تاریخ انتشار: اکتبر 23, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
پرستاری از بیمار آلزایمری – 4 نکته ضروری مراقبتی

پرستاری از بیمار آلزایمری از مواردی است که افزایش سن و شروع دوران سالمندی باید حتماً در نظر گرفته شود. آلزایمر می تواند همراه با بیماری ها و  مشکلات مختلفی باشد.

مشکلات جسمی مختلفی در سنین کهولت گریبانگیر سالمندان می شود. اما علاوه بر مشکلات جسمی، یکی از بیماری های شایع در سالمندان، بیماری فراموشی یا همان آلزایمر است. بیماری آلزایمر در یک هشتم افراد بالا 65 سال بروز می کند.

فراموشکاری با افزایش سن تا حدی برای بیشتر سالمندان رخ می دهد. اما بیماری آلزایمر فراتر از یک فراموشکاری ساده است.

آلزایمر در شروع ابتلا، به وضوح قابل درک نیست و به همین جهت است که این بیماری در مراحل اولیه ممکن است تشخیص داده نشود. اما شروع ابتلا به آلزایمر، برخی علامت ها را دارد که با دانستن آن ها می توان این بیماری را تا حد زیادی در همان مراحل ابتدایی تشخیص داد.

بیماری آلزایمر، علائم هشدار دهنده دارند. در ادامه دو علامت هشداری بیماری آلزایمر را عنوان می کنیم.

نشانه هایی از مراحل اولیه آلزایمر در سالمندان

به طور کلی، در مراحل ابتدایی، تشخیص آلزایمر کمی دشوار تر از مواقعی است که فرد کاملا دچار آن شده، اما دو نشانه در این مراحل نمایانگر می شوند که آن عبارتند از:

در مراحل ابتدایی، شخص مبتلا به آلزایمر حافظه بلند مدتش مشکلی ندارد. اما در حافظه کوتاه مدت اختلالاتی را دارد. شخصی که در مراحل اولیه آلزایمر است، ممکن است حرف های طرف گفتگو را از یاد ببرد. همچنین در این مراحل، فرد ممکن است سوالات تکراری عنوان کند که این از جمله علائم هشدار دهنده شروع آلزایمر است.

تغییر در رفتار نیز دیگر نشانه آلزایمر است. به این سبب که فرد مبتلا ممکن است رفتار های غیر معمولی داشته باشد. عدم ثبات خلقی نیز می تواند در اثر آلزایمر بروز دهد.

پرستاری از بیمار آلزایمری و نکات مربوط به آن

یکی از مشکلات در هنگام ابتلای اطرافیان به آلزایمر، پرستاری از این عزیزان است. اگر از خدمات پرستاری می خواهید استفاده کنید، عموما پرستار سالمند با شرایط نگهداری آلزایمر آشنا است. بهتر است قبل از درخواست اعزام پرستار، از تجربه او در رابطه با بیماران آلزایمری اطلاع حاصل نمایید.

اما اگر خودتان قصد پرستاری از آنان را دارید، نیاز است که نکاتی را پیرامون مراقبت از بیماری آلزایمری بدانید.

بدین جهت نکات مهم پرستاری از ایشان را در ادامه عنوان کرده ایم.

درباره آلزایمر اطلاعات کافی به دست بیاورید!

اولین قدم برای پرستاری از بیماران آلزایمری، داشتن دانش کافی درباره این بیماری است. اگر از جزئیات این بیماری مطلع نباشید، ممکن است در پرستاری نیز به مشکل بخورید. چرا که اگر چه بیمارتان در مراحل اولیه باشد، اما به طور کلی بیماری آلزایمر در طول زمان پیشرفت کرده و به همین جهت است که در بلند مدت چالش های مختلفی در انتظار پرستاران این بیماران خواهد بود.

طرز رفتار مناسب فرد آلزایمری

 

رفتار مناسب با بیماران آلزایمری

افراد مبتلا به آلزایمر، در حافظه شان ضعف دارند. به همین جهت زمانی که با آن ها صحبت می کنید، همواره سعی کنید تا عبارات آسان را برگزینید. همچنین لحن صحبت شما با این بیماران باید با ملایمت باشد.

هنگام مکالمه با این افراد، باید آن چه موجب پرتی حواس در وی می شود را حداقل کنید. برای مثال تلویزیون و رادیو می توانند حواس ایشان را پرت کنند. به همین جهت این ابزار ها را در هنگام مکالمات از دسترس خارج کرده تا بیمار بتواند روی صحبت های شما تمرکز مناسبی داشته باشد.

ارتباط چشمی نیز در زمان پرستاری سالمندان مبتلا به آلزایمر بسیار  مفید است. افزون بر آن سعی کنید همواره نام آن ها را صدا کرده تا توجه آن ها به صحبت های شما جلب گردد.

هذیان و توهم در آلزایمر

همانطور که گفتیم، پیشرفت بیماری آلزایمر در طول زمان اتفاق می افتد. میزان پیشرفت و نحوه آن ممکن است در افراد مختلف فرق کند. اما یکی از علائمی که ممکن است بیمار آلزامری در مراحل پیشرفته بیماری آن را تجربه کند، هذیان و توهم است. بدین جهت بیماران آلزایمری مبتلا به توهم و هذیان، چیزایی می بینند یا حس می کنند که در واقع وجود خارجی ندارند.

افرادی که دچار توهم شده اند، نمی توانند واقعیت محتوای تلویزیون را تشخیص دهند. به همین جهت پرستار بیمار باید از پخش هرگونه محتوای تلویزیونی مناسب خودداری نماید.

نکات دیگر پرستاری از بیمار مبتلا به آلزایمر

پرستاری از این بیماران، نیازمند پشتکار و توجه شخص پرستار است. از جمله دیگر نکاتی که پرستار بیمار باید به آن توجه داشته باشد، کنترل شرایط و بیمار در هنگام طغیانگری است. البته این موضوع برای همه بیماران بروز نمی کند.

نکته دیگر نیز گم شدن این بیماران است. به همین جهت باید همواره در صدد جلوگیری از این امر اقدام نمایید.

سخن پایانی

برنامه منظم استفاده از سرویس بهداشتی و انجام اقدامات محطاتانه در جهت دوری آن ها از وسایل خطرناک، از دیگر نکات پرستاری از این بیماران می باشد.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.