تاریخ انتشار: اکتبر 17, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
نکات مهم برای خرید سمعک

نکات مهمی وجود دارد که باید برای خرید سمعک بخاطر کم شنوایی که یکی از بیماری های نسبتا شایع در بزرگسالان است رعایت شود. استفاده از سمعک به جهت برطرف کردن مشکل کم شنوایی، کمک چشمگیری به فرد کم شنوا می کند. اما خرید سمعک نیز اصول خاصی دارد و باید بر اساس این اصول و نیاز فرد اقدام نمود.

لازم به ذکر است که برای خرید سمعک باید ابتدا با متخصص در این زمینه مشورت کرده تا کم شنوایی شما تایید و درجه آن تعیین گردد.

قابل توجه است که بیماری کم شنوایی بر اساس آمار، حدود ۱۵ درصد جمعیت بزرگسال را در درجات مختلف درگیر کرده است.

افزایش سن یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز کم شنوایی است، به همین جهت در سنین سالمندی این بیماری رایج تر است. استفاده از خدمات پرستاری و پرستار سالمند، می تواند کمک کننده در سالمندان مبتلا به درجات بالای کم شنوایی باشد.

بر اساس آمار، درصد مبتلایان به کم شنوایی در سنین سالمندی ۶۵ الی ۷۴ سال، به ۲۵ درصد می رسد.

همچنین در سنین بالای ۷۵ سال نیز ابتلا به این بیماری درصد چشمگیری دارد. بر اساس آمار انجمن بین المللی سلامت شنوایی، میزان ابتلا به درجات مختلف کم شنوایی در سنین بالای ۷۵ سال، ۵۰ درصد این جمعیت می باشد.

بررسی علائم کم شنوایی

کم شنوایی بیماری شایعی در جمعیت بزرگسال است. این بیماری به ندرت از بدو تولد همراه فرد است. بر اساس آمار، از هر ۱۰۰۰ نوزادی که متولد می شوند، ۲ الی ۳ نوزاد از این جمعیت به بیماری کم شنوایی مبتلا هستند.

بسیاری از مبتلایان به این بیماری، از سمعک استفاده نمی کنند. بر اساس آمار از افراد سنین ۲۰ الی ۶۹ سالی که امکان استفاده از سمعک دارند، تنها ۱۵ درصد این جمعیت از این ابزار استفاده می کنند.

علائم کم شنوایی در هر فرد ممکن است متغیر باشد. به طور کلی مبتلایان به این بیماری، بخشی و یا همه این علائم را تجربه می کنند.

مشکل در درک گفتار، ضعف در تشخیص کلمات، ضعف در شنیدن صدای رادیو و یا تلویزیون، تقاضای تکرار عبارت گفته شده از دیگران، دوری از موقعیت هایی که نیاز به سطح شنیداری مناسب است، افزایش شدت مشکل در محیط های شلوغ و پر صدا و شنیدن سوت و یا وزوز در گوش ها از علائم این بیماری می باشند.

بررسی علائم کم شنوایی

مراحل خرید سمعک

خرید سمعک به طور کلی چند مرحله را شامل می شود.

در اولین مرحله باید به یک متخصص شنوایی شناس مراجعه نموده تا میزان کم شنوایی شما مشخص شود.

پس از شناسایی میزان کم شنوایی، با توجه به نظر شنوایی شناس، در صورت لزوم استفاده از سمعک مراحل بعدی را طی کنید.

در مرحله بعد باید به دنبال سمعکی مناسب، از نظر ظاهر، از نظر تکنولوژی و همچنین از نظر قیمت باشید.

بعد از تعیین نوع سمعک، مرحله بعدی قالب گیری است.

پس از قالب گیری و ساخت قالب سمعک مخصوص شما، شنوایی شناس باید سمعک را برای شما تنظیم نماید. همچنین توجه نمایید که ممکن است بهترین تنظیم برای شما در اولین بار مراجعه انجام نشود. به همین جهت تنظیم ایده آل فرد، گاها پس از چند مراجعه و انجام تنظیم مجدد صورت می گیرد.

نکات مهم که برای خرید سمعک باید بدانید

سمعک ها انواع مختلفی دارند. با توجه به نوع مشکل و شدت آن سمعک را باید تهیه کرد.

نکات مهم درباره ظاهر سمعک

از نظر ظاهری سمعک با گوش فرد باید هماهنگ باشد. برای خرید سمعک، از نظر ظاهری باید با توجه به میزان کم شنوایی، اندازه کانال گوش و توان کارگذاری سمعک های ظریف در فرد اقدام کرد.

نکات مهم درباره تکنولوژی سمعک

سمعک ها از تکنولوژی های مختلفی بهره مند هستند. برای انتخاب تکنولوژی مناسب سمعک، سبک زندگی و همچنین وضعیت و نوع کم شنوایی را باید مدنظر داشته باشید.

شنوایی شناس که به تشخیص سمعک مناسب شما کمک می کند، با توجه به شیب منحنی کم شنوایی یا ادیوگرام، درصد تشخیص گفتار در فرد، میزان مشکل کم شنوایی و … تکنولوژی مناسب برای خرید سمعک را به شما اطلاع می دهد.

 

نکات مهم که برای خرید سمعک باید بدانید

نکات مهم برای استفاده از سمعک پس از خرید

بعد از انتخاب سمعک مناسب، نکات مهمی را برای استفاده و به کارگیری آن باید رعایت کرد.

توصیه می شود در سه روز ابتدای به کارگیری سمعک، صرفا آن را در محیط داخل خانه و یا به طور کلی محیط های آرام و ساکت استفاده نمایید.

مدت زمان استفاده از سمعک را به مرور افزایش دهید.

پس از خرید سمعک نباید عجول باشید. چرا که با خرید سمعک شما صداهایی را می شنوید که پیشتر به گوشتان نمی رسید. به همین جهت باید کمی صبر کرده تا به این صداها عادت نمایید.

جمع بندی

همچنین می توانید تجربیات خود را در روزهای اول یادداشت کرده تا با تفاوت آن در زمان قبل از استفاده را بهتر درک کنید. از این که تا انتهای مطلب همراه ما بودید کمال تشکر را داریم در صورتیکه مطلب مفیدی را مطلاععه کردید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.