تاریخ انتشار: اکتبر 11, 2022نویسنده: دسته بندی: مقالات, کودک
برق گرفتگی در کودکان

کودکان به دنبال کشف دنیای اطراف خود هستند و این به معنی است که هر لحظه ممکن است دچار خطر جدی از جمله برق گرفتگی شوند. توجه به کودکان و آگاه شدن از خطرات جانبی و عوارض برق گرفتگی در کودکان بسیار مهم است. در این مقاله از وب سایت پرستار اول قصد داریم به بررسی آسیب های برق گرفتگی در کودکان بپردازیم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

زمانی که بدن انسان در تماس مستقیم با جریان و یا منبع برق باشد ، جریان برق از آن عبور می کند و باعث شوک الکتریکی در فرد می شود. معمولا بسته به شدت ولتاژ جریان برق و مدت زمانی که فرد در معرض آن بوده است، ممکن است آسیب های مختلفی در درجات متفاوت ( زخم جزئی تا خطر مرگ) اتفاق بیفتد. برق گرفتگی کودکان

 

آسیب های برق گرفتگی در کودکان چه زمانی اتفاق می افتد؟

کودکان کوچک، به ویژه کودکانی که تازه شروع به راه رفتن می کنند، زمانی که به پریز برق یا وسایل محافظت نشده می رسند اشیاء فلزی مانند چنگال یا چاقو را به آن ها فرو می کنند و دچار شوک الکتریکی می شوند. این آسیب‌ها همچنین می ‌توانند زمانی اتفاق بیفتند که اسباب ‌بازی‌ها، وسایل برقی یا ابزار به صورت غیر استاندارد استفاده می شوند. در موارد دیگر ممکن است جریان برق با آبی که کودک در آن ایستاده یا نشسته مشغول بازی است اتفاق بیفتد که خطر آسیب آن بسیار جدی و جبران ناپذیر است.

برای ارتباط با مشاوران مجرب و دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با جذب انواع پرستار (سالمند، بیمار و کودک) در کمترین زمان به صورت آنلاین کلیک کنید.

 

برق گرفتگی کودکان

 

چگونه می توانیم از برق گرفتگی در کودکان جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از صدمات الکتریکی این است که همه پریزها را بپوشانید، مطمئن شوید که تمام سیم ها به درستی عایق بندی شده اند، سیم های لخت برق را دور از دسترس کودکتان قرار دهید و هر زمان که کودکتان در محلی با خطرات احتمالی برق قرار گرفت سعی کنید بر فعالیت های او نظارت داشته باشید. وجود وسایل برقی در اطراف استخر و وان نیز تهدید محسوب می شود.

 

در زمان برق گرفتگی در کودکان چه کاری باید انجام دهید؟

قبل از اینکه  برق گرفتگی در کودکان جریان دارد و هنوز جریان برق از بدنش عبور می کند را لمش کنید، منبع برق را قطع کنید. دو شاخه را بکشید و یا کلید اصلی را خاموش کنید.

اصلا سیم برق را بدون دستکش و یا جسم خارجی لمس نکنید.اگر مجبور به برداشتن سیم از روی کودک بودید از یک لباس ضخیم و روزنامه تا شده و یا هر جسم غیر فلزی که رسانای جریان برق نیست استفاده کنید. تا حد امکان کودک را حرکت دهید زیرا شوک الکتریکی شدید ممکن است باعث شکستگی ستون فقرات شده باشد.

اگر نمی توانید منبع جریان را از روی کودک بردارید، باید سعی کنید کودک را با وسیله ای نارسانا حرکت دهید تا جریان برق از بدن کودک به بدن شما منتقل نشود.

پس از قطع جریان، به سرعت تنفس، نبض، رنگ پوست و هوشیاری کودک را به طور کامل چک کنید. اگر کودک نفس نمی‌کشد یا ضربان قلب ندارد، بلافاصله CPR  را شروع کنید تا کمک های اولیه برسد.

 

برق گرفتگی ذر کودکان

 

آسیب های احتمالی برق گرفتگی در کودکان

به دلیل عبور جریان برق از دستگاه عصبی و عروقی که زیر پوست قرار دارند معمولا عمق آسیب را نمی توان متوجه شد و برای فهمیدن باید کودک توسط پزشک متخصص اطفال معاینه و در صورت نیاز آزمایش های لازم را در اسرع وقت انجام دهد.

اگر کودک شما سیم برق را گاز گرفته باشد ممکن است دچار سوختگی دهان شود و بهبود سوختگی دهان ساعت ها یا حتی چند روز  طول می کشد. اگر زخم خونریزی کرد یک پد تمیز روی آن بگذارید و بلافاصله با پزشک اطفال تماس بگیرید. اگر در سایر نواحی بدن کودک دچار سوختگی شود باید آن را به دستور پزشک بستری کنید.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت پرستار اول به طور کلی به بررسی برق گرفتگی در کودکان پرداختیم، همچنین ما در مجموعه پرستار اول همواره سعی می کنیم با صحبت درباره موضوع های متفاوت آگاهی شما مخاطبان عزیز را افزایش دهیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره بیماری های شایع و جذب پرستار کودک ،  پرستار سالمند و پرستار بیمار با ما در تماس باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.