تاریخ انتشار: اکتبر 25, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
کم شنوایی در سالمندان – علائم و راه های بهبود کم شنوایی

سالمندان معمولاً نسبت به جوانان شرایط سختی را سپری می ‌کنند. در واقع بالا رفتن سن می ‌تواند عامل ایجاد سختی‌ ها و مشکلات زیادی در زندگی باشد. به خاطر همین خیلی از افراد ترجیح می ‌دهند که پرستار بگیرند تا نگهداری سالمند را در منزل انجام دهند‌. در این مقاله قصد داریم که در مورد یکی از مشکلات رایج سالمندان به نام کم شنوایی در سالمندان با شما صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

آیا کم شنوایی در بین سالمندان یک اتفاق رایج است؟

بله کم شنوایی در سالمندان جزء اتفاقات رایج محسوب می شود و تقریباً بیش از ۴۰ درصد افراد ۶۵ سال به بالا با این مشکل درگیر هستند و ممکن است عاملی باشد تا در انجام کار های روزانه شان اختلال ایجاد کند. به خاطر همین است که خیلی ‌ها به سراغ پرستار سالمند می روند تا بتوانند از فرد سالمند خود بهتر مراقبت کنند تا کمتر خطری او را تهدید کند.

علت کم شنوایی در سن بالا چیست؟

ابتلا به کم شنوایی در سنین بالا

قبل از اینکه بخواهیم راجع به روش های درمانی کم شنوایی در سالمندان صحبت کنیم، اول باید بدانیم که چرا این اتفاق می ‌افتد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، هر گونه آسیب به سلول ‌های مو در گوش داخلی باعث می شود تا ارتعاشاتی در صدا به وجود بیاید که عصب شنوایی در مغز را هم دچار مشکل می‌ کند. در واقع این کاهش شنوایی نشان دهنده این است که عصب ضعیف شده و نمی تواند نسبت به هشدار پاسخ صدای تلفن یا هر چیز دیگری عکس ‌العمل نشان دهد و همین اتفاق باعث می ‌شود که فرد دچار انزوا و تنهایی شود، زیرا متوجه حرف های دیگران نخواهد شد‌. البته عواملی مانند استرس هم می‌تواند این شرایط را تشدید کند و باعث شود تا شما به خاطر این مسئله به سراغ استفاده از خدمات پرستاری بروید.

علائم کم شنوایی در سن بالا

کم شنوایی در سالمندان علائمی دارد که در این قسمت آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • این افراد معمولاً نسبت به سوالاتی که شما می پرسید یا حرف هایی که میزنید پاسخگو نیستند، تمایلی به گفتگو ندارند و سریع خودشان را کنار می کشند یا موقعیت های اجتماعی را ترک می‌کنند.
  • معمولا از شما درخواست دارند که حرف هایتان را تکرار کنید.
  • از آنجایی که خودشان شنوایی ضعیفی دارند، در نتیجه نسبت به این موضوع حساس می ‌شوند و ممکن است نتوانند تعادل صدا را رعایت کنند یا خیلی بلند یا خیلی آرام صحبت می کنند.
  • معمولاً به صداهایی که در محیط اطراف می شنوند؛ عکس العملی نشان نمی دهند‌.

موثرترین روش برای بهبود کم شنوایی چیست؟

خوشبختانه علم پیشرفت کرده و تا حد زیادی می توانید مشکلات ایچنینی را از بین ببرید. به علاوه اینکه می توانید از طریق اعزام پرستار تا حد زیادی از مشکلات بعدی که حاصل از کم شنوایی هستند، جلوگیری کنید اما به هرحال موثرترین روش برای بهبود کم شنوایی در سالمندان؛ کاشت حلزون است.
حلزون یک وسیله الکتریکی می باشد که سایز کوچکی دارد و به شنوایی افراد کمک می‌کند. برای افرادی که ناشنوا و کم شنوا هستند، بسیار عالی عمل می کند و با سمعک متفاوت است. در واقع با عمل جراحی این کار را انجام می‌دهند که یک روش دائمی نیز می باشد.

راه های بهبود کم شنوایی در سالمندان
انواع مختلفی از کاشت حلزون ها وجود دارد که چند قسمت مشابه دارند و از طریق جراحی آن را در استخوان اطراف گوش قرار می ‌دهند که یک محرک گیرنده هم دارد و باعث دریافت سیگنال ها می شود و آنها را رمز گشایی میکند، سپس به مغز می فرستد.
کاشت حلزون قسمت دوم هم دارد که یک دستگاه خارجی می باشد، دارای میکروفون گیرنده، پردازنده گفتار و آنتن هم هست که از قسمت ایمپلنت صدا را دریافت می ‌کند، به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و آن را به قسمت داخلی کاشت حلزون ارسال می‌ کند و این باعث می شود تا مشکل کم شنوایی در سالمندان بهبود پیدا کند.

برای بررسی دقیق تر کاشت حلزون برای گوش این مطلب را مطالعه کنید.

کلام آخر

طبق اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم، متوجه شدید که کم شنوایی در سالمندان یک اتفاق رایج است؛ اما خوشبختانه روش های متعددی وجود دارد که بتوانید تا حد زیادی این مسئله را بهبود ببخشید. البته سایت پرستار اول هم در این زمینه به شما کمک می کند و این امکان را در اختیار شما قرار می ‌دهد که پرستار در منزل برای فرد سالمند خود داشته باشید تا زمان هایی که در منزل نیستید، تا حد زیادی از امنیت او خیالتان راحت باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.