تاریخ انتشار: اکتبر 14, 2021نویسنده: دسته بندی: کودک
با روش های شستشو و ضد عفونی اسباب بازی آشنا شوید

ضد عفونی اسباب بازی های Washing Toys  کودک یکی از مهم ترین اقدامات در حفظ سلامت و بهداشت عمومی کودک می باشد که باید به صورت منظم انجام گردد

روش ضد عفونی اسباب بازی

اگر فرزند شما زیاد مریض می شود ، علت این بیماری ها ممکن است چیزی باشد که انتظارش را نداشته باشید . گاهی اسباب بازی های آلوده کودک می تواند علت اصلی بیمار شدن او باشد .

دانشمندان دریافته اند که اسباب بازی های باریک و حتی کنترل های پلی استیشن محل مناسبی برای رشد باکتری های ایجاد کننده استفراغ هستند که باعث انواع مشکلات در دستگاه گوارش کودک می شوند.

زمانی که کودک اسباب بازی های خود را کنار می گذارد و به بدون شستن دست ها به سر میز شام می آید تقریبا می توان اطمینان داشت که دست های او مملو از آلودگی های میکروبی است .

در این مقاله نحوه شستن هر اسباب بازی ای که در جعبه اسباب بازی دارید ، بیان شده است .

اسباب بازی های مخمل دار

اکثر اسباب بازی های مخمل دار مدرن (از جمله خرس های پشمالو) را می توان به طور کلی با استفاده از یک شوینده ملایم در ماشین لباسشویی شستشو داد.

بهتر است اسباب بازی های نرم را با یک برنامه کم سرعت بشویید زیرا سرعت زیاد ممکن است آنها را خراب کند . بعضی از اسباب بازی ها برچسب شستشو دارند که روش صحیح شستشو آن را آموزش داده است بنابراین بهتر است از همان دستورالعمل استفاده نمایید .

اما اگر برچسب شستشویی بر روی اسباب بازی وجود نداشته باشد می توانید از روش های زیر برای نظافت و ضد عفونی اسباب بازی ها استفاده نمود .

این اسباب بازی ها را با ماشین لباسشویی نشوید:

هر اسباب بازی که باتری دارد
هر اسباب بازی که پخش موسیقی دارد
هر اسباب بازی که با دانه های فوم پر شده باشد نه پارچه
هر اسباب بازی که به خصوص گرانبها یا قدیمی است.

تقریباً هر چیز دیگری را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی شست .

ضد عفونی اسباب بازی با ماشین

نحوه شستشو

1. هرگونه لباس ، کمان ، دکمه یا مهره قابل جابجایی را بردارید.

2. یک کیسه قابل شستشو پیدا کنید تا اسباب بازی ها را در آن قرار دهید. روکش بالش باید این کار را به خوبی انجام دهد.

3. اگر در مورد نوع پارچه و ثبات رنگ های اسباب بازی شک دارید ،آنها را در آب سرد بشویید. در صورت وجود قطعات چسب دار ، حتماً آن را با آب سرد بشویید زیرا آب داغ ممکن است چسب را حل کند .

4. شستشو در یک برنامه شستشو ملایم ، با استفاده از مواد شوینده فرموله شده برای اسباب بازی ها مناسب است اما به جای مواد شوینده می توانید از نصف فنجان سودا یا بوراکس استفاده کنید.

5. خشک کردن اسباب بازی در هوای آزاد بهتر است ، اما اگر وسط زمستان باشید می توانید از دستگاه خشک کن یا سشوار استفاده نمایید .

6. قبل از آوردن اسباب بازی برای بازی ، مطمئن شوید که بسیار خشک شده است. حتی یک اسباب بازی کمی مرطوب نیز در معرض ابتلا به کپک قرار دارد. اگر شک دارید ، آن را برای یک روز دیگر یا بیشتر کنار بگذارید.

اسباب بازی های پلاستیکی بدون باتری

برخی از اسباب بازی های پلاستیکی سخت می توانند در یک برنامه شستشو در قفسه بالای ماشین ظرفشویی قرار بگیرند ، اما استفاده از سینک ظرفشویی امن ترین راه است.

اگر می خواهید ماشین ظرفشویی را امتحان کنید ، اسباب بازی های پلاستیکی سخت مانند LEGO را بل این روش شستشو دهید اما بهتر است آنها را قبل از گذاشتن روی قفسه بالایی، داخل کیسه توری قرار دهید.

 

از آب داغ ، مایع شستشوی معمولی و یک اسفنج استفاده کنید و اسباب بازی ها را در سینک ظرفشویی فرو ببرید. می توانید آنها را به مدت یک ساعت بگذارید تا خیس شوند تا کپک آنها از بین برود. یک مسواک قدیمی برای شستشوی ترکها و شکافهای کوچک در دست داشته باشید.

در محلول شامل 1 فنجان سرکه تا 10 فنجان آب بشویید تا اسباب بازی ها به طور طبیعی ضد عفونی شوند. پس از تمیز کردن اسباب بازی ها آنها را در قفسه ظرف بگذارید تا در هوا خشک شود.

 

شستشوی اسباب بازی های حمام

اسباب بازی های حمام بیشتر از پلاستیک ساخته می شوند ، و ممکن است محیط مناسبی را برای بوجود اوردن کپک ، تجمع کف صابون و لجن را بوجود بیاورند.

به طور کلی ، برای تمیز کردن اسباب بازی حمام ، باید محلول ضدعفونی کننده (1 قسمت روغن درخت چای ، 5 قسمت سرکه ، 20 قسمت آب) را مخلوط کرده و اسباب بازی ها را حداقل به مدت یک ساعت خیس کنید.

مواد ضدعفونی کننده را کاملاً بشویید و با یک مسواک قدیمی اسباب بازی ها را شستشو نمایید . پس از اتمام مرحله اولیه تمیز کردن ، می توانید طبق دستورالعمل های معمولی “اسباب بازی های لاستیکی یا پلاستیکی بدون باتری” شستشو دهید.

ایده خوبی است که اسباب بازی های حمام را در معرض نور آفتاب بگذارید تا خشک شوند ، به خصوص اگر از محلول ضدعفونی کننده برای شستن آنها استفاده کرده اید.

ضد عفونی اسباب بازی پلاستیکی

 

اسباب بازی های لاستیکی یا پلاستیکی با باتری

هر چیزی که دارای باتری باشد نمی تواند در آب غوطه ور شود ، بنابراین فقط باید از حمام اسفنجی استفاده شود . در صورت امکان باتری ها را از عروسک خارج کرده و پارچه ای را در آب داغ و مواد شوینده فرو کنید. پارچه را کاملاً بیرون بیاورید و سپس محکم روی اسباب بازی بکشید و از شستن قسمت های اطراف باتری اجتناب کنید.

عروسک پلاستیکی را با سرکه رقیق شده در آب پاک کنید و قبل از استفاده مجدد از اسباب بازی تا آنجا که می توانید از یک حوله مرطوب برای خشک کردن اسباب بازی استفاده کنید.

 

شما می توانید از این روش برای تمیز کردن اسباب بازی های الکترونیکی استفاده کنید ، از مرطوب نمودن تمام سیم کشی اجتناب کنید و قبل از خشک شدن کامل اسباب بازی از عدم اتصال آن به برق مطمئن شوید.

 

شستشو اسباب بازی های مودار

اسباب بازی هایی مانند باربی ها و دارای اجزای مودار همه می توانند به خوبی شستشو شوند . ابتدا قسمت های پلاستیکی عروسک را طبق توصیه های بالا بشویید.

می توانید اثر خودکار یا ماژیک را توسط پاک کننده لاک از روی باربی ها پاک نمایید . هنگامی که تکه های پلاستیکی تمیز شدند ، با استفاده از شامپو و نرم کننده معمولی موهای عروسک را بشویید.

برای شستشو موها با نرم کننده فقط به یک یا دو قطره نیاز دارید. موها را خیس کرده ، با شامپو ماساژ دهید ، آبکشی کرده و سپس حالت دهید. در حالی که نرم کننده هنوز در مو است موها را شانه کنید و سپس با آبکشی تمیز انجام دهید.

عروسک را صاف بگذارید تا خشک شود و موها را نیز صاف کنید. ناگفته نماند که سشوار کشیدن نه ضروری است و نه توصیه می شود. شما می توانید از همین روش برای شستن اسباب بازی های خزدار (اما نه اسباب بازی های مخملی ) استفاده کنید.

 

اسباب بازی های ساخته شده از چوب

برای شستن اسباب بازی های چوبی از یک پارچه نسبتا مرطوب که در محلول قسمت مساوی سرکه و آب آغشته شده است استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی چوبی به طور کامل خیس نمی شود و زیرا ممکن است چوب در اثر مرطوب شدن تاب بخورد و دچار انحنا و تغییر در ساختار شود .

ضد عفونی اسباب بازی و لباس ها

لباس های عروسک :

بیشتر لباس های عروسک باید با دست شسته شوند زیرا ممکن است پارچه ها ، مهره ها و روبان های ظریف آنها دستگاه های شوینده را خراب کنید.
با استفاده از مواد شوینده ملایم قسمتهای ظریف لباس را بشویید. به جای استفاده از برس یا حتی یک اسفنج ، اسباب بازی را در یک پارچه آغشته به مواد شوینده بشویید تا مناطق کثیف را تمیز کنید.

پس از تمیز کردن عروسک با مواد شوینده لازم است آن را دوباره با آب بشویید و آن را در هوای آزاد خشک کنید. قسمت هایی که ممکن است به راحتی خشک نشوند را با سشوار خشک نمایید .

مرکز پرستاری پرستار اول با داشتن سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.