در چشم و تورم پلک ها است. این نوع ورم ملتحمه معمولاً در دو الی پنج روز پس از تولد آغاز می شود. همچنین می تواند به عفونت های جدی جریان خون (باکتریمی) و پوشش داخلی مغز و نخاع (مننژیت) در نوزادان تبدیل شود.

 

2-کلامیدیایی

کلامیدیا تراکوماتیس می تواند باعث ورم ملتحمه و عفونت های تناسلی (کلامیدیا) شود. یک زن مبتلا به کلامیدیا درمان نشده می تواند این باکتری را در طول زایمان به کودک خود منتقل کند. علائم ورم ملتحمه شامل قرمزی چشم(ها)، تورم پلک ها و ترشح چرک است. علائم احتمالاً پنج الی دوازده روز پس از تولد آغاز شود. اگر کیسه آمنیوتیک در حین زایمان پاره شود، علائم می تواند زودتر ایجاد شود. بعضی از نوزادان مبتلا به ورم ملتحمه کلامیدیا می توانند عفونت را در سایر قسمت های بدن خود داشته باشند. این باکتری می تواند ریه ها و نازوفارنکس (جایی که پشت بینی به دهان وصل می شود) را آلوده کند.

 

3-ورم حاصل از مواد شیمیایی

هنگامی که قطره های چشمی به نوزادان برای کمک به جلوگیری از عفونت باکتریایی داده می شود، چشم نوزاد ممکن است تحریک شود. این ممکن است به عنوان ورم شیمیایی تشخیص داده شود. علائم ورم شیمیایی معمولاً شامل قرمزی خفیف چشم ها و مقداری تورم پلک ها است. این علائم معمولا بین 24 الی 36 ساعت طول می کشد.

 

عفونت چشم نوزاد

 

پیشگیری و درمان عفونت چشم نوزاد چگونه است؟

در حال حاضر بیمارستان ها دو الی سه ساعت پس از تولد از قطره یا پماد های چشمی آنتی بیوتیک دار استفاده می کنند. در دوران بارداری و قبل از زایمان، زنان مبتلا به تبخال تناسلی باید با پزشک خود در مورد راه هایی برای به حداقل رساندن احتمال سرایت به نوزاد تازه متولد شده خود مشورت کنند.

درمان عفونت چشم نوزاد با آنتی بیوتیک معمولا بستگی به شدت عفونت و باکتری های ایجاد کننده آن دارد. برخی از آنتی بیوتیک ها به صورت قطره یا پماد در چشم (محلی) استفاده می شود. سایر آنتی بیوتیک ها از طریق دهان، از طریق ورید یا به صورت تزریقی تجویز می شوند. پزشکان ممکن است ورم ملتحمه نوزادان را با ترکیبی از آنتی بیوتیک های موضعی، خوراکی، داخل وریدی یا عضلانی درمان کنند.

 

سخن آخر

ما در وبلاگ مجموعه پرستار اول همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم، همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک، پرستار سالمند و  پرستار بیمار با ما در تماس باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.