تاریخ انتشار: ژانویه 3, 2019نویسنده: دسته بندی: سالمند
سندرم های رایج سالمندان چیست؟

سندرم های رایج سالمندان به چه چیزهایی اطلاق می گردد؟

سندرم های رایج سالمندان تنها از یک نوع بیماری نمی باشند بلکه بیماری های متنوعی را شامل می شوند. به خصوص سندرم های رایج در سالمندان در افراد بالای ۶۵ سال به طور چشمگیری افزایش یافته است. البته لازم به ذکر است که در این گروه سنی شرایط ویژه ای نیز به نام سندرم سالخوردگی وجود دارد که کیفیت زندگی در سالمندان را به شدت مختل می کند که خود این سندرم باعث می گردد بیماری های دیگر نیز فراخوانده گردند.

در عصر حاضر همان طور که قابل مشاهده نیز می باشد جمعیت جهان هر روز از روز قبلی پیرتر می شود. البته این در حالی است که امید به زندگی با پیشرفت های علمی، تکنولوژیکی و طب پیشگیرانه در زمینه سلامت افزایش یافته است. به گونه ای که این پیشرفت ها و تغییرات نیز سبب شده است دید افراد نیز نسبت به سالمندی تغییر پیدا کند. چهل و پنج سال پیش، آنهایی که در آستانه ی 40 سالگی قرار داشتند خود را در شروع سالمندی می دیدند این در حالی است که دیگر امروزه مفهوم سالمندان تغییر پیدا کرده است. بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تعریف سن پیری تغییر کرده است و پیری یا سالخوردگی دیگر برای افراد 65 سال و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان سندرم های رایج سالمندان خود را بعد از ۶۵ سالگی به خوبی نشان می دهد. که لازم به ذکر است سندرم های رایج سالمندان سبب افزایش خطر مرگ و میر می گردد. در زیر سعی شده است به برخی از این سندرم های رایج سالمندان که سبب اختلال در کیفیت زندگی سالمندان می گردد اشاره گردد.

  1. دیابت
  2. فشار خون بالا
  3. بیماری های قلبی و عروقی
  4. بیماری های روماتیسمی
  5. سرطان
  6. آلزایمر

سندرم های رایج سالمندان

مشکلات دیگر سالمندان چه چیزهایی هستند؟

همچنین می توان مشکلات و سندرم های شایع سالمندان را نیز در مواری که در زیر به آن ها اشاره شده است مشاهده نمود.

  1. عدم تحرک و عدم فعالیت سالمندان
  2. سقوط
  3. سوء تغذیه و یا به عبارتی دیگر اختلالات خوردن
  4. زوال عقل و یا دمانس
  5. افسرگی
  6. پوکس استخوان
  7. زخمهای مختلف
  8. استفاده از مسکن های بی شمار و اعتیاد به داروها
  9. کاهش شنوایی
  10. کاهش بینایی
  11. کاهش توده عضلانی
  12. بی اختیاری ادرار
  13. بی اختیاری مدفوع

سندرم های رایج سالمندان

البته این بدان معنی نمی تواند باشد که شما می بایستی این بیماری ها و سندرم های شایع سالمندان را در اطرافیان بالای ۶۵ سال خود ببینید. در بسیاری از موارد سالمندان دوره ی سالمندی راحتی را سپری می کنند اما به طور عموم و با فرسوده شدن سیستم فیزیولوژیکی شما می توانید شاهد بروز برخی از این بیماریها در سالمندان بالای ۶۵ سال باشید.

سندرم های رایج سالمندان:

سوء تغذیه

اگر پرستار سالمند باشید و یا پرستاری از سالمند را بر عهده داشته باشید حتما متوجه خواهید شد که سوء تغذیه در سالمندان بسیار متفاوت از سوء تغذیه در جوانان می باشد. قشر جوان بیشتر به اضافه وزن و بیماری های ناشی از اضافه وزن مبتلا هستند در حالی که گروه سالمندان بیشتر به سوء تغذیه ناشی از کمبود مواد مغذی و پروتیین مبتلا هستند.  که سبب به وجود آمدن مشکلات عدیده در سالمندان می شود.

افسردگی

افسردگی یکی از سندرم های رایج سالمندان می باشد که در گروه سنی بالای ۶۵ سال بسیار رایج می باشد. دلایل به وجود آمدن افسردگی در سالمندان عدیده می باشد که مهم ترین آن ها رامی توان در آیتم های زیر مشاهده نمود: وجود بیماری ها؛ وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین؛ از دست دادن همسر و شریک زندگی؛ از دست دادن دوستان؛ احساس بی ارزش بودن؛

بی اختیاری ادرار 

بی اختیاری ادرار می تواند هم به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی باشد و هم مشکلات شناختی. ولیکن به هر دلیلی باشد از سندرم های رایج سالمندان می باشد که در زنان شیوع آن بسیار بیشار از مردان گزارش شده است.

زخم ها

از سندرم های رایج سالمندان می توان به زخم های متعدد که بر اثر فشار به وجود آمده اند اشاره کرد. این زخم ها به خصوص در بیمارانی که در بستر افتاده اند و قادر به راه رفتن و تکان خوردن نیستند بیشتر دیده می شود. زخم بستر در سالمندان نیاز به مراقبت های اساسی دارد و نیاز به مراقب سالمند دارد که به پانسمان آن وارد بوده باشد. زخم بستر در سالمندان بیشتر  در بافت های پوست یا زیر پوست دیده می شود.

دمانس یا زوال عقل

یکی از مهمترین سندرم های رایج سالمندان یماری دمانس می باشد. اگر علت صلی دمانس یا همان زوال عقل را جویا باشید باید ذکر کنیم که بیماری آلزایمر علت اصلی دمانس می باشد. لازم است که بدانید فراوانی بیماری آلزایمر با افزایش سن نیز افزایش می یابد و مهم ترین نتیجه آن فراموشی پیشرونده می باشد.

سقوط

سقوط یکی از سندرم های رایج سالمندان می باشد. بر اساس گزارش ها بیش از یک سوم سالمندان هر ساله سقوط می کنند و در نیمی از سالمندان که سقوط کرده اند این روند هی تکرار می شود. اگر می خواهید که دلایل سقوط در سالمندان را بدانید باید عنوان کنیم که ضعف عضلانی، سابقه سقوط، راه رفتن و داشتن مشکلات تعادل، بیماری های متنوع، زوال عقل، افسردگی، مشکلات بینایی؛ استفاده از داروها و مخدرها و … سبب افزایش آمار سقوط در سالمندان می گردد.

مصرف داروهای متعدد

در این گروه سنی به دلیل فراوانی بیماری مصرف داروهای متعدد در حال افزایش است. عوارض جانبی دارو، تعارضات ایجاد شده در اثر مصرف داروهای مختلف و … سبب ایجاد سندرم های مختلفی در سالمندان می گردد.

سندرم های رایج سالمندان

 ضعف در عضلات

از دیگر سندرم های شایع سالمندان ضعف در عضلات و از دست دادن عملکرد عضلات مختلف می باشد. در بسیاری از موارد می توان از ضعف عضلات در سالمندی پیشگیری کرد در صورتی که به دنبال کم کردن این مشکلات هستید لازم است بدانید که تغذیه مناسب ؛ ورزش های جسمانی که از دوران نوجوانی شروع شده باشد می تواند برای پیشگیری و کاهش ضعف در عضلات نقش بازدارنده را ایفا کند.

سرطان

یکی از مهم ترین سرطان هایی که سالمندان به آن مبتلا می گردند سرطان روده می باشد. که بنا به نظر متخصصان چاقی یکی از مهم ترین عامل خطر سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ می باشد. به همین جهت اغلب متخصصان توصیه می کنند که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ تغذیه مناسب، کم خوردن و رساندن وزن به وزن ایده آل و فعالیت ورزشی مناسب از سنین نوجوانی ملاحظه گردد.

از دیگر علایم خطر سرطان در سالمندان می توان به مصرف سیگار، عوامل ژنتیکی و سبک زندگی اشاره کرد. در این میان لازم به ذکر است که میانگین سنی ابتلا به سرطان 60 سالگی می باشد. البته که عوامل ژنتیکی می تواند آن را به سنین حدود 55 سالگی برساند اگر چه برخی از گزارش ها موارد نادری را در سنین 40 سالگی آورده است.

موسسه پرستاری

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.