تاریخ انتشار: نوامبر 2, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان

آیا می دانید تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان شامل چه مواد غذایی می شود؟ برای ادامه زندگی و سبک زندگی سالم، تغذیه سالم کودک و نوجوان جز مهمترین موارد محسوب می شود.

والدین یا پرستار کودک باید با طرح یک برنامه‌ریزی دقیق سبک زندگی سالمی را برای کودک و نوجوان خود فراهم کنند، همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر کودک و نوجوانان، برای سایر اعضای خانواده دارا بودن سبک زندگی سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

افرادی که از سبک زندگی سالم پیروی می‌کنند یک زندگی با کیفیت و بدون بیماری ها خواهند داشت. تغذیه سالم نیز جزء شاخصه های اصلی سبک زندگی سالم محسوب می شود تا انتهای مطالب همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

اهمیت تغذیه سالم برای کودک و نوجوانان

کودک و نوجوانان زمانی که غذا خوردن را شروع می‌کنند باید از یک تغذیه سالم پیروی کنند، زیرا در سن رشد بوده و به انواع مواد معدنی، املاح و ویتامین‌ها نیازمند هستند، اگر کودک و نوجوان شما تغذیه سالمی ندارد باید در سفره خانواده تغییراتی به وجود بیاورید تا یک غذای سالم برای آنان و خودتان را داشته باشید.

به عنوان مثال می‌توان همراه با هر وعده غذایی مقداری سبزیجات مصرف کرد. در ادامه مطالب چند مورد از نکات تغذیه سالم برای کودکان و نوجوانان بیان شده است:

استفاده از رنگ‌های گوناگون در برنامه غذایی کودکان

والدین یا پرستار کودک باید سعی کنند از انواع رنگ های گوناگون سبزیجات و میوه ها در لیست غذایی کودک و نوجوان خود استفاده کنند تا کودک‌ و نوجوانان بدغذا اشتهای خود را به دست بیاورند.

اهمیت خوردن صبحانه سالم در کودکان

خوردن صبحانه سالم برای کودکان

همان طور که می دانید یکی از مهمترین وعده های اصلی برای کودکان و نوجوانان صبحانه است، در صورتی که کودکان صبحانه را مصرف نکنند احتمال ابتلای آنان به اضافه وزن و چاقی افزایش می‌یابد.

بنابراین خانواده‌ها باید یک وعده صبحانه که سرشار از مواد غذایی مانند غلات سبوس‌دار، حاوی قند پایین، آبمیوه های طبیعی، لبنیات و شیر کم چرب، تهیه کنند.

از مصرف شکر پنهان در غذای آماده پرهیز کنید

در سبک زندگی سالم باید از مواد غذایی سالم و تازه برای تهیه وعده های غذایی استفاده کرد، زیرا مواد غذایی آماده سرشار از مقادیر زیادی شکر پنهان هستند.

که یک ماده مضر برای سلامت کودکان به حساب می آید، زیرا شکر آماده کالری اضافه در بدن کودکان آزاد کرده که در پی آن وزن افزایش می یابد که امکان ابتلای آنان به قند خون را نیز افزایش می یابد.

پرستار در منزل و خانواده‌ها باید تلاش کنند به جای مصرف غذاهای آماده میوه ها و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان قرار دهند.

غذا در زمان مشخص میل نمایید

وعده های غذایی در یک زمان مشخص مصرف شوند.

در طول زمان تغذیه کودکان اصلاح شده و آنان به غذا خوردن ترغیب می‌شوند.

افزایش میل کردن چربی خوب برای کودکان

همانطور که می دانید دو نوع چربی خوب و بد را داریم که خانواده یا پرستار با جایگزین کردن چربی سالم به جای چربی ناسالم از افزایش کلسترول خون و اضافه وزن در کودک و نوجوان جلوگیری می‌کنند.

برای تهیه یک رژیم غذایی سالم برای کودک باید چربی‌های سالم مانند روغن کنجد و ذرت استفاده شود.

عدم مصرف چربی با ترانس بالا

پرستار در منزل باید برای تهیه مواد های غذایی کودک و نوجوانان روغن هایی که ترانس بالا دارند را استفاده نکند.

محدود کردن مصرف شیرینی جات

در تغذیه سالم کودک و نوجوان نباید هیچ غذا و میان وعده به طور کامل حذف شود، همان طور که می دانید کودکان به مصرف شیرینی جات علاقه زیادی دارند و نمی‌توان این ماده غذایی را به طور کامل ممنوع کرد تنها باید مصرف آن را محدود کنید.

سخن پایانی

همانطور که میدانید کودکان در مرحله رشد و تکامل قرار گرفته اند و باید یک تغذیه سالم داشته باشند در مطالب بالا سعی کردیم نکات مهم در رژیم غذایی سالم برای کودکان را در اختیارتان قرار دهیم.

خانواده ها یا پرستار کودک باید بهترین رژیم غذایی برای کودک و نوجوانان را فراهم کنند، و از ابتلای آنان به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنند، موسسه پرستاری پرستار اول بهترین پرستاران را به منزل شخصی افراد اعزام می‌کند که خانواده‌ها می‌توانند از خدمات آن ها با مقرون به صرفه ترین قیمت بهره‌مند شوند.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.