تاریخ انتشار: نوامبر 16, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
علت و درمان اختلال مثانه عصبی

مثانه اندامی کیسه ای شکل است که ادرار در آن جمع می شود. دیوار مثانه ماهیچه ای بوده و باف پیوندی دارد. دفع سموم بدن از طریق فعالیت کلیه ها در قالب ادرار دفع می شود، در این میان ادرار تولید شده به وسیله کلیه در مثانه جمع آوری، و سپس از طریق مجرای مربوطه که میزنای نام دارد، دفع خواهد شد.

طول میزنای در زنان و مردان متفاوت بوده و مثانه توانایی نگهداری ۱ لیتر ادرار را دارد.

اختلال عصبی در مثانه به چه صورت است؟

در این اختلال به عصب های مثانه صدمه وارد شده و امکان ارسال پیام عصبی ممکن نخواهد بود و یا این که با مشکل روبرو خواهد شد.

درون مثانه، عصب های گوناگونی قرار داشته که عملیات مربوط به مجاری ادراری را کنترل می کنند. به این صورت که تحت عملکرد این عصب ها، انسان قادر به کنترل کردن ادرار و تخلیه آن در زمان دلخواه می باشد.

البتع لازم به ذکر این مورد است که، همه فعالیت های بدن، حتی فعالیت عصب های مثانه نیز از طریق گرفتن فرمان از مغز صورت می گیرد.

نشانه های اختلال عصبی در مثانه چگونه است؟

علائم مختلفی وجود دارد که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها، می توان پی به اختلال عصبی درون مثانه برد و اقدام به درمان آن را در دستور کار قرار داد، برخی از علائم موجود به شرح زیر می باشد:

  1. نمی توان تشخیص داد که حجم بالایی از ادرار درون مثانه قرار دارد.
  2.  ادرار به صورت قطره ای و غیره ارادی دفع شود.
  3. نتوان فعالیت های مختلف را جهت کنترل مثانه اعمال کرد.
  4. در زمان ادرار کردن فشار زیادی بر فرد تحمیل شود.
  5. عفونت ها و باکتری های زیادی درون ادرار به وجود آمده و جواب آزمایش عفونت فرد مثبت شده باشد.
  6. هنگام دفع ادرار، مقداری از آن درون مثانه بماند و فرد نتواند به طور کامل مثانه را تخلیه نماید.
  7. در زنان نیاز به دفع ادرار، فرآیند دفع به صورت آهسته و در بیشتر موارد به شکل قطره ای انجام شود.

اگر تمام نشانه های بیان شده در بالا در یک فرد دیده شد می توان به صراحت بیان کرد که این فرد مبتلا به اختلال عصبی مثانه می باشد و برای جلوگیری از تشدید شدن بیماری و عوارض های خطرناک آن، سریع به پزشک مراجعه شود.

اگر این نشانه ها نادیده گرفته شوند، فرد به بیماری های بیشتری مبتلا خواهد شد، تا جایی که خود قادر به انجام وظایف محوله نیست و از یک موسسه پرستاری، درخواست پرستار بیمار خواهد شد.

دلائل ایجاد اختلال عصبی در مثانه

برخی از بیماری ها وجود دارند که باعث ایجاد اختلال عصبی در مثانه می شوند. هنگامی که در مغز مشکلی به وجود آید که نتواند به درستی فرمان را به عصب های مثانه برساند، امکان بروز این اختلال افزایش می یابد.

بیماری هایی مانند آلزایمر که سبب فراموشی در فرد می شود، بر روی عصب های مثانه تاثیر منفی خواهد گذاشت و آن ها را درگیر می کند. در افرادی که به تومور مغزی مبتلا هستند می توان شاهد بیماری اختلال عصبی مثانه بود،

به این صورت که وجود تومورها درون مغز، سبب کند شدن فرآیند مغز و ناتوانی آن در انجام دستورات های مورد نیاز شده است. بیماری دیگر که تاثیر چشمگیری بر روی بیماری اختلال عصبی مثانه داشته و به نوع زمینه لازم برای این بیماری را مهیا می کند، بیماری فلج مغزی و بیماری پارکینسون می باشد.

هنگامی که طی حادثه ای به نخاع فرد آسیب وارد می شود، مشکل ایجاد شده در نخاع عملیات دفع ادرار و مثانه فرد را با مشکل مواجه کرده و به نوعی در عصب های مثانه ناتوانی رخ داده و دچار بیماری اختلال عصبی مثانه خواهد شد.

زیرا آسیب نخاعی، سبب ایجاد مشکل درون مغز فرد شده، و زمانی که در مغز فرد مساله ای رخ دهد، فرمان های ضروری از طریق این جز بدن به کندی و با وقفه روبرو خواهند شد.

سکته می تواند از دیگر علت شایع بیماری اختلال عصبی مثانه باشد. در زمان بروز سکته، برخی از رگ های مغز دچار گرفتگی خواهند شد، این گرفتگی بر روی ساختار کلی بدن تاثیر منفی گذاشته تا جایی که عصب های بخش مثانه نیز درگیر خواهد شد، و یک اختلال بزرگ در قسمت اعصاب این بخش به وجود می آید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.